خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

جمعی از طلاب سابق مدرسه حقانی پُست‌های مهم فرهنگی و قضایی و امنیتی را به عهده دارند.

  • تهران
  • چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۷۵

 

چهارشنبه 10 بهمن 1375 //19 رمضان 1417 // 29 ژانویه 1996

 

[آقای عیسی کلانتری]، وزیر کشاورزی و مدیران کشت و صنعت نیشکر خوزستان، با گزارش پیشرفت کار، آمدند و برای انجام تعهد بانک‌ها و تأمین اجتماعی برای پرداخت ارز و ریال استمداد کردند. اولین کارخانه شکر در سال 1377 به بهره‌برداری خواهد رسید.

[آقای زبیر محمدصالح]، معاون اول رییس‌جمهور سودان آمد. گزارش وضع جدید کشورش را داد. از مرز اریتره و اتیوپی، به سودان حمله شده و حدود 30 کیلومتر، در خاک سودان پیشرفت داشته‌اند. می‌گویند، سربازان اتیوپی و اریتره هستند، ولی آنها می‌گویند معارضان سودانی هستند. سودان با تبلیغات خوبی، مردم را بسیج کرده و در جلب حمایت بعضی از کشورهای عربی و اسلامی هم موفق بوده است. نامه ژنرال عمرالبشیر را آورد و کمک نفتی و تسلیحاتی خواست. قرار شد، کارشناسان دو کشور، در نوع و کیفیت کمک و طرز بازپرداخت آنها، مذاکره کنند. می‌گفتند، عراق هم آمادگی دارد، با تحویل نفت به ایران، در کمک شریک شود؛ ولی مشکل منع سازمان ملل [= تحریم‌های شورای امنیت و برنامه نفت در برابر غذا] است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر، جلسه با چند مصوبه داشت؛ منجمله تصویب بودجه سال 1376 به مبلغ 139 میلیارد ریال. عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. افطار جمعی از طلاب سابق مدرسه حقانی که امروز پُست‌های مهم فرهنگی و قضایی و امنیتی را به عهده دارند، میهمانم بودند. بعد از افطار، دربارة مسائل فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، برایشان صحبت کردم.[1]

 

[1] - آقای هاشمی، در این مراسم افطاری، از شخصیت بنیانگذاران مدرسه حقانی، شهید آیت‌الله بهشتی و شهید آیت‌الله قدوسی، قدردانی کرد و قدرت تحلیل و ارزیابی مسائل بنیانی و توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای روز جامعة در حال توسعه و پیشرفت سریع را از ویژگی‌های روحانیت آگاه و انقلابی برشمرد و گفت: «اجتهاد پویا و بالنده، امروز توانسته است، قدرت مدیریت دینی را به جهانیان ثابت کند.» ایشان، لزوم آینده‌نگری و دوراندیشی در مورد مسائل فرهنگی جامعه را لازمه حرکتی بنیانی و اصولی در این زمینه دانست و گفت: «پرهیز از روزمرگی و سطحی‌نگری در برنامه‌های توسعه کشور، در سال‌های پس از جنگ تحمیلی، به‌عنوان یک اصل مسلم مورد توجه قرارگرفت و همین امر موجب حفظ حضور مردم در صحنه‌های مختلف جامعه شده است. جامع‌نگری و دوراندیشی در مورد مسائل فرهنگی جامعه ضرورت دارد. تقویت روحیه معنوی و اخلاقی و حفظ ارزش‌های مورد احترام جامعه، ایجاد امکانات لازم برای تسهیل ازدواج جوانان و ابزار ضروری رفاهی و عمرانی برای زندگی نسل جوان و مولد کشور را نسبت به‌آینده و نظام مقدس اسلامی دلگرم‌تر و مطمئن‌تر می‌کند.» آقای هاشمی، در مورد راه‌های تحقق عدالت اجتماعی، با اشاره به امکانات و استعدادهای فنی خدادادی ایران، زمینه‌های اشتغال در جامعه را از جمله بهره‌برداری مناسب از اراضی قابل کشت، آب، پرورش آبزیان، دامداری، صنایع دستی و تبدیلی، بسیار مستعد دانست و افزود: «در صورت استفاده مطلوب از این منابع و سرمایه‌های تجدیدشونده، تحقق عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت در جامعه دور از دسترس نخواهد بود. لازم است، سرمایه‌گذاری برای آموزش و جذب افراد برنامه‌ریز و طراح مجریان نیرومند برای تدوین و اجرای سیاست‌های کلان و بلندمدت، مورد توجه قرار بگیرد. طراحی و پیش‌بینی برنامه‌های اساسی، نظیر اجرای طرح فقرزدایی و تدوین سیاست‌های بنیانی برای «ایران سال 1400»، در دستور کار دولت قرار گرفته است. اقدامات انجام شده برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور، راهی اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل بازگشت است و در مورد آینده مطمئن هستیم که این سیاست‌ها، براساس برنامه‌های تنظیم شده، همچنان ادامه خواهد یافت.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.