خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

دیدار جورج جُرداق با هاشمی که کتاب هایش در باره حضرت علی (ع) شهرت جهانی دارد.

  • تهران
  • سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۷۵

سه‌شنبه 1 خرداد 1375 | 3 محرم 1417 21 می 1996

 

از خانه به محل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی رفتیم، برای افتتاح سمینار بهره‌وری که در سالن آن تشکیل شده است. قبل از اجلاس، مرکز کامپیوتری پیشرفته ضبط آهنگ‌ها را دیدیم. در اجلاس، گزارش آقایان [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] و [آقای عباس حاج‌فتحعلی‌ها]، مسئول سازمان [ملی] بهره‌وری و صحبت من[1] در اهمیت بهره‌گیری درست از امکانات کشور را داشتیم.

ساعت یازده و نیم، [آقای بهرام قاسمی]، سفیرمان از اسپانیا آمد. توضیحاتی از اهمیت اسپانیا و اعتبارات زیادی که در اختیار ایران گذاشته و چند طرح مورد همکاری و موقعیت توریستی وسیع آن و ضرورت جدی‌گرفتن همکاری با اسپانیا داد. آقای محمودی از دفتر آمد. خواستار پرداخت پول بیشتر به روستاهایی بود که اراضی‌شان در دریاچه سد گیلان‌غرب قرار می‌گیرد و خودش و بستگانش هم در آنجا زمین دارند.

دکتر [مهدی] مهدی‌زاده، نماینده گناباد آمد. خواستار عبور قطار مشهد- بافق از گناباد شد و برای فرودگاه استمداد کرد و از بسیجی‌ها، به خاطر دخالت در انتخابات انتقاد نمود. دکتر حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور و عضو حقوقدان شورای نگهبان] آمد. از خطی برخوردکردن بخشی از اعضای شورای نگهبان در بررسی انتخابات اظهارنارضایتی کرد و راجع به موزه و مسائل مجلس و... صحبت شد.

عصر آقای جورج جُرداق[2]، نویسنده مسیحی کتاب «علی؛ صوت‌العداله والانسانیه» آمد. میهمان دکتر [احمد] احمدی، [عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی] است. خیلی از ایران و انقلاب اسلامی تعریف کرد. من هم از نوشته‌های او در مورد علی (ع) تعریف و تشکر کردم و گفتم هدیه‌ای به او بدهند.

وزرای سودانی آمدند. نامه عمر البشیر، [رییس‌جمهور سودان] را آوردند. در مورد همکاری‌ها و فشارهای آمریکا و مصر به سودان صحبت شد. بدهی‌شان را نمی‌پردازند و باز هم توقع کمک دارند. آقای [سیدمحمود] دعایی، [سرپرست مؤسسه اطلاعات] آمد و برای روزنامه [اطلاعات] وام خواست. آقای [مرتضی] بانک، استاندار کرمان آمد و برای توسعه راه‌های استان، کمک خواست.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در حال حاضر بهره‌وری دقیقاً یک وظیفه ملی و انقلابی است. یک زمانی بعد از انقلاب بود که نمی‌توانستیم خیلی روی موضوع بهره‌وری تکیه کنیم و این به خاطر شرایطی بود که داشتیم. مثل سال‌های اول انقلاب که سازمان‌های مدیریتی و نیروهای انسانی، انسجام خودشان را از دست داده بودند و مشغول تجدید سازمان بودیم. ارتباط بین نیروهای جدید انقلابی و سازمان‌ها و ابزار کار و امکانات، باید برقرار شود و اگر در آن زمان اُفتی پیدا می‌شد که اُفت هم داشتیم، طبیعی بود. در دوران جنگ، مشکل شکل دیگری پیدا کرد و امکان بهره‌گیری کامل از بسیاری از امکانات‌مان را نداشتیم و بخشی از این امکانات در دوران جنگ در منطقه جنگ بود و بخشی هم در خدمت جنگ بود و به هر دلیل، باز نمی‌شد روی بهره وری مورد توقع حساب کرد. بعد از جنگ و با شروع دوران سازندگی، دیگر آن مسائل تمام شده بود؛ دو مورد اشکالی که در دو مقطع تاریخی مهم داشتیم، به تدریج جای خود را به نقاط مثبت می‌داد. لذا اگر ما تا سال 68 اُفت بهره‌وری داشتیم، در آمار و ارقام عادی قابل اغماض است، ولی از سال 68 به بعد ما تحقیقاً باید به طرف افزایش بهره‌وری رفته باشیم.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - جورج سمعان جُرداق (۱۹۲۶ - ۲۰۱۴)، نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس مسیحی لبنانی بود. وی ۳۰ جلد کتاب تألیف کرده‌است. مهم‌ترین اثر وی که به فارسی هم ترجمه شده‌است «الامام علی، صوت العدالـالانسانیه» است که در پنج جلد با عناوین ذیل منتشر گردیده‌است: «علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»، «علی و دوران زندگانی‌اش» و «علی و قومیت عربی». جورداق در زمان به پایان رساندن این کتاب، نامه‌ای به همراه یک نسخه از کتاب را برای آیت‌الله بروجردی، مرجع تقلید وقت شیعیان ارسال می‌کند. آیت‌الله بروجردی از آن استقبال می‌کند و توصیه به ترجمه این کتاب به زبان فارسی می‌نماید. این کتاب اولین بار توسط آقای سیدهادی خسروشاهی در سال ۱۳۴۲ به فارسی ترجمه و منتشر گردید. همچنین جُرداق، کتاب «روائع نهج البلاغه» را نیز پیرامون امام اول شیعیان منتشر ساخت.