خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

سفری 5 روزه به جای جای استان فارس

• شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۵

شنبه 15 اردیبهشت 1375 | 15 ذیحجه 1416 4 می 1996

ساعت شش‌و نیم صبح، برای صبحگاه مشترک نیروهای مسلح به پادگان سپاه رفتیم. سان و مراسم و سخنرانی من[1] در موفقیت‌ها و موقعیت نیروهای مسلح و تشویق آنها انجام شد. به سوی محل سد ملاصدرا[2] در تنگه‌براق در شهرستان اقلید پرواز کردیم. از تنگه که خیلی جالب است و هزینه طرح را کم کرده و امکان تولید برق زیاد به وجود آورده، بازدید کردیم. توضیحات آقای زنگنه، [وزیر نیرو] و مهندس توکلی، مشاور طرح، با شش میلیارد تومان هزینه و 400 میلیون مترمکعب ظرفیت دریاچه، و سخنان من[3] در اهمیت و برکت و سودهای طرح و ایجاد انفجار و گرفتن پرده از لوح انجام شد.

به سوی دشت بکان برای طرح اسکان عشایر پرواز کردیم. هلی‌کوپترها، مقداری اشتباه رفتند و وقت‌مان را تلف کردند. دشت بکان با آب فراوان و بیش از 30 هزار هکتار زمین است. قسمتی از آن را برای اسکان عشایر که همان‌جا هستند، اختصاص داده‌اند و در پایین دشت، دریاچه‌ای از آب اضافی و زه‌آب دشت جمع شده و گفتند که به زمین فرومی‌رود و زیر دشت سد درودزن بیرون می‌آید.

عشایر استقبال گرمی نمودند. خیرمقدم یک پسربچه با مضمون شکرگزاری از برنامه سازمان‌دهی و امید به آینده و سرود جالب گروهی از دانش‌آموزان و توضیحات کافی آقای [محمدتقی] امان‌پور، معاون وزیر جهادسازندگی و نیز رییس امور عشایر. به هر خانواده ده هکتار زمین و وام ساخت مسکن داده‌اند.

به سوی اقلید پرواز کردیم. از دشت‌های نمدان و اقلید عبور کردیم. نماینده اقلید، آقای [احمد] نیک‌فر توضیح می‌داد. باتلاق عظیمی دیدیم که گفت، مشهور است بهرام‌گور اینجا فرورفته و مفقود شده است. اصولاً آب منطقه اقلید، بیش از نیاز است و سدهای زیردست را تغدیه می‌کند.

در اقلید استقبال مردم بسیار گرم بود. آنجا متوجه شدم که نماینده فعلی رأی نیاورده است. صحبت‌های خوب [آقای شیخ نقی وحیدی]، امام جمعه و [آقای احمد نیک‌فر]، نماینده که هر دو از کارهای انجام شده و خدمات من و دولت گفتند و سرود خوبی اجرا شد. من هم صحبت دلگرم‌کننده‌ای داشتم.[4] در مقابل قله پُربرف بُل دیده می‌شد که بعد از دنا، بلندترین قله در استان است. آقای حایری شیرازی هم امروز همراه آمدند؛ همه جا!

به سوی آباده پرواز کردیم. برای افتتاح طرح‌های متعدد انتقال برق و پست [سورمق] که مجموعاً بیش از ده میلیارد تومان هزینه شده است. آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] و [حمید] فتوره‌چی، [مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس] توضیح دادند و من هم صحبت کوتاهی در اهمیت و گرانی صنایع برق نمودم.[5]

به سوی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای آباده، کنار شهرک صنعتی شهر پرواز کردیم. از مرکز بازدید کردیم و از نمایشگاه صنایع دستی که جالب بود. ناهار و نماز و استراحت داشتیم. اهالی روستای شهیدآباد که 43 شهید داده‌اند، آمدند و تقاضای شهرستان شدن صفاشهر را داشتند.

به سوی دهستان ایزدخواست پرواز کردیم. مردم دهستان، همگی از زن و مرد در بیابان، کنار محل احداث سد جمع شده بودند. دختربچه‌های شاهد، سرود دل انگیزی خواندند و من هم چندجمله‌ای برایشان در اهمیت آن سد و آب صحبت کردم.[6] هشت هزار نفر جمعیت دارد و سد کوچکی روی رودخانه رحیمی، کنار روستا با ظرفیت حدود 20 میلیون مترمکعب زده می‌شود که نیاز آنها را رفع می‌کند.[7]

آقایان زنگنه، [وزیر نیرو] و [خلیل] رضاییان، [مدیرکل آب منطقه‌ای فارس]، توضیحات دادند. در آنجا آب دیگری نیست و اصولاً آباده برخلاف اقلید، خشک و کم آب است. هنگام ورود به شهرستان، دو دختر بچه شهید در خیرمقدم خود، ماهرانه و هنرمندانه، از من تقاضای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در «ماربر» به اینجا نمودند. در اجتماع بسیار عظیم مردم آباده هم شاعری به نام ممکن، شعری خواند با صدای خوب خودش و خواسته‌ها را منجمله آب را گفت و امام جمعه نیز ضمن خیرمقدم به من، به عنوان سردار سازندگی، خواستار اجرای سد مابر شد. سپاه شهر هم بالنی هوا کرده بود. من هم در صحبت‌هایم، قول تأمین آب را دادم.[8]

کلنگ اجرای شبکه گاز را به زمین زدم. سپس به شهرستان بوانات پرواز کردیم که اخیراً از آباده جدا شده که منطقه پُرآب و خرمی است. در سوریان فرود آمدیم. به خاطر نزدیکی غروب و سان‌ست، توقفمان کوتاه بود. [آقای حافظ نجفی]، امام جمعه، خیرمقدم گفت و خواسته‌ها را مطرح کرد و من فقط هفت دقیقه صحبت کردم و وعده تأمین نیازهای شهرستان جدید را دادم[9] و از مدرسه‌ای بازدید کردم و فوراً پرواز کردیم، ولی نیم‌ساعتی هم در تاریکی پرواز کردیم که خطرناک و برخلاف ضوابط پرواز است.

در فرودگاه شیراز، طرح کلنگ‌زنی راه‌آهن شیراز- اصفهان را آماده کرده بودند؛ خواست مهم استان است. به محل رفتیم و با توضیحات مهندس [محمدجعفر] بهرامی، [معاون فنی و راه سازی وزیر راه] و مهندس [اکبر] تُرکان، [وزیر راه و ترابری] و صحبت‌کوتاه من شروع شد.[10] رادیو هم مستقیم پخش می‌کرد. به استانداری رفتیم. جلسه شورای اداری داشتیم. [آقای محمد جهرمی]، استاندار، توضیح موفقیت‌های برنامه را داد و من هم صحبت مفصل تحلیلی در سیاست‌های برنامه و توفیقات داشتم و از مسئولان و مردم تشکر کردم.[11] شام خوردم و با خستگی مفرط خوابیدم.

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «تجربه هشت سال دفاع مقدس، نشان داد که وابستگی تسلیحاتی، خطری بزرگ برای کشور است و در نتیجه همین تجربه، امروز ایران اسلامی در مقایسه با کشورهای در حال توسعه، یکی از عظیم‌ترین صنایع نظامی را با همت متخصصان ایرانی در اختیار دارد. هرگز این امکانات نظامی، صرف تجاوز به‌دیگران نخواهد شد و روحیه اسلامی نیروهای مسلح ما این مهم را تضمین می‌کند. اینکه سراسر خاک میهن اسلامی، به رغم داشتن دشمنان خونخوار و بی‌رحمی چون آمریکا و اسراییل، در کمال آرامش و امنیت به کارگاه سازندگی تبدیل شده، نتیجه حضور هوشیارانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - سد ملاصدرا از نوع سنگریزه‌ای با هسته نفوذناپذیر و ارتفاع ۷۲ متر از بستر رودخانه‌است که طول تاج آن ۶۳۰ متر و عرض تاج آن ۱۰ متر است. حجم خاکریزی سد ۲ میلیون و 600 هزار مترمکعب بوده و گنجایش مخزن آن ۴۰۰ میلیون متر مکعب است. سرریز این سد حدود یک میلیون متر مکعب خاکبرداری و سنگبرداری انفجاری داشته است. حجم خاکبرداری بدنه سد، 700 هزار مترمکعب و حجم خاکریزی 2 میلیون و 800 هزار مترمکعب بوده است. نیروگاه این سد، با توان ۱۰۰ مگاوات در سه کیلومتری پایین‌دست سد قرار دارد. نیروگاه برق آبی ملاصدرا به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات، دارای دو توربین با محور عمودی است که قابلیت تولید سالیانه ۱۸۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی پیک را داراست.

[3] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[4] - آقای هاشمی در جمع مردم اقلید گفت: «خداوند همه چیز را به شما مردم داده است. واقعاً همه نعمت‌هایی که می‌شود روی یک نقطه جغرافیایی داده شود، خداوند به مردم اقلید عطا فرموده است. بنده در سفر قبلی‌ام، توفیق پیدا کردم تا نزدیکی‌های اقلید بیایم و با بخشی از مردم این شهرستان، در روستاهای اینجا ملاقات داشته باشم. اولین نعمت باارزش الهی برای شما، روحیات دینی و اخلاقی شماست که به حق به عنوان سربازان امام زمان (عج) شناخته شده‌اید و ما این اسم را در دوران جنگ با هم دیدیم؛ باحضور جوانان دلیر و فداکار و ازخودگذشته شما که انصافاً میدان نبرد را همیشه در هر جا که بودند، گرم نگه می‌داشتند. نعمت‌های مادی الهی پایان ناپذیر است. این هوای خوبی که شما دارید، درکمتر جای کشور، به این خوبی و طراوت که ناشی از طبیعت خوب اینجاست، پیدا می‌شود. من فکر می‌کنم، وقتی که جاده کهگیلویه از طریق اقلید به استان یزد وصل بشود، منطقه شما، یکی از مراکز مهم توریستی خواهد شد. استان کهکیلویه و بویراحمد، از طریق شهرستان اقلید به استان یزد وصل می‌شود. ایجاد راه‌های ارتباطی به این سه استان، اقلید را از بن‌بست فعلی نجات خواهد داد. انتقال خطوط لوله گاز به اقلید که به زودی عملیات آن آغاز می‌شود، موجب رشد صنایع در این منطقه خواهد شد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[5] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «احداث این‌گونه پُست‌ها، کار پُرهزینه و سنگینی است که خوشبختانه به دست متخصصین کشورمان انجام می‌شود. اگر در برنامه اول توسعه، فشارهای اقتصادی را تحمل نمی‌کردیم، اکنون نمی‌توانستیم این‌گونه کارها را اجرا و از آن استفاده کنیم.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[6] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[7] - سد شهدای ایزدخواست، در فاصله 65 کیلومتری شهرستان آباده، در بالادست روستای ایزدخواست و برروی رودخانه رحیمی ایزدخواست احداث شده است. رودخانه رحیمی ایزدخواست، از ارتفاعات کوه مروارید، در محدوده شمالی استان فارس سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از روستای قلعه‌گوری ایزدخواست و مشروب سازی اراضی، در نهایت به باتلاق گاوخونی ختم می‌شود.

[8] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من اولین مسأله شما را می‌دانم که آب است. همین بالنی که بچه‌های رزمنده سپاه هواکرده‌اند، نشان خوبی است. خیلی قبل از این ما در جریان بحث سد ماربر قرار گرفتیم و من دستور صریحی به وزارت نیرو، آقای مهندس زنگنه دادم که این طرح را با این جهت پیگیری کنید که آب را از منطقه‌ای که زیاد است و هرز می‌رود و به دریا می‌رود و خاک‌های ارزشمند کشور ما را با خودش به خلیج فارس می‌برد، به منطقه‌ای منتقل کنیم که مردمش تشنه هستند و زمینش زرخیز است. از همان موقع وزارت نیرو دارد مطالعه می‌کند. ما هزینه زیادی تا این تاریخ صرف مطالعه این سد کرده‌ایم.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[9] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در منطقه شما با این کوه‌های سربه فلک‌کشیده و پُر از برف و دشت‌های مستعد و آب‌های روان، می‌شود همه چیز را درست کرد. خداوند به منطقه شما لطف و عنایت خاصی داشته و تمام امکانات طبیعی در اینجا برای توسعه مهیاست.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[10] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[11] - آقای هاشمی، ضمن ابراز رضایت از عملکرد مسئولان استان فارس در زمینه امور عمرانی و زیربنایی گفت: «کارهای استان با آهنگ خوبی پیش می‌رود. امسال هفت میلیارد دلار برای تولیدات کارخانه‌ها با نرخ سه هزار ریال اختصاص یافته که نسبت به پارسال تا 70 درصد افزایش مبلغ دارد. وقتی در سال 68 دولت را تحویل گرفتیم، 50 درصد کسری بودجه داشتیم و بدهکار به بانک‌ها بودیم، اما پارسال نه تنها کسر بودجه نداشتیم، بلکه از نظر بودجه ارزی و ریالی اضافه هم داشتیم.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.