خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • یکشنبه ۴ آذر ۱۳۷۵

 یکشنبه 4 آذر 1375 | 12 رجب 1417 // 24 نوامبر 1996

 

ساعت نُه صبح، برای تقدیم بودجه سال 1376 به مجلس رفتیم. هنگام ورود، نمایندگان مجلس استقبال گرمی کردند. برای اولین بار است که در این دوره مجلس، به جلسه رسمی آن می‌روم. پس از خیرمقدم آقای ناطق [نوری، رئیس مجلس] که برای همین جلسه از تُرکمنستان به ایران آمده است. قرار بوده از آنجا به هند برود. فردا به هند خواهد رفت. صحبت را آغاز کردم. سخنرانی‌ام یک ساعت و چهل دقیقه طول کشید؛ نطق جامعی بود[1]. سپس به مراجعات نمایندگان پاسخ دادم. تا عصر در دفترم کار کردم. به جلسه هیئت دولت رفتم. چندین مصوبه داشتیم؛ من‌جمله دادن امتیاز به صادرکنندگان کالا به آفریقا، شبیه امتیازاتی که به کشورهای آسیای میانه داده‌ایم.

شام میهمان رهبری بودم. درباره مسائلمان با آلمان و نحوه جواب نامه و پیام شفاهی [آقای هلموت کُهل]، صدراعظم آلمان و انصراف آقای مهندس [میرحسین] موسوی از نامزدی [انتخابات] ریاست‌جمهوری و علت آن و تأسیس بنیاد آفریقا که توسط من پیشنهاد شده است، صحبت شد. ایشان با اصل تأسیس بنیاد موافق‌اند و اما اینکه به‌نام باشد، تردید دارند که به مصلحت خواهد بود. در مورد تجزیه استان خراسان صحبت شد؛ قرار شد بررسی کارشناسی نماییم. قبلاً مخالف بودند. درباره احتمال صلح آذربایجان و ارامنه صحبت شد. بر اساس خبری که آقای دکتر حبیبی آورده بود، آذری‌ها آماده‌اند به قره‌باغ خودمختاری بدهند. درباره سفرم به ترکیه بحث شد که موافقت شد. به خانه آمدم. پس از نوشتن خاطرات امروز، مطابق معمول هر شب، به تهیه جواب نامه آقای کهل پرداختم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «لایحه بودجه سومین سال از دوره قانون برنامه دوم و اولین بودجه در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، به مجلس محترم تقدیم می‌شود. سال 1375 به مثابه آینه‌ای شفاف جلوه‌های کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران را منعکس ساخت. ناکامی تحریم اقتصادی و سیاسی ایران عیان شد و آمریکا به شکست خود اعتراف کرد و این درحالی است که اغلب کشورها، بیش از پیش شایق به ایجاد ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستند. گشایش راه‌آهن سرخس - تجن - بندرعباس - جاده ابریشم را احیاکرد و بار دیگر موقعیت برجسته جغرافیایی ایران عزیز را به نمایش گذاشت. ظهور موفقیت‌های ایران و جلوه‌های سازندگی در ساخت زیربنا و روبنای کشور و گسستن رشته‌های شوم وابستگی به‌خارج و به شکست کشاندن توطئه‌ها و تبلیغات گمراه‌کننده دشمنان، اعتبار ایران و انقلاب را تحکیم نمود. در سایه آرامش الهی و ایمان روزافزون مردم به انقلاب‌اسلامی و آینده روشن و امیدبخش کشور، حرکت‌های خجسته دیگری آغاز شد. تدوین لایحه فقرزدایی، سازماندهی طرح اقتصاد غیرمتکی به‌نفت خام و سرانجام راهبرد بلندمدت ایجاد تمدن اسلامی «ایران 1400» که طراحی یک الگوی فراگیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اسلامی را دنبال می‌کنند، از این زمره‌اند. مسلماً رسیدن به‌این مرحله از برنامه‌ریزی برای آینده و ترسیم افق‌های روشن، آینده فرزندان این مرزوبوم، حاصل ایثارگری‌های مردم مسلمان و قهرمان ایران و نتیجه اندیشه‌های تابناک امام راحل و راهنمایی‌های مؤثر مقام معظم رهبری و تلاش‌های ستایش‌انگیز مدیران و نیروهای  مخلص انقلاب است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.