خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

استقبال بی نظیر از هاشمی رفسنجانی در شیراز

  • سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۷۵

سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1375 | 11 ذیحجه 1416 30 آوریل 1996

 

ساعت هفت و نیم صبح به سوی شیراز پرواز کردیم. محسن و یاسر و حسین [مرعشی] و [آقایان علیرضا مرندی، محمدرضا نعمت‌زاده، مصطفی میرسلیم، عیسی کلانتری، حسین محلوجی، غلامرضا آقازاده، حسین کمالی، محمد غرضی، بیژن نامدار زنگنه و علی‌محمد بشارتی]، وزرای بهداشت، صنایع، ارشاد، کشاورزی، معادن، نفت، کار، مخابرات، نیرو و کشور همراه بودند. مراسم استقبال رسمی انجام شد، سپس به سوی شهر حرکت کردیم. استقبال مردم شیراز، خیلی عظیم و بیش از انتظار همه و بی‌سابقه در تاریخ شیراز بود. مسافت 22 کیلومتری دو طرف خیابان‌ها، مملو از جمعیت با شعارهای پُرشور و قربانی و شعار و نثار گُل و نُقل شده بود.

ابتدا در جمع خانواده‌های ایثارگران، با شعارها و سرود و خیرمقدم گرم، شرکت کردیم. استقبال گرمی کردند و من هم صحبت دلگرم‌کننده در عظمت ایثار و فداکاری نمودم.[1] به ورزشگاه بزرگ شهر، برای شرکت در اجتماع مردم رفتیم. اجتماع عظیم و فوق‌العاده شکوهمند بود. [آقایان محی‌الدین حایری‌شیرازی]، امام جمعه و [محمد جهرمی]، استاندار، خیرمقدم گفتند و سرودی دل‌انگیز که شاعر معروف شیرازی برای من گفته بود، اجرا شد. من هم سخنرانی مفصلی در سوابق و افتخارات و استعدادها و عمران و آینده استان کردم.[2]

به مرکز مخابرات [امیرکبیر شیراز] رفتیم. همزمان 166 پروژه افتتاح شد. آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] و [محمدرضا ولوی]، مدیرکل [مخابرات استان فارس]، گزارش دادند. 24 میلیارد تومان خرج پروژه‌ها شده و امروز 45 هزار شماره جدید تلفن در استان راه افتاده است. من هم صحبت تشویق‌آمیزی در مزایای توسعه مخابرات و به خصوص تلفن سیار نمودم.[3] تلفن سیار شیراز هم امروز شروع به کار کرد. برای نماز و ناهار و استراحت، به باغ جنت رفتیم. این باغ از یکی از ثروتمندان زمان طاغوت به نام ابیخان [=ابوالحسن خان مشیرالملک] بوده که مصادره شده و در اختیار بنیاد جانبازان است.

ساعت سه و نیم به محل کارخانه پارس‌کمپرسور، [واقع در جاده شیراز - کازرون] رفتیم. کارخانه عظیمی است که با 62 میلیون دلار با ظرفیت یک میلیون کمپرسور در سال ساخته شده است. از خطوط تولید بازدید کردیم. مواد اولیه همگی داخلی است. پس از استماع توضیحات مدیرکارخانه و وزیر صنایع، برای حضار صحبت کردم.[4] همان‌جا مراسم اعطای جوایز کارگران نمونه هم برگزار شد؛ با صحبت [آقای حسین کمالی]، وزیر کار و اموراجتماعی و آقای [علیرضا] محجوب، دبیرکل خانه‌کارگر که به نمایندگی تهران در مجلس هم انتخاب شده است.

به محل سد [میرزای شیرازی] کوار[5] پرواز کردیم. در راه [آقای محمد جهرمی]، استاندار توضیح می‌داد؛ بعضی چیزها را خوب نمی‌داند. مردم روستاهای اطراف جمع شده بودند. برایشان صحبت کردم[6] و گزارش [آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نیرو و مهندس [خلیل] رضاییان، مدیرکل آب منطقه [فارس] را شنیدیم. سدی خاکی و مخزنی با ظرفیت 240 میلیون مترمکعب، روی رودخانه قره‌آغاج برای آبادی دشت کوار است. وضع آب منطقه فارس را گفتند؛ در صورت صرف‌جویی در مصرف با آبیاری تحت فشار در داراب و دشت جهرم، با 30 میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی در سال و امکان مهار 5/7 میلیارد مترمکعب آب در استان و به اضافه آب‌های زیرزمینی، می‌توان آب کافی برای کل استان داشت. من هم صحبت کوتاهی کردم[7] و با پرده برداشتن از لوح و ایجاد انفجاری، کار ساخت بدنه سد شروع شد. تونل انحراف قبلاً ایجاد شده است. در زیر محل همین سد در زمان ساسانیان، بندی انحرافی ایجاد شده که هنوز هم مردم کوار از آن استفاده می‌کنند.

به محل نیروگاه سیکل ترکیبی فارس پرواز کردیم. مهندس [اسدالله] صبوری، [مدیرعامل نیروگاه]، توضیح داد. با شش واحد گازی و سه واحد بخاری سیکل ترکیبی است. گازی‌ها ساخته شده، بخاری‌ها کلنگ‌زنی شد. 900 مگاوات - به اندازه مصرف فعلی کل استان- برق تولید می‌کنیم. در مراسم به مهندس [محمدتقی] سلیمانی، [قائم‌مقام وزیر نیرو]، نشان لیاقت درجه سه سازندگی دادم و بازدید کردیم.

مغرب شده بود. با ماشین‌ها به سوی شیراز رفتیم. ساعت هشت و نیم به حرم [حضرت احمدبن موسی (س)] شاه‌چراغ رسیدیم. مردم زیادی اطراف حرم جمع بودند. آقای [سیدعلی‌اصغر] دستغیب استقبال کرد. زیارت و نماز جماعت با حضور جمع زیادی از نوجوانان که به سن تکلیف رسیده بودند. عهدنامه‌ای خواندند که در راه خدا باشند؛ خوب بود. من هم صحبت و نصیحت کردم.[8] آقای دستغیب، تقاضا داشت که به شهرداری شیراز بگویم، مزاحم نشوند. از استاندار ناراضی است.

به محل اجتماع روحانیت در دفتر آقای حایری شیرازی رفتیم. با استقبال گرم آنها و صحبت آقای حایری شیرازی، به عنوان خیرمقدم و صحبت مفصل من دربارة روحانیت و نقش روحانیت و اهمیت نفود در دل‌ها، با روحیه اقناع و پرهیز از تکفیر و تفسیق و خطر حاکمیت تملق بر جامعه و تقدیر از استقبال با شکوه مردم شیراز، انجام شد.[9] شام خوردیم و به میهمان‌سرای استانداری برای استراحت آمدیم. ساعت دوازده شب با خستگی کامل خوابیدم.

 

[1] - آقای هاشمی در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران در ورزشگاه شهدای ارتش، ضمن تجلیل از مقام ایثارگران گفت: «تفاوتی بین شما و خانواده‌های شهدای بدر و کربلا نیست و امروز دنیا پذیرفته است که در مقابل نمایندگان صالح خدا، کاری از پیش نخواهند بُرد. فراموش نکنید دنیا، دنیای پُرفتنه‌ای است و شما در مقابل تبلیغات استکباری و در چنین شرایطی، راه خدا را طی می‌کنید. در این شرایط که مادیات بر جهان حاکم است، خودپسندی و خودپرستی دنیا را پُر کرده است، جزیره‌هایی از این اقیانوس‌های نابسامان بیرون آمد و خود را به‌صورت شما مردم ایثارگر نشان می‌دهد و این برای ما بسیار ارزشمند است. شما بدون آنکه مغرور شوید، باید قدر خود را بدانید؛ قدر این نعمت عظما را که خدا به‌شما داده است. تاریخ را ایثارگران می‌سازند و هرجا فضیلت و عظمتی است، ریشه‌اش به انسان‌های فداکار و از خودگذشته می‌رسد و هرجا که زور، بلا و مصیبت است، ریشه‌اش به انسان‌های خودپرست و خودخواه برمی‌گردد و ملت عزیز ما از نوع انسان‌های فداکار و ازخودگذشته هستند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «این حماسه ملی که مردم شیراز، امروز بین فرودگاه تا استادیوم خلق کردند، می‌تواند برای دوستان انقلاب، هدیه و مایه شور و نشاط و برای دشمنان و بدخواهان، خاری در چشم آنان باشد. حضور شما مردم در این صحنه‌ها، ماندنی و جاویدان است و این حضور برای اسلام و قرآن است. من می‌دانم مردم شیراز، اهل تملق و ریاکاری نیستند. این مردم هوشیار، باکمال و با شور و اهل جمال و اهل نظر هستند و اگر ذوق شاعرانه آنها در مسأله‌ای ابراز وجود کند، نشان از باور و قبول آنهاست و مردم کشور و تاریخ می‌دانند، شیراز هیچ‌وقت در مقابل هیچ قدرتی سر خم نکرده، مگر آنچه قبول و باور داشته است. استان فارس در مسیر تاریخی خود قرار گرفته است و مردم، حرکت سازندگی در استان را شروع کرده‌اند. این استان از لحاظ شخصیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی، پرونده‌ای غنی دارد و امروز نام ایران در دنیای ادب، با حضور سعدی و حافظ مترادف است و هیچ دانشگاهی در سراسر دنیا نیست که بخش ادبیاتش از معارف سعدی و حافظ استفاده نکند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در آینده، مخابرات دنیا با تلفن سیار خواهد بود و این‌طور نباشد که یک سیم از اینجا تا آخر شهرها کشیده شود؛ ما باید از امواج استفاده کنیم. اگر این‌طور نبود، کشورهای دیگر که بر روی تلفن‌های کابلی و خطوط تلفن، سرمایه‌گذاری‌های سنگین می‌کردند و همه دنبال تلفن سیار نمی‌رفتند. خیلی‌ها نمی‌دانند این سرمایه‌گذاری‌ها را چه کار کنند؛ هم ارزان‌تر است و هم سریع‌تر و هم مطمئن‌تر است و منافع فراوانی دارد. به‌هرحال ما طلسم را شکستیم و اعلام کردیم و مردم ما استقبال کردند و به اندازه کافی خریدند. خود این پیش‌خرید یک قدمی است. رقمی نزدیک به 120 میلیارد تومان نقدینگی مردم جمع شد. ما بانک‌هایمان چقدر کار کنند تا 120 میلیارد را جمع کنند؛ آن هم بدون بهره. ما وقتی طراحی می‌کردیم، در دولت به ما گفتند، پول این بهره را 30 درصد کنید تا ما 30 میلیارد تومان از جامعه پول جمع کنیم. آقای غرضی، با اعلام تلفن سیار 120 میلیارد تومان جمع کردند و این 120 میلیارد تومان، مخابرات را خیلی فعال می‌کند و مخابرات، بانک مرکزی را با این پول غنی کرده است. این خدمات گوشه‌ای از تکنولوژی جدید دنیاست. ما باید به طرف اینها برویم و از آنها در کشورمان استفاده کنیم.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[4] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بحمدلله حرکت مطلوبی در صنعت ما، طی برنامه اول و دوم به‌وجود آمده و این راه اساسی توسعه کشور است که یک حرکت بی‌پایان است و راه تا هرجا که پیش برود، بازاست و میدان تاختن دارد. تا همین جا ما دستاوردهای بسیار باارزشی داریم. البته اینها همه برای مردم محسوس نیست، اما برای ما در کنار اقتصاد کشور خیلی روشن است. سطح مصرفی که در داخل کشور هست، اگر بنا بود با رویه‌های مثلاً ده سال پیش ادامه پیدا کند، شاید با 30 میلیارد دلار هم نمی‌توانستیم نیازهای مصرف فعلی را تأمین کنیم و قطعاً بیش از اینها می‌شد. اکنون صنعت این نیازها را به مردم دارد می‌رساند؛ یعنی کارخانه‌ای که امروز دیدیم، اگر فرض براین باشد که یک میلیون دستگاه کمپرسور برای یخچال‌ها و فریزرها تولید کند و فرض‌کنیم هر دستگاه آن 55 دلار قیمت داشته باشد، معنایش این است که 50 میلیون دلار در سال، هزینه ارزی ما را پایین آورده است. مواد آن عمدتاً داخلی است. همین‌طور که دیدید، مس یا آلومینیم یا ورق فولاد و یا چدن است. فقط یک ورقی دیدیم که از خارج می‌آید که الان فولاد مبارکه هم آن را با همین کیفیت می‌سازد و در کنار آن نزدیک به هزار نفر شغل مستقیم گرفتند و شغل‌های غیرمستقیم خیلی بیش از اینهاست. فنونی که به کشور وارد می‌شود، همین‌ها را یک مقدار عقب‌تر برمی‌گرداند. مثلاً سیم‌پیچ‌هایی که ما دیدیم یا در کشور نبود و یا اینکه ما آنها را اخیراً ایجاد کردیم. لوله‌های مسی نبود، ما در برنامه به آنها رسیدیم و ورق‌ها نبود، فولاد مبارکه تأمین‌کرد. هرچه که عقب‌تر می‌رویم، ریزتر می‌بینیم که اینها همه در این برنامه به‌دست آمده و به هر واحدی برویم، وضع چنین است.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[5] - سد میرزای‌شیرازی کوار، در 10 کیلومتری غرب شهر کوار و 65 کیلومتری جنوب شرقی شیراز، برروی رودخانه قره‌آغاج قراردارد. رودخانه قره‌آغاج، رودخانه‌ای است دایمی که درجهت شمال‌غرب به جنوب‌شرق جریان دارد و پس از الحاق شاخه‌های شور، جهرم و سیمکان به آن تشکیل رودخانه موندعلیا را می‌دهد و در پایین‌دست با دریافت جریان‌های سطحی رودخانه فیروزآباد و چند شاخه فرعی دیگر به خلیج فارس می‌ریزد.

[6] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[7] - آقای هاشمی، ضمن تشکر از مدیران ارشد بخش نیروگاه و با بیان اهمیت احداث این نیروگاه گفت: «یکی از موانع عمده توسعه کشور، کمبود انرژی بود که ان‌شاالله با ساخت این نیروگاه، کمبود برق کشور جبران می‌شود. امروز بیش از 85 درصد روستاییان برق دارند. در همین قطعه کوچک، 120 میلیارد تومان خرج شده است که اگر می‌خواستیم سد بسازیم، 12 سد مثل سد کوار ساخته می‌شد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[8] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[9] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: « هدایت و پیشتازی این حرکت عظیم و عمیق انقلاب اسلامی با روحانیت است. شخصی مثل امام راحل، پرچمدار اصلی بودند و علمای زیادی در مرکز و بلاد دیگر پیشتاز بودند. در استان فارس خود شما می‌دانید که روحانیت چه سهم بزرگی داشته است، هم در انقلاب مشروطه و هم در این انقلاب و هم در حرکت‌های قبل. هر وقت در سطح کشور و در جهان اسلام، تحرکی به‌وجود می‌آمد، استان فارس پیش‌قدم بوده است و این هم نشان زنده بودن و به روز بودن روحانیت این منطقه است. حکومت بر دل‌ها برای ما خیلی مهم است. اصلاً رمز پیروزی ما این بود که با عواطف و قلوب مردم سروکار داشتیم. مردم به روحانیت اعتماد کردند و آمدند و دست خالی در خیابان‌ها، رژیم شاه را شکست دادند. در آن زمان اعتماد بود و ما مردم را قانع کردیم و آنهایی که با ما آمدند، باور کردند و آمدند. ممکن است کسانی هم با این موج آمده باشند، ولی بُنیه اصلی براساس اعتماد مردم بود. روحانیت برایش همین مسأله مهم است و آن کاری که ما می‌توانیم بکنیم، از طریق جلب اعتماد مردم و ایمان مردم و درستی راهی است که مردم را دعوت می‌کنیم. ما از این راه، خیلی می‌توانیم خدمت کنیم و حکومت و رهبری را تقویت‌کنیم و دشمنان را هم می‌توانیم ذلیل کنیم.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.