خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

نگرانی مجمع روحانیون از دخالت رهبری در انتخابات

  • تهران
  • جمعه ۱۶ آذر ۱۳۷۵

جمعه 16 آذر 1375 | 24 رجب 1417 // 6 دسامبر 1996

 

پیغامی از رئیس‌جمهور سیرالئون رسید، به عنوان تشکر از من به خاطر کمک به ایجاد توافق و صلح با شورشیان داخلی کشورش[1]. به تقاضای او در سفری که به ایران داشت، از آقای سرهنگ قذافی که روی شورشیان نفوذ دارد، خواستم که کمک کند؛ ایشان هم پذیرفت و گروهی را اعزام کرد و موفق شدند.

 بیشتر وقت امروز، صرف اصلاح خاطراتم شد. بالاخره یک بخش تمام شد. پیش از ظهر، آقایان [سید محمد] موسوی خویینی‌ها، [دبیر کل مجمع روحانیون مبارز] و [محمدرضا] توسلی، برای کسب نظر من در مورد انتخابات و نیز نظر رهبری آمدند. گفتم هر دوی ما نظرمان این است‌که انتخابات در محدوده نیروهای انقلاب آزاد باشد و ترجیح می‌دهیم که رقابت جدی باشد.

[آقایان موسوی خویینی‌ها و توسلی]، از احتمال اینکه رهبری، در نهایت مانند انتخابات مجلس به نحوی دخالت کنند، اظهار نگرانی کردند. گفتم با ایشان صحبت کنند. مثل اینکه بنای روحانیون مبارز، این است که از آقای [سید محمد] خاتمی حمایت کنند.

ظهر بچه‌ها جمع بودند. عصر خبر دادند که فاطی در اثر ضعف به حالت غش افتاده است. او را به بیمارستان جماران بردند و با سرم و معالجات دیگر به هوش آوردند. تاکنون چندین بار این وضع پیش آمده و هنوز دلیل واقعی آن روشن نیست؟!

 

 

[1] - آقای احمد تیجان کابا، رییس‌جمهور سیرالئون، در این نامه ضمن تشکر از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت برقراری صلح بین دولت و مخالفان نوشته بود: «با احساس رضایت عمیق، این نامه را خدمت حضرتعالی جهت بیان مراتب تشکر و قدردانی خویش نسبت به پذیرش درخواست اینجانب و مساعدت در برقراری صلح در سیرالئون تقدیم می‌دارم و خوشحالم به اطلاع شما برسانم، در پی این تلاش‌ها، موافقت‌نامه صلح بین دولت و مخالفان روز شنبه 30 نوامبر [10 آذر]، در ابیجان به امضا رسید. امیدوارم در آینده نزدیک از نظرات حکیمانه رییس‌جمهوری اسلامی ایران در جهت بازسازی ملی و احیای اقتصادی، سیرالئون بهره‌مند شود.» آقای هاشمی با ارسال پیامی به رییس‌جمهور سیرالئون، امضای موافقت‌نامه صلح را به ایشان تبریک گفت.