خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۷۵

 

 دوشنبه 26 آذر 1375 //5 شعبان 1417 // 16 دسامبر 1996

 

گروه پیگیری غباروبی و نظافت مساجد آمدند. آقای [محمود] محمدی عراقی، [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی]، توضیحات داد و از من برای رونق مساجد استمداد کرد. من هم از اهمیت نقش مساجد در گذشته و امروز و اهمیت جذب بیشتر مردم، به‌خصوص جوانان به مسجد گفتم و نظافت و برنامه داشتن مساجد را از وسایل رونق مساجد معرفی کردم و با تأکید به ضرورت شرکت مردم در ساخت و هدایت مساجد؛ وعده کمک دادم.[1]

[آقای غلام‌حیدر ابراهیم‌بای سلامی]، نماینده خواف و رشتخوار آمد. از فشارهای سیاسیون بر اهل‌سنت منطقه انتقاد کرد و برای عمران بیشتر منطقه استمداد کرد. بناست برای مراسم بهره‌برداری از سد شهید یعقوبی، به آنجا بروم. [آقای کامل عابدین‌زاده]، نماینده خوی آمد. از آینده کشور بعد از دوره من اظهار نگرانی‌کرد و برای ورزشگاه و پتروشیمی‌کمک خواست. [آقای محمد قمی]، نماینده ورامین آمد. برای توسعه بیشتر منطقه و حضور من در مراسم شروع کار سد ماملو و سفر به پاکدشت استمدادکرد. [آقای احد قضایی]، نماینده اردبیل آمد. با تشکر عمیق از سفرم به اردبیل و استان‌کردن اردبیل و تصویب احداث راه‌آهن و توضیح درباره دوران تحصیل و خدمت خودش در انجمن فارغ‌التحصیلان هند، کمک بیشتری برای اردبیل خواست.

سلمانی برای اصلاح آمد. عصر و شب، شورای اقتصاد جلسه با مصوبات فراوان داشت. به خاطر بحث‌های بودجه، چند هفته جلسه نداشتیم و دستور کارها متراکم شده است. خبر دادند که تیم فوتبال ما در امارات، تیم کره را با نتیجه شش بر دو شکست داده است؛ خوشحال شدم. گفتم از آن‌ها تشکر کنند و وعده جایزه بدهند.

 

[1] - آقای هاشمی در ملاقات مسئولین ستاد غبارروبی مساجد سراسر کشور گفت: «زیبایی و تزیین، بدون اسراف و زرق و برق و برنامه‌ریزی‌های جاذب، برای تشویق و ترغیب مردم، به‌ویژه نسل جوان، به حضور در مساجد ضروری است و بنیان‌های فرهنگی و پرورشی جامعه راتقویت می‌کند. سازگاری محتوای کار مساجد، با اهداف فرهنگی اندیشه اسلام، در انقلاب اسلامی ما ثابت شد و حرمت مسجد، به عنوان خانه خدا و سنگر دفاع از اندیشه الهی و مکانی برای ساختن انسان و ترمیم فرسودگی‌های روحی، روانی و فرهنگی حتی در دوران انزوا حفظ شده است. از آنجا که مساجد، محل زینت باطن انسان‌های حق‌طلب و باایمان به حساب می‌آید، غبارروبی، نظافت و بهداشت این مکان مقدس، برای آراستگی ظاهر آن، ضرورتی است که تاکنون کمتر به آن توجه شده است. با توجه به تأمین نیازهای اساسی جامعه در زمینه‌های گوناگون، اکنون زمان برای تجهیز و عنایت بیشتر به مساجد مناسب است و باید تلاش کرد، از ظرفیت مساجد به‌طور کامل و صرفاً در جهت هدف‌های عالی پرورشی و آموزشی، استفاده و از تبدیل مساجد به عنوان مراکز تجارت و کار و کسب پرهیز شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی»، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.