خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

گزارش رئیسی به هاشمی

  • تهران
  • پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۷۵
نامه های سران کشورهای اسلامی به هاشمی برای چه بود؟

 

پنج‌شنبه 24 آبان 1375 | 2 رجب 1417 // 14 نوامبر 1996

 

آقای [مهدی] صفری، سفیرمان در مسکو آمد. گزارش وضع روسیه را داد که رییس دفتر آقای یلتسین را سرسپرده آمریکا می‌داند و در روزهای کسالت یلتسین، کارگردان امور بوده و باعث دلسردی مردم شده است. پیشنهاد داشت که برای گرفتن تکنولوژی‌های حساس از روسیه از فرصت فعلی که روس‌ها احتیاج زیادی به ارز دارند، استفاده کنیم.

آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد. برای اعتبارات بیشتر برای انرژی هسته‌ای استمدادکرد. مدیران دانشگاه‌های آزاد اسلامی آمدند. دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] گزارش داد و من هم صحبت مفصلی در اهمیت آثار مهم این دانشگاه و تشویق آنها نمودم.[1]

دکتر [محمدعلی] هادی [نجف‌آبادی] آمد. نامه‌ای از من به پادشاه مغرب گرفت، برای استمداد و پذیرش معاونت خودش در سازمان کنفرانس اسلامی که نامزد شده است و برای نامزدشدن آقای احمد منتظری، [فرزند آیت‌الله منتظری]، از نجف‌آباد برای انتخابات میان‌دوره‌ای مشورت کرد.

[آقای یوسف بن‌علوی]، وزیر امورخارجه عمان آمد. گزارش مذاکرات سلطان قابوس، [پادشاه عمان]، با سران عرب و غرب، در جهت نزدیک‌کردن آن‌ها به ایران را داد و خبر داد، جو جهانی امروز، نسبت به ایران، بهتر از گذشته است و از روند امور پس از من ابراز نگرانی کرد. من هم در همین زمینه‌ها صحبت کردم و بر اهمیت همکاری کشورهای منطقه تأکید نمودم.

[آقای لمین گامارا]، وزیر امورخارجه گینه کوناکری آمد. نامه آقای [لانسانا] کونته، رییس‌جمهور را آورد که اعلان پذیرش دعوت سفر به ایران است و خبر از حل شدن مشکل شورش‌های اخیر داد و برای رفع نیازها استمداد کرد.

دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه]، گزارش سفر به ترکمنستان را داد و توافق‌نامه همکاری نفتی سه کشور ایران، روسیه و ترکمنستان که باعث نارضایتی بقیه کشورهای ساحلی شده و مذاکره با آقای نیازاُف، [رئیس‌جمهور ترکمنستان] را گفت و گزارش تصمیمات برای مقابله با کار دادگاه میکونوس آلمان را داد که رهبری را هم متهم دانسته است.[2]

آقای [ابراهیم] رییسی، رییس سازمان بازرسی کل کشور آمد. چند گزارش بازرسی را داد و نظر من را در مورد اولویت‌های بازرسی خواست و از مشکلات موجود در نیروی انتظامی، گمرک و شرکت سم و کود گفت و از عدم رقابت جدی در انتخابات [ریاست‌جمهوری] اظهارنگرانی کرد و جهت وام کارکنان کمک گرفت.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «دانشجویان دانشگاه‌ها باید به طور عمیق و ریشه‌ای، با اسلام ناب آشنا شوند و به دور از سطحی‌نگری و ظاهربینی، در فضای معنوی ایران اسلامی رشد کنند. اعتبار ارزشمند علمی جمهوری اسلامی ایران در جهان، مرهون عملکرد مفید و موفق دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی است وخدمات باارزشی که در بخش آموزش عالی کشور شده، در تاریخ ایران بی‌سابقه است. اگر این مجموعه عظیم علمی و آموزشی ایجاد (Äنشده بود، بسیاری از جوانان علاقه‌مند به آموزش و علم، ازتحصیل محروم می‌شدند. خدمات مؤثر و ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی به ارتقای سطح علمی کشورکه بدون کمک مالی دولت انجام شده، جاودان خواهد بود و از مرکز مهم فرهنگی و آموزشی، به جایگاه مناسب و شایسته خود در جامعه رسیده است. ضرورت دارد، فعالیت‌ها و همکاری با مراکز علمی بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور گسترش یابد. بسیاری از کشورهای محروم و عقب نگه‌داشته شده، با احساس نیاز به فراگیری دانش، از فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در جوامع خود استقبال کرده‌اند که نمونه آن را در کشورهای آفریقایی می‌توان دید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - در ماجرای ترور میکونوس که در رستورانی به همین نام واقع در برلین، آلمان و در روز پنج‌شنبه 26 شهریور 1371 رخ داد، تعدادی از سران اپوزیسیون کُرد به قتل رسیدند. این ترور تأثیر زیادی بر روی روابط بین ایران و کشورهای اروپایی داشت. دادگاه میکونوس از جنجالی‌ترین دادگاه‌هایی بود که در آلمان تشکیل شد و نهایتاً مقامات عالی نظام جمهوری اسلامی را به دست داشتن به قتل مخالفین خود در خارج از ایران متهم کرد. همچنین «رونالد جورج» دادستان کل آلمان، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس‌جمهور، آقای علی‌اکبر ولایتی، وزیر امورخارجه و آقای علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت را نیز به دخالت در این ماجرا متهم (Äکرد. ابوالحسن بنی‌صدر، در دادگاهی که برای واقعه ترور میکونوس در آلمان تشکیل شد و مقامات عالی نظام جمهوری اسلامی را به دست داشتن به ترور رهبران مخالف کُرد متهم کرد، علیه نظام جمهوری اسلامی شهادت داد.