خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

انتقاد نرم هاشمی از گزارش مفصل؛ اما کم محتوای وزیر علوم ***

  • تهران
  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۷۵
نقطه آغاز تصمیم برای صدور کارت ملی برای هر ایرانی

 دوشنبه 31 اردیبهشت 1375 | 2 محرم 1317 20 می 1996

 

به دفترم رفتم. جواب آقای کهل، [صدراعظم آلمان] را آماده کردم. ساعت ده و نیم، [آقای محمدرضا هاشمی گلپایگانی]، وزیر علوم و رؤسای دانشگاه‌ها آمدند. گزارش مفصل کم محتوایی داد. من هم در تقویت دانشگاه‌ها و توجه به علم و روش و تحقیق صحبت کردم.[1] [آقای عبدالعزیز السعدون]، رئیس مجلس کویت با جمعی از همراهانش آمدند. سؤالات زیادی از وضع مجلس و دولت کویت کردم و صحبت‌های دو طرف، تشریفاتی و دوستانه بود.

جلسه‌ای برای تعیین تکلیف کارت هویت ملی افراد داشتیم. از ثبت‏ احوال و وزارت اطلاعات و مخابرات و سازمان برنامه‌وبودجه بودند. تصمیم‌گیری شد؛ اجرا به عهده سازمان ثبت ‏احوال و پشتیبانی به عهده معاون اجرایی [رئیس‏ جمهور] گذاشته شد.

عصر آقای عبدالله نوری آمد. مطالبی از سفر حج گفت و در مورد ریاست مجلس و ملاقات با رهبری صحبت شد. آقایان [قربانعلی] دُرّی [نجف ‏آبادی، نماینده تهران] و [محمدهاشم] رهبری، [نماینده تهران] و [رضا] عبداللهی، [نماینده ماهنشان] از مجلس آمدند و خواستار کمک‌ برای مشاغل نمایندگانی شدند که رأی نیاورده‌اند. از اختلافات درون دانشگاه‌ها بر سر اقدامات حزب‌اللهی‌ها، اظهار نگرانی کردند.

آقای [محسن] نوربخش، [رئیس ‏کل بانک مرکزی] آمد. گزارش مبلغ ذخایر ارزی و بانک‌ها و کشورهایی که ذخایر در آنجاست را داد؛ حدود چهار میلیارد و هفت‌صد میلیون دلار است. راجع به کیفیت و نگه‏داری، با توجه به‌احتمال تحریم در آینده صحبت شد.

شب آقای [ابراهیم] امینی، [نایب‌رئیس مجلس خبرگان] از قم، تلفنی برای جلسه خبرگان استمداد کرد. به آقای [محمود] واعظی، [معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه]، گفتم به صدراعظم آلمان، اطلاع دهد که جوابش را توسط فرستاده ویژه می‌دهم. آقای [علاءالدین] بروجردی، [معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه]، در مورد کمک به افغانستان پرسید. شب باران زیادی به‌صورت رگبار آمد.

 

[1] - آقای هاشمی، جایگاه ارزشمند علم، تخصص، تعهد و ایمان در جامعه را متذکر شد و گفت: «علم و ایمان هر یک در جای خود ارزشمند است، اما ترکیب این دو عنصر مهم بسیار والاتر است؛ بنابراین دانشمندان سرمایه‌های انسانی هستند.» ایشان پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی را در تقویت گسترش علم و پژوهش همراه با ارزش‌های ایمانی، قابل‌تقدیر و چشمگیر دانست و تأکید کرد: «تربیت انسان‏های دانشمند و متخصص مؤمن و پایبند به اصول و ارزش‏های دینی از همان آغاز، از آرمان‏های اساسی نظام اسلامی بوده و موفقیت‌ها و پیشرفت‏های زیادی نیز در این راه حاصل شده است، ولی هنوز با هدف نهایی و خواست نظام اسلامی فاصله داریم که باید برای تحقق آن بیشتر تلاش کنیم. در نتیجه سرمایه‌گذاری‏های دولت و تلاش استادان و دانشمندان والامقام بسیاری از نیازهای علمی و فنی سطح بالا در داخل کشور تأمین می‌شود و در حال حاضر امکان حضور متخصصان ایران در خارج و در عرصه فعالیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی فراهم شده و کاملاً عملی است که نمونه‌های آن را اکنون در برخی کشورها برای اجرای طرح‏های مهم و پیچیده صنعتی داریم.» رجوع‌کنید ← کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.