خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۷۵

پنج‌شنبه 1 آذر 1375 | 9 رجب 1417 // 21 نوامبر 1996

 

صبح برای افتتاح نمایشگاه و کنگره قرآن بسیج، از منزل به مرکز بسیج رفتیم. تعداد غرفه‌ها خیلی زیاد بود و شبه تکراری که خسته‌کننده بود و وقت زیادی گرفت. در مراسم سرودی برای ولادت حضرت علی (ع) اجرا کردند و گزارشی توسط آقای فقیهی، [نماینده ولی‌فقیه در نیروی مقاومت بسیج] ارائه شد. من هم درباره افتخارات بسیج و خدماتش و اهمیت توجه به قرآن صحبت کردم[1].

به دفترم رفتم. آقای [سید مهدی] ابن‌الرضا و پسرش و نماینده خوانسار، برای تشکر از سفرم به شهرشان آمدند و برای شهرک صنعتی و دانشگاه و الحاق چند روستا به خوانسار استمداد کردند.

تا عصر کارها را انجام دادم. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. ماجرای آقای فرج سرکوبی[2] را توضیح داد که اخیراً در رسانه‌های غربی منتشر کرده‌اند که در مسیر سفر به آلمان گم شده و تعدادی از اُدبای غرب، طی نامه‌ای از من خواسته‌اند که برای پیدا شدن او کمک کنم. فرضشان این است که در ایران بازداشت است. آقای فلاحیان گفت، برای گرفتن دو فرزند از همسر اولش که در آلمان است، به‌صورت مخفی در آلمان است و نمی‌خواهند فاش شود. برای بودجه استمداد کرد.

به خانه آمدم. شب آقای [مرتضی] سرمدی، [از وزارت امور خارجه]، تلفنی اطلاع داد که آقای [هلموت] کهل، صدراعظم آلمان، پیام رسمی برای من فرستاده و از آنچه که در ایران در مورد دادگاه برلین در جریان است، اظهار نگرانی کرده که روابط را به خطر اندازد و خواسته که از نفوذم، برای عادی کردن اوضاع استفاده کنم. گفتم برای خبر و جواب بررسی کنند. پس از صحبت رهبری و تصمیمات جلسه دیروز عصر، اوضاع رو به آرامش می‌رود. در آلمان هم لحن تبلیغات بهتر شده و در ایران هم انتقادات، به‌جای دولت آلمان، روی دادگاه متمرکز می‌شود. آقای [علی] لاریجانی، [رئیس سازمان صداوسیما]، اطلاع داد که آقای دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه]، در تظاهرات مشهد شرکت و سخنرانی کرده است؛ قرار شد در خبرها چیزی نگویند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ایران اسلامی رشادت‌ها و ایثارهای بسیجیان را طی هشت سال دفاع مقدس هرگز فراموش نخواهد کرد. در شرایطی که شیطان‌های دنیا دست در دست هم و با تشکیل نیروی جهنمی بزرگ، مصمم بودند تا شجره مقدس انقلاب را ریشه‌کن کنند. بسیجی‌های دلاور در شکست این توطئه عظیم دشمنان، نقش اول را ایفا کردند. میلیون‌ها جوان از قشرهای مختلف جامعه، در فضایی مقدس و تنها با هدف جلب رضایت خداوند به میدان آمدند و فتح‌های بزرگی را در تاریخ دفاع مقدس ثبت کردند. هشت سال در میدان‌های نبرد جان را در طبق اخلاص گذاشتن، مسأله‌ای زودگذر و حادثه‌ای کوچک نیست و در حقیقت بسیجیان قهرمانان واقعی، اما گمنام دوران دفاع مقدس هستند. بسیج در دوران سازندگی نیز کارهای وسیع بهداشتی، فرهنگی، تولیدی و مبارزه با نابسامانی‌های توزیع را به عهده گرفته است که انجام این امور با هزینه‌ای اندک، برای کشور بسیار ارزنده است. آشناکردن بیشتر مردم به‌ویژه بسیجیان با قرآن، یک کار زیربنایی و بسیار پُرارزش است. با راهنمایی قرآن، انسان می‌تواند مسیر زندگی‌اش را اصلاح کند و در همین راستا بسیجیان کشور باید سعی کنند تا بیش از پیش با معانی و محتوای قرآن آشنا شوند.» ایشان درباره نمایشگاه شجره طیبه گفت: «دیدن این نمایشگاه آثار و خدمات بسیجی‌ها طی سال‌های گذشته، بسیاری از واقعیت‌ها را بیش از پیش روشن و زوایای ناگفته تاریخ را مشخص می‌سازد. این نمایشگاه، تنها بخشی از دستاوردهای اقیانوس بیکران نیروهای مخلص بسیجی را نشان می‌دهد، اما با این حال مرور بر دوران گذشته ارزشمند است و ضرورت دارد مردم از این نمایشگاه دیدن کنند.» آقای هاشمی، در این مراسم همچنین از نقش زنان ایرانی در ترویج فرهنگ جهاد و شهادت و تربیت حماسه‌سازان تاریخ قدردانی‌کرد. رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آقای فرج سرکوهی، نویسنده، روزنامه‌نگار و سردبیر مجله آدینه، یکی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی بود که در داخل کشور بر ضد نظام فعالیت فرهنگی می‌کرد.