خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • شنبه ۳ آذر ۱۳۷۵

 

شنبه 3 آذر 1375 | 11 رجب 1417 // 23 نوامبر 1996

 

آقای [سید کمال] فقیه ایمانی از اصفهان آمد. گزارش تهیه و نشر تفسیری بر قرآن به زبان انگلیسی [= نورالقرآن فی تفسیرالقرآن] را داد که به‌سرعت مورد استقبال در کشورهای خارج قرار گرفته است. دو جلد منتشر شده و برای کارهای عمرانی‌اش استمداد و از خدمات من اظهار قدردانی کرد.

[آقای رامین مهمان‌پرست]، سفیر جدیدمان در تایلند برای خداحافظی و کسب نظر آمد و از پیشرفت‌های تایلند گفت و پیشنهاد سفرم به آنجا را داد. آقای [شهریار] قرمزی، نماینده سمیرم آمد. برای سفرم به آنجا توضیحات داد. تقاضای کمک برای سد دیگری دارد. [آقای صمد رجاء]، استاندار و دو نماینده استان کهکیلویه و بویراحمد آمدند. طرح‌های جدید را برای سفرم به استان توضیح دادند و تقاضای تأیید آن‌ها را دارند.

جمعی از هنرمندان [و برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم و عکس «تلاش مقدس»] آمدند. نتایج داوری در مورد آثار ممتاز در معرفی خدمات سازندگی را دادند که در جشنواره مطرح بودند. جوایزشان را دادم. برایشان درباره آثار مهم و سازنده استفاده از هنر برای معرفی سازندگی و تعمیق فرهنگ سازندگی در جامعه سخنرانی کردم.[1]

عصر [آقای ملیکیان]، وزیرکار [و توسعه اجتماعی] روسیه آمد. درباره مسائل کار و تولید و تورم روسیه، سؤالات زیادی کردم. دکتر [حسن] روحانی، [رئیس شورای عالی امنیت ملی] آمد. گزارش سفر به اروپا را داد و گفت، رئیس‌جمهور فنلاند، مایل به سفر به ایران است و پیام شفاهی صدراعظم آلمان را آورد که ضمن اظهار اعتماد به من و تصمیم بر تقویت روابط و کمک به ایران، از فشارهایی که به خاطر ایران وارد می‌شود، گفته است.

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. درباره افغانستان و مسائل ایران و آلمان بحث شد و تصمیمات جدیدی برای مهار تشنج و کیفیت جواب به آقای [هلموت] کهل، [صدراعظم آلمان] اخذ شد. مقداری از وقت امروز صرف اصلاح پیش‌نویس نطق بودجه‌ام شد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «سازندگی با این ابعاد گسترده که در ایران رویداد بی‌نظیر و تازه‌ای است، می‌تواند دستمایه و مبنای خلق آثار ارزشمند هنری قرار گیرد. استعدادهای فراوان انسانی، غنای مادی و فرهنگی و وحدت و انسجام ملی بر محور ولایت و رهبری محبوب، آحاد مردم کشور را در مسیری رو به کمال قرار داده است. آثار مفید برنامه‌های جامع و متمرکز سازندگی، امروز در تمام شئون زندگی جامعه ما کاملاً نمایان است و ایران برای ادامه توسعه و پیشرفت سریع‌تر آمادگی دارد. هنرمندان و اندیشمندان دلسوز، باید با ارائه آثار فرهنگی مناسب و جاذب، راه مستحکم و جاودانی را که در آغاز آن هستیم، حفظ و پاسداری کنند. بنایی که امروز در ایران اسلامی براساس ایمان، علم و فن و منابع داخلی نهاده شده، در برابر رویدادها و حوادث مقطعی آسیب‌ناپذیر است. معرفی تلاش‌های گمنام و ناپیدا و گرامی‌داشت خدمات ارزشمند متخصصان و کارشناسان و نیروهای فنی در قالب آثار هنری، می‌تواند مشوق آنان باشد و واقع‌بینانه‌بودن و جامع‌نگری در برنامه‌های سازندگی دولت را اثبات می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.