خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

از نمایشگاه قرآن تا افطار با بسیجیان و جلسه شورای اقتصاد

  • تهران
  • دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۷۵

 

دوشنبه 15 بهمن 1375 | 24 رمضان 1417 // 3 فوریه 1997

 

[آقای عبدالرحیم نوربخش]، نماینده مهاباد آمد. از خدمات عمده هیأت دولت به عمران کشور و به خصوص کردستان و به ویژه در روستاها، قدردانی کرد و برای چند مسجد و راه، استمداد کرد. [آقای موسی قربانی]، نماینده قائن آمد و برای روستاهای محروم و مهار آب‌های محدود منطقه استمداد کرد. آقای [جلیل] بشارتی، [رئیس دفتر امور] مناطق محروم آمد. از تلخی‌های دیروز [آقای حسین کمالی]، وزیرکار، در هیأت دولت گله کرد.

[آقای علی‌محمد بشارتی]، وزیر کشور آمد. گزارش مرزها و وضع پ.ک.ک [= حزب کارگران کردستان] و انتخابات را داد. [آقای بابکن آراکتسیان]، رییس مجلس ارمنستان و همراهان آمدند؛ مذاکرات تشریفاتی بود. چند سئوال از وضع‌شان کردم.

عصر برای بازدید نمایشگاه قرآن رفتم. بخش‌های مختلف را دیدم و در جمع حضار، پس از استماع گزارش آقای [علیرضا] برازش، [معاون فرهنگی وزیر ارشاد] و اعطای جوایز، در اهمیت خدمت به قرآن صحبت کردم.[1] افطار جمعی از نیروهای بسیجی ادارات میهمانم بودند. شب شورای اقتصاد جلسه داشت، با مصوبات زیاد. ساعت ده و نیم شب به منزل آمدم.

 

[1] - آقای هاشمی، ضمن قدردانی از خدمات برجسته خادمان برگزیده قرآن کریم گفت: «ممکن است در هر کشور و هر جامعه‌ای، برخی آثار جزو آثار ملی و ارزشمند باشد که متفکران و هنرمندان و شخصیت‌های عالی‌مقام، بتوانند در محور آن، آثار سازنده‌ای خلق کنند، ولی چیزی که بتواند جامعیت، استحکام و متانت قرآن را داشته باشد، واقعاً در دنیا نیست؛ اگر می‌توانست باشد، کتب آسمانی دیگر بود که ما می‌دانیم، تجاوز روزگار نگذاشت، آن آثار آسمانی به طور سالم در اختیار بشریت باشد، ضمن آنکه آنها برای زمان‌های محدودی آمده‌اند و این سند (قرآن)، موقعی (Äآمد که دیگر برای همه عمر بشر و تمامی کره خاکی معتبر و راهنما باشد. ما کتابی را در اختیار داریم که مطمئنیم، خداوند کلمات، آیات و آهنگ آن را مستقیم خلق‌کرده و فرستاده و امین وحی، فرشته بزرگواری چون جبرییل، آن را تحویل عزیزترین انسان همه تاریخ بشر داده است و انسان‌های بسیار خوب زیادی هم از آن به بعد در حفظ این اثر تلاش کردند. می‌دانیم معارف مورد نیاز بشر اینجاست. می‌دانیم باطل و ناحق، راهی به مضامین این کتاب ندارد. می‌دانیم این معارف کهنه نمی‌شود و می‌دانیم در طول این چهارده قرن، این کتاب چه تعداد انسان را پرورش داده و چقدر در کسب فضیلت و عدالت و رشد انسان‌ها مؤثر بوده است. امروز حداقل بیش از یک میلیارد انسان، این کتاب آسمانی را تقدیس می‌کنند و از آن بهره می‌جویند. کسانی که با قرآن با خلوص نیت و قصد قربت، ارتباط پیدا می‌کنند و هنر و استعداد خود را صرف این کار می‌کنند، از انوار قرآن روشن و از طراوت آن شاداب می‌شوند و تا رسیدن به‌عالی‌ترین مقام‌ها توسط ملائکه الهی، هدایت می‌گردند. ما انتظار داریم که در قرون آینده، با همین کتاب، تمام دنیا گلستان شود و به سعادت برسد. برپایی مراسم تقدیر از خادمان قرآن کریم، برای نشان دادن آن است که نظام اسلامی، برای این عزیزان ارزش قائل است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.