خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • شنبه ۶ بهمن ۱۳۷۵

 

شنبه 6 بهمن 1375 //15 رمضان 1417 // 25 ژانویه 1996

 

از منزل یکسره به شهرری رفتیم و پل شهید آوینی را افتتاح کردیم. با دو و نیم میلیارد تومان ساخته شده و برای ترافیک منطقه کارساز است. با توضیح [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران، مراسم انجام شد. برای افتتاح چهار طرح، منجمله مصلای بزرگ ری، به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (س) رفتیم و از بخش‌های مختلف در دست ساخت اصلاح ساختار حرم بازدید کردیم؛ خیلی‌کار شده است. در مراسمی پس از زیارت برسر امامزاده، آقای [محمد محمدی] ری‌شهری، [تؤلیت آستان حضرت عبدالعظیم (س)] در مصلا، گزارش داد و من هم از طرح آستانه و سالم‌سازی شهرری تمجید کردم.[1] در شهرک رضوان، کلنگ بخش جدیدی را به زمین زدم. منابع درآمدی خوبی برای آستانه درست کرده‌اند؛ بیش از ده هزار قبر که هرکدام، یک میلیون تومان فروخته می‌شود و بیش از 20 هزار مترمربع غرفه‌های تجاری، در یک مرکز تجاری.

به دفترم برگشتم. [آقای صلاح زواوی]، سفیر فلسطین آمد. تقاضاهایی داشت و از سیاست‌های ایران و پیشرفت‌ها، با اعجاب تمجید کرد و از سیاست سازش در فلسطین انتقاد داشت. [آقای الکساندر آرزومانیان]، وزیر امورخارجه ارمنستان آمد. نامه رییس‌جمهور را آورد؛ صحبت‌ها، تشریفاتی و در جهت توسعه همکاری بود. توقع دارند ایران در نزاع‌شان با آذربایجان، دخالت کند. گویا تحت فشار اروپا وآمریکا هستند. تاکنون دو نامه از رییس‌جمهور خودخوانده قره‌باغ رسیده که همین را از ایران خواسته، ولی ما صلاح نمی‌دانیم، اقدامی بکنیم.

عصر آقای [اسحاق] جهانگیری، استاندار اصفهان آمد. گزارش وضع انتخابات را داد و از رد صلاحیت بعضی از نامزدها گله داشت، ولی عمدتاً در هیأت‌های اجرایی رد شده‌اندکه خودش ظاهراً مسئول است. افطار، پرسنل انتظامات و خانواده‌هایشان میهمانم بودند. شب به سعدآباد رفتیم، برای ملاقات با آقای برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهور نیمه‌معزول افغانستان که برای مذاکرات صلح، گروه‌های افغان در ایران‌اند؛ علت شکست را توضیح داد. در شمال کابل غافلگیر شده‌اند. تقاضای کمک بیشتر، برای مواد غذایی و امکانات دفاعی و کمک به گشایش جبهه جدید در جنوب افغانستان دارند.

آقای ولایتی، [وزیر امورخارجه] دو گزارش داد؛ یکی از روزنامه‌ای شدن مسأله احتمال خلع سلاح حزب‌الله لبنان، با استناد به اظهارات مقامات روسی به ایران و دیگری مربوط به بازگشت هواپیمای ما از فضای افغانستان.

 

[1] - آقای هاشمی، در مراسم گشایش طرح‌های بزرگ ملی و مذهبی در شهرری گفت: «با برنامه‌های توسعه و سازندگی شهر مذهبی و تاریخی ری که گام به‌گام به‌مرحله اجرا در می‌آیند، این شهر در آینده‌ای نزدیک به گلستانی در کنار تهران تبدیل خواهد شد. طرح تبدیل ری به الگوی یک شهر سالم در کشور، کار بسیار ارزشمندی است که باید جدی گرفته شود. به زودی برنامه‌ای را به مورد اجرا می‌گذاریم که براساس آن، آب رودخانه فیروزآباد و سرخه‌حصار، برای توسعه اراضی کشاورزی تصفیه می‌شود و به‌تدریج و با تکمیل طرح‌های در دست اجرا، منطقه ری به منطقه‌ای پاک، تمیز و بهداشتی تبدیل خواهد شد.» ایشان، سپس به طرح‌های توسعه حرم حضرت عبدالعظیم (س) اشاره‌کرد و با قدردانی از تلاش‌های تؤلیت این آستان اظهار داشت: «از آقای ری‌شهری، صمیمانه تشکر و تقدیر می‌کنم و همت بلند ایشان را تحسین می‌کنم که با دست خالی، کاری به‌این بزرگی را در خصوص حرم حضرت عبدالعظیم (س) شروع کردند. شروع چنین طرح عظیمی، با نداشتن بودجه‌ای مطمئن، همت بسیار جدی می‌خواهدکه این همت قابل ستایش است. اجرای طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم، نمونه بسیار خوبی برای توسعه مراکز مقدس مذهبی در کشور است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

تصاویر ضمیمه