خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۷۵

 پنج‌شنبه 8 آذر 1375 | 16 رجب 1417 // 28 نوامبر 1996

 

دیشب خواب‌های وحشتناک دیدم و خوب نخوابیدم. عفت، صبح زود برای سفر به نوق، برای شرکت در مراسم مرگ مرحوم آقامیرزا احمد، به فرودگاه رفت. فرماندار، امام‌جمعه، نمایندگان و شهردار بجنورد آمدند. از من به خاطر سازندگی کشور و به‌خصوص بجنورد تشکر کردند و برای ساخت مصلا و مدرسه طلاب و آزادراه، با تصویب عوارض بر محصولات سیمان و کودشیمیایی بجنورد و ساخت سدی دیگر روی [رودخانه] اَترک استمداد کردند. آقای [قربانعلی] دُری‌نجف‌آبادی، [رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس] آمد و گزارش سفر به فنلاند، ایرلند و اسپانیا را داد. در مورد بودجه و لایحه فقرزدایی صحبت کردیم.

[آقای حبیب بن یحیی]، وزیر امور خارجه تونس آمد. برای اولین بار پس از انقلاب، در این سطح به ایران سفر می‌کنند. پیام آقای [زین‌العابدین] بن علی، رئیس‌جمهور را مبنی اراده توسعه همکاری با ایران و تلاش مشترک برای ترویج اسلام آورد. قبلاً به خاطر مخالفان نیرومند اسلامی در داخل تونس، موضع اسلامی نداشتند و با ما هم به خاطر ارتباطمان با مسلمانان مبارز و رهبرشان آقای [راشد] غنوشی، مخالف بودند. خواستار تشکیل کمیسیون مشترک شد؛ من هم استقبال کردم.

آقای [محمدرضا] فاکر، [نماینده مشهد] آمد. از برخورد منفی آقای ناطق [نوری، رئیس مجلس] و دوستانش در مجلس با او شکایت داشت. از من خواست که توصیه به همکاری کنم و برای چاپخانه برای انتشارات جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] و تجزیه استان خراسان استمداد کرد.

شورای مرکزی حزب‌الله لبنان آمدند. آقای حسن نصرالله، [دبیر کل جنبش حزب‌الله] گزارش وضع را داد؛ وضع جهاد در جنوب و انتخابات مجلس و روابط با سوریه و وضع امکانات تسلیحاتی و تبلیغی و همکاری با آلمان؛ مجموعاً در بهترین شرایط هستند. از ایران تشکر دارند. برای عمران کشاورزی جنوب لبنان کمک خواست.

به خانه آمدم و بیشتر به اصلاح خاطرات [دوران] مبارزه و [کتاب هاشمی و] انقلاب برای چاپ پرداختم. از آلمان، آقای [سید حسین] موسویان، [سفیر ایران در برلین]، اطلاع داد که آقای کهل تقاضا کرده که فعلاً از انتشار متن جواب نامه که دیروز فرستاده‌ایم، خودداری کنیم؛ پذیرفتم. قبلاً قرار بود بخشی از آن منتشر شود.