خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

سفرهای هوایی یک روزه در استان فارس

• چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۵

چهارشنبه 12 اردیبهشت 1375 | 12 ذیحجه 1416 1 می 1996

تا ساعت هفت صبح، در مقر گزارش‌ها را خواندم. سپس به پادگان سپاه رفتیم و از آنجا به اطراف شهر سپیدان پرواز کردیم. در دشت همایجان، کارخانه فراسان برای ساخت لوله‌های کامپوزیت را افتتاح کردیم. مواد اولیه آن عمدتاً وارداتی است که باید بومی شود.

سپس به شهر نورآباد ممسنی رفتیم. اجتماع بسیار عظیمی داشتند. [آقای رسول محمدی]، امام‌جمعه، خیرمقدم گفت و خواسته‌ها را مطرح‌کرد. [آقایان رضاقلی اللهیاری و فریبرز انصاری]، دو نماینده سابق و جدید ممسنی هم بودند. دربارة امتیازات و استعدادها و سوابق تاریخی‌شان که به زمان هخامنشی‌ها می‌رسد، صحبت‌کردم و خواسته‌ها را اجابت نمودم.[1]

بلافاصله به سوی شهر سپیدان پرواز کردیم. مسیر رفت و برگشت، همگی کوه و جنگل و رودخانه و مرتع است. [آقای محمد جهرمی]، استاندار [فارس] توضیح می‌داد. جمعیت به اندازه نورآباد نبود. شعری در خیرمقدم من خواندند. [آقای ابوفاضل رضوی اردکانی]، نماینده شهر، خیرمقدم گفت و خواسته‌ها را مطرح کرد. من هم صحبتی شبیه صحبت‌های ممسنی داشتم.[2]

به سوی مرکز صنایع الکترونیک [وزارت دفاع] شیراز پرواز کردیم. بعد از استقبال نظامی و بازدید از نمایشگاه صنایع نظامی، مثل لانچر [موشک] تاو و مخابرات و خیلی چیزهای دیگر و استماع گزارش، صحبت کوتاهی داشتم.[3] نماز و ناهار و استراحت انجام شد. جای بسیار وسیعی است.

به سوی محل سد [مخزنی و شبکه آبیاری و زهکشی] سیبویه (سیوند) در محل تنگه‌بلاغی، روی رودخانه سیوند پرواز کردیم. آقای زنگنه، [وزیر نیرو] و مشاور طرح توضیح دادند. سد خاکی با ظرفیت 200 میلیون مترمکعب، تونل انحرافی به پیمانکاری وزارت دفاع تمام شده و بدنه آن شروع شد.

به سوی مرودشت پرواز کردیم. اجتماع بسیار عظیمی داشتند؛ با شعر و سرود و صحبت [آقای محمدحسن شریعتی]، امام جمعه و [آقای احمد کبیری]، نماینده و [آقای حاج‌قاسمی]، فرماندار و صحبت‌های مفصل من.[4] به سوی شیراز پرواز کردیم. کنار سالن محل اجتماع دانشگاهیان و فرهنگیان فرود آمدیم. اجتماع باشکوهی به مناسبت روز معلم داشتند. تعداد زیادی معلم و دانش‌آموز بودند. دانش‌آموزان دختر [دبیرستان زینبیه شیراز]، سرودهای خوبی اجرا کردند.

[آقایان غلامحسین زمانی و سیدعلی ملک‌حسینی]، رؤسای دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی و نیز [آقای حسین روزی‌طلب]، مدیرکل آموزش و پرورش [استان فارس] صحبت کردند و پیشرفت‌ها و نیازها را گفتند. من هم صحبت تحلیلی دربارة موفقیت‌های کشور نمودم.[5] جلسه مفیدی بود. [آقایان محمدرضا هاشمی گلپایگانی، علیرضا مرندی و محمدعلی نجفی]، وزرای [فرهنگ و] آموزش عالی و بهداشت و [درمان و آموزش پزشکی]، آموزش و پرورش و دکتر [عبدالله] جاسبی، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] هم آمدند؛ توقع داشتند صحبت کنند، ولی وقت کم آمد. لوح‌های تقدیر از اساتید و معلمان نمونه را هم دادم. خوابگاه دانشجویان دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی را افتتاح کردیم و کلنگ دانشکده‌ای را به زمین زدیم. دانشجویان هم در آنجا هم اجتماع داشتند و با شور و هیجان استقبال کردند.

به وزارت اطلاعات رفتیم و از نمایشگاه دستاوردهای اداره‌کل [اطلاعات] استان بازدید کرده و شام خوردیم. صحبت کوتاهی نمودم.[6] خیلی خسته شدم و به مقر برگشتیم. عفت هم آمده بود.

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «منطقه ممسنی و نورآباد، از مناطق سابقه دار و تاریخی کشور ماست و طبیعت این منطقه در گذشته دیکته کرده بود که بخشی از تمدن عظیم ایران در اینجا باشد و شما مردم این منطقه، وارث تمدن عظیم ایرانی و اسلامی هستید که طبیعتاً عمق فرهنگ سازنده این منطقه، در مردم اینجا خودش را به نمایش گذاشته است. ما در دوران مبارزه با رژیم ستم‌شاهی، یکی از نقاطی را که به عنوان دژ مقاومت عشایری در مقابل زورگویی‌های رژیم ستم‌شاهی پهلوی داشتیم، مراکز عشایری استان فارس و از جمله همین جا - ممسنی - بود. در دوران جنگ، حضور تحسین‌انگیز جوانان ممسنی در صحنه‌ها برای بنده به‌عنوان مسئول جنگ، بسیار زیبا بود. نقش جوان‌های این منطقه در جنگ و سهمی که در دفاع مقدس ایفاکردند، افتخاری تاریخی برای این مردم، در تاریخ ثبت کرد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «شاهد هستیم که امروز صنایع الکترنیکی در موارد تجاری هم پیشرفت کرده است. دست‌اندرکاران این صنعت باید تلاش کنند تا سرمایه‌گذاری موجود در این صنعت افزایش یابد. انتظارداریم صنایع الکترنیک بتواند با تلاش‌هایی که انجام می‌دهد و امکاناتی که دارد، کمبودهای این رشته را در کشور برطرف سازد و مقدمات رشد و توسعه این صنایع را فراهم آورد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[4] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «عظیم‌ترین تمدن جهان، در کشور ما در دشت‌های وسیع و حاصلخیز این منطقه شکل گرفت. دشت‌هایی به وسعت و حاصلخیزی مرودشت، در ایران کمتر یافت می‌شود. اجرای عملیات ساختمانی سد سیوند، از خواسته‌های دیرین مردم مرودشت بودکه با بهره‌برداری از این سد خطر سیل کشاورزی را تهدید نمی‌کند و منطقه ارسنجان از کم‌آبی نجات می‌یابد. به‌کشاورزان منطقه توصیه می‌کنم، به یکپارچه‌کردن اراضی کوچک مبادرت کنند و از آبیاری تحت‌فشار استفاده‌کنند و زمین‌ها را زیرکشت‌های متعدد و چندمحصولی ببرند». رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[5] - آقای هاشمی در جمع دانشگاهیان و فرهنگیان شیراز، با قدردانی از شور و احساسات بی‌شائبه مردم به خدمتگزاران نظام مقدس اسلامی اظهار داشت: «آمریکا باید از حمایت‌های مردمی درک کند که توطئه علیه ایران اسلامی، اشتباهی بزرگ است و پنجه در پنجه این ملک بزرگ انداختن، جز شکست و ناکامی نتیجه‌ای نخواهد داشت. بی‌شک اگر آمریکایی‌ها به‌خودشان جرأت بدهند و تصویر گویای این حضور مردم را ببینند، دلیل اتخاذ تصمیم‌های بزرگ و اساسی مسئولان ایران را خواهند فهمید و به این نتیجه می‌رسند که باید از اقدامات خصمانه علیه ما دست بردارند. آمریکا و حامیان این رژیم، در مقابل و اراده و عزم راسخ مردم ایران بارها و بارها تن به شکست داده‌اند و نمونه بارز شکست جدید آمریکا و اسراییل در جنوب لبنان بود که حقانیت مبارزه حق‌طلبان و موضع اصولی صلح‌طلبی و آزاداندیشی ایران اسلامی را به اثبات رساند. ایران اسلامی در جریان مبارزه حق‌طلبانه ملت لبنان، نشان داد برخلاف ادعاهای آمریکا، منزوی نیست، بلکه نقش ارزنده‌ای نیز در جهت صلح و ثبات ایفا می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[6] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.