خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

• شهر یاسوج
  • سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۷۵

سه‌شنبه 13 آذر 1375 //21 رجب 1417 // 3 دسامبر 1996

بعد از نماز و ورزش و صبحانه و اخبار، [آقای صمد رجاء]، استاندار و همسر و فرزندانش آمدند. احوال‌پرسی و خداحافظی کردم. با بدرقه مسئولان، به فرودگاه رفتیم و با هلی‌کوپترها به‌سوی سمیرم پروازکردیم. دو معاون وزیر راه و ترابری همراه بودند. در مسیر، درباره راه یاسوج ـ سمیرم توضیح می‌دادند. معمولاً در کنار رودخانه لشار قرار دارد.

در محل سد حنا پیاده شدیم. از سد بازدید و از لوح پرده‌برداری کردیم. توضیحات مهندس زنگنه، [وزیر نیرو] و اسلامیان، مدیرکل آب استان اصفهان را شنیدیم. سد با ظرفیت 50 میلیون مترمکعب آب و هزینه حدود دو میلیارد تومان ساخته شده است. با دکمه، دریچه خروجی آب را باز کردم. خروج آب به کانال، منظره بسیار زیبایی داشت. پایین رفتیم و عکس و فیلم گرفتند.[1]

سپس از طرح پرورش ماهی قزل‌آلا در دریاچه سد در قفس‌های توری بازدید کردیم. گفتند از یک قفس 150 متری یک و نیم تُن ماهی تولید می‌شود؛ کار جالبی است. در سدهایی که آب برای شرب نیست، به وسعت قابل عمل است.

به جمع مردم شهر حنا در کنار سد رفتیم. احساسات پُرشوری ابراز کردند و خیلی ممنون‌اند. روستای محرومی بودند؛ شهرستان کرده‌ام. با ساخت آن و عمران 8000 هکتار دشت احیا به منطقه آبادی تبدیل می‌شوند. برایشان صحبت کوتاهی کردم و تشویق‌شان نمودم که از آبیاری تحت فشار استفاده کنند.[2] [آقای اسحاق جهانگیری]، استاندار اصفهان و آیت‌الله [جلال‌الدین] طاهری، [نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اصفهان] هم آمده بودند.

به شهر سمیرم پرواز کردیم. در کنار ورزشگاه محل اجتماع مردم فرود آمدیم. اجتماعشان خیلی باشکوه بود. بعد از خیرمقدم دختران شهید و دو گروه سرود قشقایی و بومی‌ها و خیرمقدم امام‌جمعه و نماینده شهر و طرح خواسته‌ها، من هم صحبت کردم و خواسته‌ها را پذیرفتم.[3]

به فرودگاه اصفهان پرواز کردیم. در فرودگاه نماز ظهر را خواندیم و با بدرقه رسمی، به تهران پرواز کردیم. ساعت دو و نیم بعدازظهر به دفترم رسیدم. تا ساعت هشت شب، کارهای مانده را انجام دادم. به جلسه فاتحه مرحوم آمیرزا احمد، نتوانستم بروم. شب به خانه آمدم.

[1] - آقای هاشمی، در مراسم گشایش سد حنا گفت: «ما حقیقتاً خوشحالیم، از اینکه سد حنا بموقع و طبق برنامه به نتیجه رسید. به مردم این منطقه این توفیق را تبریک می‌گوییم و امیدواریم آنها هم همان‌طور که طبیعت مردم اصفهان است، به‌خوبی از این آب و این سرمایه‌گذاری استفاده کنند. کار وزارت نیرو، هم در بخش برق و هم در بخش فاضلاب، از نمونه‌های خوب و سازنده و پُرثمر برنامه‌های ما در برنامه اوّل و دوم است. همان‌طور که اینجا هم‌گفتند، ما در آن سفر قبلی که به اصفهان داشتیم، نُه طرح مهم از وزارت نیرو بود. هر گوشه استان که رفتیم، یک کار باارزشی را دیدیم و امروز هم اینجا باز این طرح باارزش را داریم و شروع یک کار دیگر، یعنی طرح سد «قره‌آغاج» است که آن هم در منطقه سخت مورد علاقه مردم است. من قبلاً از طریق نماینده شهرستان سمیرم در جریان آن طرح قرار گرفته بودم و علاقه‌مند بودم که این طرح هم کارش را شروع بکند. شنیدم مردم این منطقه هم آمادگی دارند در بخشی از هزینه طرح شریک بشوند. این است که ما با سد قره‌آغاج امروز حدود پنجاه سد را در دست ساخت و  هفتاد سد را هم در دست مطالعه داریم که در آینده وضع آب کشور خیلی خوب ارزیابی می‌شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما عمیقاً به این منطقه و شهرستان شما علاقه‌مندیم و با سوابق خوب مردم اینجا و خدماتی که همین امروز هم این مردم دارند به کشور می‌کنند و در دوران جنگ و انقلاب در خدمت اسلام و انقلاب بوده‌اند، با هم آشناییم. با افتخار تاریخی شما نیز آشنایم که قبل از انقلاب از معدود شهرستان‌هایی بودید که به انقلاب شهید تقدیم کردید. از میان صدها شهر کشور، تعداد محدودی این افتخار را به دست آوردند که شما از آنهایید و آن روز برای ما فوق‌العاده ارزش داشت و نشان خوبی از صداقت و ایمان و تعهد و مردانگی و شجاعت شما بود که در تاریخ هم نمونه‌های زیادی برای آنها داشته‌ایم و در حوزه‌های علمیه هم با چهره تابناک فرزند بزرگ سمیرم، آیت‌الله و فیلسوف کم نظیر تاریخ فلسفه ایران، آیت‌الله جهانگیرخان که در زمان زعامت آیت‌الله بروجردی، ذکر خیر ایشان در حوزه زیاد بود و آیت‌الله العظمی آقای بروجردی، مرهون تعلیمات و استادی این شخصیت بزرگ سمیرمی بود. ما از طریق محصولات ارزشمند و جالب شما که مایه افتخار و بلندآوازه شدن ایران است، محصولات عالی کشاورزی و به خصوص سیب سمیرم که در کشورهای خارج شهرت زیادی دارد، باز این منطقه را می‌شناسیم. اینجا که بحق به نام بام ایران لقب گرفته است، از لحاظ طبیعت و شرایط جوی، آب و هوا و خاک، خداوند به آن موقعیت ممتازی داده که این هم امروز، در عصر سازندگی مورد توجه ماست. واقعاً منطقه غنی و پُرمایه‌ای است؛ گرچه درگذشته از این سرمایه‌های الهی کمتر استفاده شده، ولی امروز دوران بهره‌گیری از اینها فرارسیده است و پیشرفت کشور ما در امور زیربنایی به ما این امکان را می‌دهد که به مناطق مستعد و دورافتاده‌ای مثل این منطقه که  در بن‌بست بوده و توسعه نیافته است، رسیدگی کنیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.