خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۷۵

 شنبه 18 فروردین 1375 | 17 ذیقعده 1416 6 آوریل 1996

 

آقای [محمدرضا] عباسی‌فرد، [معاون اجرایی رئیس قوه قضاییه] آمد و از شورای نگهبان به خاطر امتحان از او برای نامزدی [انتخابات مجلس] خبرگان و سپس رد کردن او بعد از امتحان شکایت کرد. آقای [مرتضی] بانک، استاندار کرمان آمد. برای جلوگیری از اعمال سلیقه در شورای نگهبان در مورد ابطال انتخابات استمداد کرد و بر سلامت کامل انتخابات در شهرهای استان کرمان تأکید نمود.

آقای [محمدعلی] زم، [رئیس حوزه هنری] آمد. از خدمات حوزه هنری برای سازمان تبلیغات اسلامی گفت و از وزارت ارشاد به خاطر سخت‌گیری نسبت به فیلم‌سازان انتقاد کرد. [آقای جاسم محمدالعون]، وزیر ارتباطات [حمل و نقل و آب و برق] کویت آمد. مذاکرات، تشریفاتی بود. سئوالات زیادی از وضع کویت و رابطه با عراق نمودم. آقای [مصطفی] میرسلیم، [دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، برای تنظیم دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. اعضای شورای عالی بعثه حج آمدند. آقایان [محمدمحمدی] ری‌شهری، [نماینده ولی‌فقیه و رئیس حجاج ایرانی] و [محمدحسین] رضایی، [رئیس سازمان حج و زیارت] گزارش دادند و مضیقات جدیدشان را آوردند. من هم در مورد ایجاد ارتباط با شخصیت‌های مسلمان در زمان حج، برای تفاهم مسلمانان و نزدیک‌کردن افکار مهم، صحبت و تأکیدکردم.[1]

عصر آقای [مصطفی] پورمحمدی، [معاون وزیر اطلاعات] آمد. در مورد نتایج مذاکرات با عراقی‌ها و تنظیم قرار برای زیارت عتبات و تجارت محدود و عبور عراقی‌ها از ایران را توضیح داد که در جلسه شورای عالی امنیت ملی هم تصویب شد. در شورای عالی امنیت ملی، مسائل جدیدمان با آلمان، پس از صدور حکم بازداشت وزیر اطلاعات و کیفیت مواجهه با آن، بحث و تصمیم‌گیری شد.

آقای [محمد] یزدی، [رئیس قوه قضاییه]، صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای در جمع علمای شورای نگهبان را نقل کرد. ایشان معترض به ابطال بعضی از موارد نتایج انتخابات هستند که خارج از موازین قانونی انجام می‌شود. می‌گویند، این‌گونه موارد را به مجلس واگذار کنند. شب در مورد مسأله مردودی در امتحان [نامزدی مجلس خبرگان] آقای عباسی‌فرد، با آقای امامی کاشانی و نیز با دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه]، دربارة پیگیری پیام سرهنگ قذافی در مورد اسلحه‌هایشان در سودان صحبت کردم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ایام حج، مناسب‌ترین زمانی است که می‌توان از طریق ایجاد ارتباط و تبادل اندیشه با علما، متفکران و شخصیت‌های مؤثر و نافذ جهان اسلام، روح وحدت را در تمام امت اسلام دمید و برای حل وفصل مشکلات و نابسامانی‌های موجود برنامه‌ریزی کرد. باید با استفاده از شیوه‌ها و ابزارهای تبلیغی مناسب، اهمیت مسأله برائت را برای دنیای اسلام بیان کرد تا هدف‌های عالی سیاسی و معنوی حج، بیشتر شروع شود. سیاست ایران اسلامی در مراسم حج، تقویت و استحکام دوستی و برادری میان تمام کشورهای اسلامی است و برگزاری مراسم برائت از مشرکان در موسم حج، به مفهوم برهم زدن نظم و امنیت کشور مسلمان عربستان نیست، بلکه از مبانی اصولی و جداناپذیر دینی ما به‌شمار می‌رود. برگزاری منظم و منسجم مراسم حج از سوی ایرانیان در سال‌های اخیر و توجه کامل به مفهوم حج و ترسیم و تعقیب هدف‌های والای معنوی، فرهنگی و سیاسی آن، باعث آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و مورد تحسین دیگر کشورها قرار گرفته است. در حال حاضر مجموعه خوبی از سرمایه‌های انسانی کشور در خدمت حج قرار گرفته است و با همکاری و انسجام خدمات شایسته‌ای به زایران خانه خدا ارائه می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.