خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

• پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۷۵

پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1375 | 13 ذیحجه 1416 2 می 1996

تا ساعت هفت صبح، گزارش‌ها را خواندم. با هواپیما به سوی لامرد پرواز کردیم. مردم استقبال باشکوهی نمودند. بیمارستان 80 تختخوابی و دانشگاه آزاد اسلامی را افتتاح کردیم. در اجتماع بسیار باشکوه مردم، به استماع شعارها و سرود و شعرهای جالب و خیرمقدم توسط آقای [سیدمحمود] علوی، نماینده مجلس و طرح خواسته‌ها و سخنرانی مفصل و تشویق‌آمیز من و وعده انجام خواسته‌ها گذشت.[1] بعد ازانقلاب، پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند. خیلی محروم بوده‌اند. اعلان جواز پذیرش هواپیماهای خارجی در فرودگاه شهر، خیلی خوشحال‌شان کرد. در فرودگاه هم طرحی کلنگ‌زنی شد.

به سوی فسا پرواز کردیم. در این شهر هم استقبال خیابانی و هم اجتماع بسیار باشکوه و بی‌سابقه داشتیم. ازدحام مردم، باعث عدم امکان اجرای سرودها و مزاحمت برای جانبازان شد. [آقای سیدمحمدحسین ارسنجانی]، امام‌جمعه و [آقای محمدرضا مجیدی]، نماینده مجلس خیرمقدم گفتند و خواسته‌ها را مطرح کردند. من هم در صحبتم، از خاطرات سفر قبل از انقلاب خودم و آقایان [حسن] صانعی و [محمدمهدی] ربانی‌املشی به فسا گفتم که منبرمان در شهر نگرفت و این استقبال باشکوه را جبران آن عدم موفقیت سفر گفتم و از خوبی مردم و برنامه‌های دولت برای آنها گفتم.[2]

به محل [ایستگاه تحقیقات کشاورزی] «گربایگان» در اطراف فسا، برای بازدید از طرح اجرا شده آبخوان‌داری رفتیم. آقای دکتر [آهنگ] کوثر و همسرش، این طرح را از سیزده سال پیش اجرا کرده‌اند. با این روش، 1200 هکتار را جنگل اُکالیپتوس کاشته‌اند و قنات‌ها و چاه‌هایی را که رو به خشک شدن بوده، پُرآب کرده‌اند و چاه‌های زیادی هم اضافه شده است؛ تجربه موفقی است و به همین دلیل، به جهادسازندگی، اجازه دادیم که در نقاط دیگر تا سطح 200 هزار هکتار در سال اجرا کنند. به دکتر کوثر، نشان [درجه سه پژوهش] دادم و سخنرانی و مصاحبه نیرومندی، برای حمایت از طرح نمودم[3] و مواردی که در این ارتباط دیده بودم، نقل کردم. جهادسازندگی، مدعی است، از این رهگذر می‌تواند هشت میلیون هکتار بر اراضی مزروعی کشور اضافه کند که انقلابی در کشاورزی است.

سپس به دانشکده علوم پزشکی رفتیم. بعد از ناهار و نماز و استراحت و افتتاح خوابگاه، به سوی محل سد سلمان فارسی [قیر]، روی رودخانه قره‌آغاج در فیروزآباد پرواز کردیم. با توضیحات مهندس زنگنه، [وزیر نیرو] و مهندس فولادی، [مجری پروژه]، دربارة سد که یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب ظرفیت مخزن است و سد بتونی با 125 متر ارتفاع، 36 هزار هکتار زمین را مشروب می‌کنند و یک‌ساله هزینه را برمی‌گرداند. 15 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. قرار شد آب برای شهر لار هم داده شود. من هم صحبت کوتاهی در اهمیت این طرح نمودم که مانع رفتن آب‌ها از طریق رودخانه قره‌آغاج به خلیج فارس است.[4] با پرده‌پرداری و شروع کار بدنه با انفجاری عظیم و بازدید از تونل انحرافی، به سوی جهرم پرواز کردیم.

با یک ساعت تأخیر نزدیک غروب رسیدیم. اجتماع فوق‌العاده عظیمی داشتند. [آقای سیدحسین آیت‌اللهی]، امام جمعه گفت، در تاریخ جهرم بی‌سابقه است. او خیرمقدم کوتاه و خوبی گفت. من هم صحبت خلاصه و پُرمحتوایی در فضایل جهرمی‌ها و کارهای انجام شده و وعده‌های جدید داشتم.[5] خیلی پُرشورند. سپس برای افتتاح خوابگاه دانشکده پزشکی و دانشگاه آزاد و کلنگ‌زنی پروژه انتقال گاز شهر و ساخت دانشکده تربیت دبیر رفتیم. در خیابان‌ها تا آخر شب مردم اجتماع داشتند. بعد از شام در فرمانداری جهرم خوابیدیم.

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «هنوزکار محرومیت‌زدایی این منطقه در نیمه راه است، ولی نیمه راهی که مشکلات اساسی را پشت سر گذاشته است. این مردم حق‌شناس، وفادار، باهوش، مظلوم، محروم و قانع که با دیدن بخشی از خدمات که حق‌شان است و از قدیم‌الایام از آنها سلب شده بود، این‌گونه حق‌شناسانه ارج به کارهای انجام شده می‌دهند. این نمونه بزرگواری خود شما است. امروز که شعور عمومی به سطح اطلاع عمومی رفته، قاعدتاً باید توقعات به‌حق شما رشد کند. خواسته‌های مطرح‌شده را توسط نماینده فعال‌تان ما شنیدیم که این خواسته‌ها حق و درست است که حتی اگر شما هم نخواهید، این وظیفه دولت است که انجام بدهد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من نمی‌دانم، با چه زبانی از شما مردم عزیز، خونگرم و مهمان‌نواز شهرستان فسا تشکر کنم، ولی می‌دانم که این الطاف شما، می‌تواند جبران یک خاطره دوردستی باشد که ما از شهر شما داریم و درست نقطه مقابل سفر قبلی بنده به فسا است. ما در قبل از انقلاب، حدود سال‌های اول مبارزاتمان، با مرحوم آقای ربانی و آقای صانعی، برای تبلیغات دینی در ماه رمضان، به فسا می‌آمدیم؛ در مسجد جامع اینجا، منبری آزمایشی رفتیم و منبرمان نگرفت و پذیرفته نشدیم. یکی دو روزی ماندیم و از اینجا به شهرهای دیگر رفتیم. گمان می‌کنم که آقای صانعی به جای دیگری و آقای ربانی به جای دیگر و من هم به استهبانات رفتیم و آنجا هم توفیقی به‌دست نیامد. به نی‌ریز رفتیم، بقیه ماه را آنجا ماندیم. البته حق با شما بود؛ ما اولین سفر تبلیغی‌مان بود و منبری خوبی نبودیم و نمی‌شد در شهر بزرگی مثل فسا بتوانیم منبر برویم، ولی امروز این قیافه‌های شاداب و بانشاط و این جوان‌هایی که آن روزها، خیلی‌هایشان نبودند که امروز این چنین در صحنه هستند و صحنه را گرم‌کرده‌اند، آن خاطره ناموفق تبلیغاتی ما را جبران‌کرد و امروز هر چه که می‌خواستیم در ماه مبارک 30 تا 35 سال پیش عرض بکنیم، خدمات شما عرض می‌کنیم. حقیقتاً مردم فسا، از مسلمانان آزمایش داده واز امتحان الهی خوب بیرون آمده و موفقی هستند و فسا از هر جهت، یکی از شهرستان‌های موفق کشور ماست.» رجوع کنید هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با دیدن این مجموعه‌ها و وسایل علمی و بازدیدهایی که از جنگل‌ها و محیط اطراف انجام دادیم، از آنچه که در عالم تئوری باور داشتیم، به عالم واقعیت و عینیت رسیدیم. فکر می‌کنم که هم اکنون همراهان من هم مثل من فکر می‌کنند. دو سه ماه پیش، من با طرح آبخوان‌داری، از طریق نامه‌ای که از طرف جهاد سازندگی و از طریق [فرزندم] یاسر به من رسید، آشنا شدم. این تفکر را صحیح دیدم. در اولین سفر به استان کرمان، در شهر بم در مراسمی شرکت کردیم که جهادگران مشغول درست‌کردن شیارها و بندها بودند و آب را به پشت بندها منتقل می‌کردند و نهال می‌کاشتند. درآنجا این درخت‌های سر به فلک کشیده نبودند و نهال‌های کوچکی بودند که از گلدان‌ها درمی‌آوردند و می‌کاشتند. هر سؤالی که از این طرح کردم، جوابی منطقی شنیدم و طرح را قابل قبول دیدم.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[4] - آقای هاشمی در جمع دست‌اندرکاران اجرای سد اظهار داشت: «با توجه به اهمیت شهرستان لارستان و محرومیت این منطقه، لازم است تا بخشی از آب این سد، برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم لارستان فرستاده شود. آبرسانی به منطقه لارستان، فراتر از یک تصمیم اقتصادی، به عنوان یک تصمیم استراتژیک مورد نظر مسئولان است.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[5] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.