خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۷۵

دوشنبه 12 آذر 1375 | 20 رجب 1417 // 2 دسامبر 1996

 

طلوع فجر بیدار شدم و دیگر نخوابیدم. گزارش‌ها و اخبار را دیدم و شنیدم. آقای [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] آمد. گزارش تصویب کلیات لایحه اصلاح بودجه را داد. به‌سوی منطقه بی‌بی‌حکیمه پروازکردیم. طرح تزریق گاز به مخازن نفت بی‌بی‌حکیمه را افتتاح کردم. با هزینه هشت میلیون دلار و 12 میلیارد تومان که با یک سوم پیشنهاد پیمانکاران خارجی، توسط متخصصان داخلی انجام شده و باعث بازیافت یک میلیارد و 200 میلیون بُشکه نفت می‌شود.

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت، از برنامه تزریق گاز به مخازن نفتی، گزارش داد که به زودی تکمیل می‌شود و مجموعاً باعث بازیافت 10 میلیارد بُشکه نفت خواهد شد که کار عظیمی است. من هم درباره اهمیت این کار و ضررهای ناشی از تأخیر این کار در گذشته و اهمیت بالارفتن قدرت فنی داخلی در صنایع نفتی صحبت کردم.[1]

به محل سد بزرگ چم‌شیر پروازکردیم. در حال مطالعه فاز اول با ظرفیت نزدیک دو میلیارد متر مکعب آب، روی رود زهره که بیش از 80 هزار هکتار زمین را در گچساران و خوزستان و بوشهر آبیاری می‌کند و به خاطر موقعیت و محل، خیلی ارزان تمام می‌شود. محل بدنه سد و دریاچه و محل طبیعی سرریز، از امتیازات است.

 به دشت امامزاده جعفر پروازکردیم. نمایشگاه کشاورزی را دیدیم و طرح‌های تأسیس تعاونی‌های کشاورزی و طرح حفر 10 حلقه چاه عمیق، برای آبیاری دشت را افتتاح کردم و برای مردم محل که جمع شده بودند، صحبت کردم.[2] سپس طرح تغذیه مصنوعی آب به سفره زیرزمینی دشت را افتتاح‌کردیم. وزارت نیرو با 200 میلیون تومان، برای تزریق 10 میلیون مترمکعب آب در سال اجرا کرده که باعث جبران برداشت‌های دشت می‌شود.

سپس برای طرح آبخوان‌داری جهاد، به محل آبدالان رفتیم که 2000 هکتار جنگل‌کاری و پنج میلیون مترمکعب تزریق آب دارد. بعد از بازدید نمایشگاه زندگی عشایر و برنامه اسکان عشایر و مذاکره با خانواده‌های عشایر و گزارش آقایان [محمدتقی] امان‌پور، [معاون آموزش و تحقیقات وزارت جهادسازندگی] و [جهانشاه] صدیق، [رئیس سازمان امور عشایر]، درباره برنامه آبخوان‌داری و اسکان عشایر و استماع سرود جالب فرزندان عشایر درباره خودم، برای عشایر صحبت کردم.[3] سوار اسبی شدم که یک پدر شهید هدیه‌کرده بود.

سپس به‌سوی آبشار جالب مارگون در استان فارس پرواز کردیم. در راه از نان و کباب خوشمزه‌ای خوردم که عشایر همراه‌مان کرده بودند. نزدیک ساعت دو بعدازظهر، در محل مارگون فرود آمدیم. استاندار، امام جمعه و سران استان فارس به استقبال آمده بودند. روستاهای مسیر تا آبشار به گرمی استقبال کردند. در آنجا [سازمان حفاظت] محیط زیست، ساختمان کوچکی ساخته که نماز و ناهار و استراحت داشتیم. سپس به تماشای آبشار رفتیم که خیلی جالب است. عکس و فیلم زیادی برداشتند.

به یاسوج برگشتیم. در اداره راه و ترابری، مراسم افتتاح بخشی از جاده مهم یاسوج به سمیرم را با گزارش معاونان وزارت راه و ترابری و صحبت من داشتیم[4]. سپس به جاده رفتیم و پرده از لوح برداشتیم. در مسیر، اجتماع زیادی از مردم را داشتیم.

سپس به کارخانه کنسانتره آب میوه شهدناب رفتیم. گزارش دادند و در مراسم افتتاح هشت طرح صنعتی، همان‌جا شرکت کردیم؛ با گزارش مدیرعامل شهدناب و پخش فیلم از کارخانه‌های دیگر ملامین، بخاری‌سازی، پروفیل آلومینیوم، قند حبه، دفترچه‌سازی، پفک‌سازی. [آقای محمدرضا نعمت‌زاده]، وزیر صنایع و من هم صحبت کردیم.[5]

پس از نماز مغرب، به دانشگاه پزشکی رفتیم. بعد از افتتاح سی‌تی‌اسکن و 29 خانه و مرکز بهداشت و دو خوابگاه دانشجویان دختر و پسر، در مراسم، رئیس دانشگاه گزارش داد و من در مورد شاخص‌های خوب درمان و بیمه و بهداشت، صحبت کردم[6].

سپس به مجتمع آموزش‌عالی یاسوج رفتیم؛ با گزارش طولانی [دکتر حسینی]، رئیس دانشگاه و صحبت من[7] و پذیرش تبدیل شدن آن به دانشگاه که تقاضای آن‌ها و مدیریت استان است و ساخت دانشکده کشاورزی آغاز شد.

به مجلس بزرگ دانشگاهیان و فرهنگیان، در سالن بزرگ ورزشی شهر رفتم. خیلی پُرشور بود. دانش‌آموزان، دو سرود جالب درباره من و برنامه سازندگی اجرا کردند. مدیران دانشگاه، آموزش و پرورش، صداوسیما و تربیت بدنی گزارش دادند و همگی از رشد سریع و زیاد کار و قلمرو خودشان گفتند که افتخارآمیز است. من هم درباره سرعت رشد اقتصادی و امور زیربنایی و آینده بهتر کشور، پس از به ثمر رسیدن طرح‌ها و برنامه محرومیت‌زدایی گفتم[8]. دو نفر معلم هم به طور غیررسمی از کمی حقوق و مشکل زندگی‌شان حرف زدند. سه طرح هم با پرده‌گیری از لوح یادبود افتتاح شد.

به استانداری رفتیم. [آقای صمد رجاء]، استاندار گزارش داد و خواسته‌ها را مطرح کرد. [آقای سید محمد موحد]، نماینده بویراحمد صحبت‌کرد و با تشکر از خدمات، کمبودها را مطرح کرد. من هم از پیشرفت و برنامه‌های آینده و استحکام وضع سیاسی و اقتصادی گفتم و وعده انجام خواسته‌ها را دادم.[9]

به اقامتگاه آمدم. فرمانده تیپ فتح آمد؛ تیمسار [رحیم] نوعی‌اقدم، از جانبازان 55 درصد جبهه است. نیازهای تیپ را گفت و شرحی از اخلاص و ارادت خودش را داد؛ مرد جالبی است. تا ساعت دوازده شب، خاطرات امروز را نوشتم و با خستگی مفرط خوابیدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما در همین دوره بعد از جنگ که دوره برنامه اول و دوم است، این طرح‌های تزریق گاز را جدی گرفتیم و پیگیری کردیم. ان شاءالله با تکمیل تزریق گچساران که تا آخر امسال تکمیل خواهد شد و با تکمیل پارسی و کرنج که در چند ماهه اول سال آینده انجام خواهد شد، ما حدود ده میلیارد بشکه نفت را بازیافت کردیم که به قیمت امروز، دویست میلیارد دلار است. تقریباً به اندازه نفتی که ما از اول انقلاب تا به حال از معادن نفت‌مان استحصال کردیم. همه برداشت‌مان را با این طرح‌ها داریم جبران می‌کنیم و در آینده هم مخازن گاز عظیمی از این ناحیه در اختیار کشور می‌ماند. این گازهایی که تزریق می‌شود، تبدیل می‌شود به مخازن گازی که نسل‌های آینده استفاده می‌کنند از آن. هم ذخیره‌سازی و هم کارهای جلوگیری از هرز و هم آلوده کردن هوا است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروز ما اینجا دو، سه طرح اساسی برای عمران منطقه امامزاده جعفر و این دشت خوب، در دست اجرا داریم که یکی از آنها تزریق آب مطمئن به این دشت است که همیشه برای شما کشاورزان عزیز، منبع آب مطمئنی است تا از چاه‌ها بتوانید استفاده کنید. شروع برنامه برای حفر چاه‌های کشاورزی طولانی است. بیش از صد چاه اینجا حفاری می‌شود، برای اینکه بتواند چهار هزار هکتار از اراضی شما را آبیاری بکند. برنامه بعدی ایجاد تعاونی‌های تولید کشاورزی در سراسر استان است که یکی از کارهای مهم امروز ماست که کشاورزان را هماهنگ و متحد کنیم که با برنامه‌های مشترک از زمین و آب و امکانات‌شان بهره‌برداری بهتر بکنند. وزارت کشاورزی و بانک کشاورزی در این راه شما را پشتیبانی می‌کنند و با برنامه آبیاری تحت فشار، از آب و زمین، استفاده بیشتری می‌کنیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[3] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[4] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «شاید بزرگترین کمبود استان در گذشته، راه بوده که مایه انزوای استان گشته است. اسم غیرقابل دسترس در گذشته برای این استان واقعاً اسم درستی بوده است. با همین راه‌ها، استان از یک شبکه خوب برخوردار می‌شود؛ شبکه‌ای که این استان را به چند استان با راه‌های درجه یک و خوب وصل می‌کند. در اقتصاد کلان کشور در مقیاس ملی هم، این راه‌ها فوایدش بالاتر از بررسی فواید یک استان است و مشکلات ملی را حل می‌کند. ما این چند روزی که در استان بودیم، خیلی برایمان روشن شد که تصمیمات بجای گذشته و بخصوص در سفر رهبرگرانقدر انقلاب، تصمیمات سرنوشت‌سازی بوده و با یک مقدار صبر و تلاش بیشتر، وقتی که اهداف این تصمیمات به‌دست بیاید، آن موقع یک احساس آرامش و امنیت و خاطر جمعی برای کسانی که مایل‌اند در این منطقه مستعد سرمایه‌گذاری بکنند، به وجود می‌آید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی»، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[5] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[6] - آقای هاشمی، با بیان اینکه شاخص‌های موفقی‌که گزارش دادند، هر مسئولی را خوشحال می‌کند»، وضع بهداشت و درمان استان را بسیارخوب توصیف‌کرد و با اشاره به 30 مرکز بهداشتی و درمانی، تحت پوشش بیمه بودن 85 درصد از مردم استان را نشان‌دهنده توجه خاص دولت به مناطق محروم دانست و گفت: «به هرحال، بنده با خوشحالی از خدمت شما می‌روم و امیدوارم که شما روز به روز بتوانید این خدمات ضروری را برای مردم ما تقویت کنید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[7] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما در این استان، باید تعداد زیادی نیروهای کشاورزی تربیت کنیم. الان کارهایی در استان می‌شود از لحاظ کشاورزی ولی کارشناس و نیروهای متخصص به اندازه کافی وجود ندارد. ما باید در دامداری، در پرورش ماهی، در انواع باغداری‌هایی که اینجا مقدور است، با آب و هوای زاگرس که یک موقعیتی است برای اینجا، برای سایر بخش‌هایی که در استان نوپاست، حتی‌الامکان در خود استان، نیرو تربیت بکنیم که  طبعاً این دانشگاه زمینه خوبی است برای رشد و ارتقای نفس حضور دانشگاه هم سطح زندگی مردم را و آگاهی مردم را و کاردانی مردم را بالا می‌برد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[8] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بحمدالله راه اعتلای ایران باز شده است. ایران به سرعت به طرف موقعیتی که حق مردم ماست و حق این آب و خاک است، پیش می‌رود. از این موقعیتی که به یمن انقلاب، به یمن وحدت مردم، به یمن هماهنگی مردم و مسئولان و یکپارچگی ملت و به یمن علاقه همه مردم به خاک‌شان، به آب‌شان، به زمین‌شان، به قدرت ملی‌شان، به استقلال کشورشان، به وجود آمده باید استفاده کرد. همه به آینده امیدوارند و نیروهای متعهد و متخصص و مسلمان به‌سرعت دارند رشد می‌کنند. این یک موقعیت استثنایی است که برای همه ایران پیش آمده است. شما فرهنگی‌ها، هم آموزش و پرورش، هم دانشگاه و هم سایر بخش‌ها، هنرمندان ما و تمام فضلا و ادبا، واقعاً الان مسئولیت بزرگی دارید که نگذارید این مسیر متوقف بشود و کمک کنید که این مسیر عمیق‌تر و مستحکم‌تر ادامه پیدا بکند که البته توقف آن آسان نیست. این راهی است که الان دارد از مردم می‌جوشد و مردم و خود شماها در حرکت هستید. ادامه این راه، ایران را می‌رساند به آن موقعیتی که حق‌اش است و ایران واقعاً قوی است، واقعاً نیرومند است، واقعاً غنی است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[9] - آقای هاشمی، با اشاره به خدمات و سرمایه‌گذاری‌های گسترده و عظیم دولت برای محرومیت‌زدایی از نقاط محروم و دورافتاده در برنامه پنج‌ساله اول، گفت: «علی‌رغم این همه تلاش‌ها، هنوز محرومیت‌هایی وجود دارد، ولی با سرعت چشمگیری که روند سازندگی به خود گرفته، جبران مشکلات وکمبودهای مناطق محروم دور از دسترس نیست.» ایشان بر ضرورت استفاده هرچه بهتر از آب، زمین و منابع طبیعی خدادادی و بهره‌گیری از روش آبیاری  علمی تحت فشار، بر مهار آب‌ها و تبدیل زمین‌های کشت دیم به آبی در منطقه تأکید کرد و با اشاره به سفر پُر خیر و برکت مقام معظم رهبری به این استان، اظهار داشت: «در این سفر تصمیمات بسیار ارزنده و اساسی از سوی معظم‌له برای استان گرفته شد که دولت با جدیت، تحقق رهنمودهای مقام رهبری را پیگیری کرده و خواهد کرد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

تصاویر ضمیمه