خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

آقای سمیعی را آوردند که چهل سال پیش در استهبان، در منزل برادرش میهمان بودیم.

  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۵

یکشنبه 16 اردیبهشت 1375 | 16 ذیحجه 1416 5 می 1996

 

ساعت هفت و نیم صبح به سوی فیروزآباد پرواز کردیم. آقای حایری شیرازی، [امام‌جمعه شیراز] هم از دیروز همه جا همراه من می‌آید. دو سه روز نیامد، از من اجازه خواست که بیاید؛ گفتم به انتخاب خودش باشد. بعداً گفت آیت‌الله خامنه‌ای را درخواب دیده که به خاطر همراه من نبودنش، نسبت به او خشمگین است.

 در محل احداث کارخانه سیمان [فارس‌نو] فیروزآباد فرود آمدیم. مراسم کلنگ‌زنی بود. جمعی از مردم روستاهای زلزله‌زده جمع شده بودند؛ برایشان صحبت کردم.[1] به محل سد تنگاب رفتیم. با توضیحات آقای زنگنه و مشاور طرح، مراسم آغاز شد. سد خوبی است، با چهار میلیارد تومان، 130 میلیون مترمکعب آب را تنظیم می‌کند. دربارة آثار سدهای جدید استان و سوددهی صحبت کردم.[2]

با ماشین به محل سد انحرافی فیروزآباد رفتیم که وزارت کشاورزی در همین رودخانه ایجاد کرده است. می‌تواند 13 مترمکعب آب را به دو طرف خود هدایت کند. مدیرکل کشاورزی [استان فارس] توضیحات داد و من هم تشویق‌شان کردم.

با اتومبیل به طرف فیروزآباد حرکت کردیم. ابتدا در میدان شهر، [طرح لوله‌کشی] گاز را با صحبت [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت و بازکردن شیر گاز و روشن شدن مشعل افتتاح کردیم. مردم استقبال گرمی داشتند. به اجتماع مردم رفتیم که خیلی شکوهمند بود. سرود خوبی اجرا کردند. [آقای سیدعزیز هاشمی‌زاده]، امام جمعه و [آقای خداکرم جلالی]، نماینده، در تمجید از کارهای دولت و من، صحبت و خواسته‌ها را طرح کردند. صحبت من هم در افتخارات عشایر فیروزآباد و اهمیت منطقه و استعدادهایش و برنامه‌های دولت، دلگرم‌کننده بود.[3] مردم برگ‌گل زیادی آورده بودند که مرتباً گل‌پاشان بود. از بیمارستان شهر هم که در دست ساخت است، بازدید کردیم. خانمی از عشایر که گلیم دستبافت او در نمایشگاهی در آلمان، اول شده بود، یک فرش هدیه کرد.

به سوی منطقه محروم دهرم پرواز کردیم. روستاییان زیادی جمع شده بودند و خیلی گرم و در هوای گرم و کنار رودخانه و پلی که برای افتتاح بهره‌برداری آن رفته بودیم. گزارش خدمات دفتر مناطق محروم [نهاد ریاست‌جمهوری] و صحبت من برای روستاییان در خصوص برنامه‌های عدالت‌خواهانه و ضدتبعیض دولت.[4] لب‌آب رفتیم. گفته بودند که رودخانه شور است؛ چشیدم، شور نبود. حدود 30 مترمکعب در ثانیه آب دارد.

به سوی فراشبند پرواز کردیم. مردم فراشبند در اعتراض به اینکه چرا من به آنجا نمی‌روم، اعتصاب کرده بودند. مسئولان پذیرفته بودند که آنها نزدیک پالایشگاه گاز بیایند. تقریباً همه مردم آمده بودند. خیلی زیاد بودند، هوا هم گرم بود؛ ناراحت شدم. خیلی پُرشورند و تقاضاهای زیادی منجمله شهرستان شدن بخش داشتند؛ من هم وعده‌هایی دادم.[5]

به پالایشگاه [گاز آغار و دالان][6] رفتیم. بعد از نماز و ناهار و استراحت، به مراسم رفتیم که مستقیم از سیما پخش می‌شد. [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت توضیح داد و من سؤالات زیادی کردم. حدود 40 میلیون مترمکعب گاز در روز 231 چاه در منطقه آغار و دالان، جمع‌آوری و جداسازی می‌شود و با لوله 43 اینچی به طول 340 کیلومتر به منطقه مارون در خوزستان می‌رود. 500 میلیون دلار هزینه ارزی و 50 میلیارد تومان هزینه ریالی دارد که باعث بازیافت سه میلیارد بشکه نفت می‌شود. در زمستان نیز می‌تواند کسری گاز را جبران کند. من هم سخنرانی کوتاهی در اهمیت کار کردم.[7]

به سوی کازرون پرواز کردیم. در منطقه دشت جیره، دهستان گیخ، برای مراسم شروع بهره‌برداری از سد انحرافی [روزبهان] فرود آمدیم. با توضیحات وزیر نیرو و مدیران افتتاح شد. با پدر دکتر [رضا] ملک‌زاده، [وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] که اهل آنجاست، صحبت کردم. جمع زیادی از روستاهای اطراف اجتماع کرده بودند؛ برایشان صحبت کردم و وعده بستن سد بزرگ مسقان به روی همین رودخانه دالکی را دادم.[8]

به شهرکازرون پرواز کردیم. دریاچه پریشان را از فضا تماشا کردیم. مردم کازرون و سربازان در پادگان، استقبال گرمی داشتند. در ورزشگاه شهدا، در جمع پُرشکوه مردم رفتیم. بعد از سرود و خیرمقدم نماینده، من دربارة استعدادهای منطقه و اهمیت آثار باستانی و پذیرش خواسته‌شان در تسریع ساخت جاده، صحبت کردم.[9] خیلی‌گرم و باصفا بودند و خواسته‌های کم داشتند.

برنامه افتتاح بیمارستان داشتیم. چون نزدیک غروب شد، خلبانان ناراحت بودند. من نرفتم و وزیر مسکن و شهرسازی و وزیر بهداشت و درمان، برای افتتاح رفتند؛ بعداً گله کردند. قرار بود برای دیدن آثار باستانی در چشمه ساسان، به محل آثار باستانی شاهپور برویم، ولی خلبان گفت که هوا بد است و به طرف شیراز برگشت.

 مغرب به فرودگاه شیراز رسیدیم. نماز خواندیم. آقای سمیعی را آوردند که چهل سال پیش در استهبان، در منزل برادرش میهمان بودیم. با آوردن نامه من به برادرش، برای معالجه استمداد کرده بود. به استاندار گفتم کمک شود.

برای مراسم افتتاح چندین طرح پارک و ترمینال، به محل ترمینال مسافربری شهر رفتیم. برنامه مراسم افتتاح، اولین فروشگاه زنجیره‌ای رفاه را هم که در شیراز تأسیس شده، در همان‌جا برگزار کردیم که مایة گلة آقای [علی] عسکری، [مدیرعامل شرکت رفاه] شد. برای ساخت طرحی از جهادسازندگی هم برنامه بازدید داشتیم که به خاطر خستگی، آقای [حمید] میرزاده، [رییس سازمان برنامه و بودجه] را فرستادم که باعث گله‌های آنان شد.

بعد از گزارش شهردار [شیراز] و مهندس [رسول] زرگر، معاون [عمرانی] وزیر کشور، من صحبت کردم و سیاست گرفتن هزینه‌های اصلاح شهر را از شهرنشینان تأیید نمودم.[10] با بدرقه بسیارگرم مردم که آنجا جمع شده بودند، به فرودگاه شیراز رفتیم و با بدرقه مسئولان، استان را ترک کردیم. عفت هم با من آمد. ساعت دوازده شب، با خستگی به خانه رسیدیم.

 

[1] - آقای هاشمی در جمع روستاییان، خطاب به آنها گفت: «از صمیم قلب شما را دوست می‌دارم و آرزویم هم این است که برای شما خدمت کنم، در نزد خداوند هیچ چیز مقبول‌تر از کارکردن برای شما مردم محروم نیست و برای همین دفاتر مناطق محروم تأسیس شده که برای مناطق محروم کارهای ضربتی کند و ظلم‌های گذشته را جبران و عدالت را برقرار کند. هنوز از 2300 روستا 1100 روستا محروم است که باید به تدریج فاصله را کم کنیم. تاکنون 190 میلیارد ریال صرف مناطق محروم به طور ضربتی جهت احداث راه، تأمین برق و آموزش شده است.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آقای هاشمی، ضمن اشاره به اهداف برنامه پنج‌ساله اول و دوم توسعه در مهار آب‌های کشور و ایجاد یک زندگی مستقل و مطمئن در ایران با احیا سدها گفت: «احداث سد، کاری جاویدان و افتخارآمیز است و این بهترین خدمت به مردم خوب ایران است. سد تنگاب، ششمین سد در استان فارس است و با احداث این شش سد، 133 هزار هکتار زمین زیر کشت آبی خواهد رفت و یک میلیون تُن بر تولیدات کشاورزی اضافه خواهد شد که سود خالص تولیدات کشاورزی مذکور 26 میلیارد تومان خواهد بود و همه سدها در مدت کمتر از پنج سال به بهره برداری خواهد رسید.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: « طبیعت عشایر، مهمان‌نوازی، خونگرمی و دوستی است و ما جلوه این خصلت عشایری را امروز لمس می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در عمل پاسخ‌گوی نیازهای آنان باشیم. زنان و مردان غیرتمند عشایر، به عنوان سرباز دلاور جنوب در دوران حکومت ستم‌شاهی در برابر انگلیس، زانو نزدند و آنها را زمینگیر کردند. خواسته‌های شما از نظر عمران و آبادانی خوشبختانه بدون استثنا در برنامه دولت است. آنچه که انجام شده سهم شما مردم بوده است و براساس برنامه‌های دولت و مراعات عدالت اجتماعی و با توجه به اولویت‌های اقتصادی کشور به مرحله اجرا رسیده است.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[4]- در بخشی از این سخنرانی آمده است: «این قسمت از قسمت‌های بسیار شیرین سفر من هست که در خدمت شما مردمی هستم که از صمیم دل شما را دوست می‌دارم و آرزویم این است که بتوانم خدمتی برای این‌گونه مردم بکنم. این مردم محروم که در چنین نقاط دور افتاده‌ای زندگی می‌کنند، از امتیازات زیادی که خیلی‌ها استفاده می‌کنند، محروم هستند و فکر می‌کنم که پیش خداوند، در درگاه خداوند هیچ چیز مقبول‌تر از این نیست که مسؤلان کشوربه امثال شماها خدمت بکنند. ما به همین دلیل دفتر مناطق محروم را در نهاد ریاست جمهوری از هفت سال پیش تأسیس کردیم که همه همت آن، این‌ست که در جاهای دور افتاده و محروم کارهای ضربتی بکند و ظلم‌های گذشته را به‌تدریج جبران و عدالت را برقرار کند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[5] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «حقیقتاً شما مردم خونگرم فراشبند، بنده را شرمنده کردید. من اگر می‌دانستم که برنامه این‌جوری است که بناست این همه انسان، زن و مرد و کودک در این بیابان در گرما بیایند، من قطعاً به فراشبند می‌آمدم. وقتی که گفتند فراشبندی‌ها مطالبی دارند و می‌خواهند با ما مطرح بکنند، ما موافقت کردیم که در جایی با جمعی از شماها ملاقات بکنیم که حالا من نمی‌دانستم که اینجا را گذاشته‌اند؛ اما شما با این جمعیت انبوه، با این همه زحمت و با این همه مرارت و گرما و تشنگی بچه‌ها و خانم‌ها، ما حسابی ناراحتیم. الان اینجا آمدم و پیش خودم شرمنده شدم که کاش به آنجا می‌رفتیم. حالا دیگر گذشت. خبر خوبی برای شما داریم. ما امروز صبح کار سد فیروزآباد را شروع کردیم و در این طرح قسمت زیادی از آن آب به فراشبند می‌آید و به اندازه کافی به کشاورزی شما آب خواهد رسید.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[6] - منطقه عملیاتی آغار و دالان، در حاشیه جنوبی استان فارس و در نزدیکی شهرستان فراشبند قرار دارد. این منطقه شامل دو میدان گازی آغار و دالان است. میدان گازی آغار، در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی فیروزآباد در مجاورت شهر قیر قرارگرفته است. گاز این میدان پس از تجمیع در چهار مرکز جمع‌آوری، وارد یک مرکز تفکیک شده و سپس گاز و مایعات گازی، جهت فرآورش توسط خطوط لوله مستقل به پالایشگاه گاز فراشبند ارسال می‌شود. میدان گازی دالان، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شیراز و فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر فراشبند قرار دارد. این میدان دارای تسهیلات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، سه مرکز جمع‌آوری گاز و همچنین پالایشگاه گاز فراشبند می‌باشد. گاز این پالایشگاه بنا به نیاز می‌تواند جهت تزریق در میادین نفتی به مناطق نفت‌خیزجنوب و یا به خط لوله سراسری شرکت ملی گاز ایران ارسال شود. همچنین امکان ارسال مایعات گازی تولیدی به پالایشگاه فجر جم و یا پالایشگاه شیراز توسط خط لوله وجود دارد.

[7] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[8] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[9] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کازرون را فقط با آثار بسیار باستانی باارزش که نمودار تمدن کهن است، نمی‌شناسیم، بلکه کازرون را با ادامه روحیات سلحشوری مردمش و تلاش موفق در حفظ میهن و پایداری و استقامت در ایمان مردمش می‌شناسیم. ما امروز وارد فاز جدید سازندگی و عمران و انجام امور زیربنای عقب مانده گذشته شده‌ایم، در دوران گذشته در همه جای ایران، آب‌ها هدر می‌رفت و میراث‌فرهنگی راکد مانده بود و دشمنان ما را وابسته به نفت‌کرده بودند. درحالی‌که رودخانه‌ها، کوه‌های زاگرس و البرز، معادن مختلف سنگ‌های گران‌قیمت تا سنگ‌های ساختمانی ساده وجوددارد و مورداستفاده ایران و ایرانی قرارمی‌گیرد، دیگر مهندسان و متخصصان ایرانی، توان انجام کارهای عظیم صنعتی را دارند و اکنون این توانمندی‌ها، برگ جدیدی به‌کتاب‌افتخارات ایران‌اسلامی افزوده‌است.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[10] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.