خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

نظر آیت‌الله منتظری در مورد ولایت‌فقیه عوض شد.

  • تهران
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۷۵

چهارشنبه 5 اردیبهشت 1375 5 ذی‌حجه 1416 24 آوریل 1996

 [آقای جان توموغلو]، سفیر یونان، برای خداحافظی آمد. در مصر متولد و بزرگ شده و عربی خوب صحبت می‌کند. با قرارداد جدید بین ترکیه و اسراییل، زمینه مساعدی برای همکاری بیشتر با یونان پیش آمده است.

[آقای علی‌محمد بشارتی]، وزیر کشور و مسئولان برگزاری انتخابات آمدند. گزارش کار دادند و من هم برایشان صحبت کردم و با اشاره به مشکلاتی که با شورای نگهبان داشتند، از حفظ بی‌طرفی وزارت کشور در انتخابات، تشکر و تعریف کردم.

شورای صادرات جلسه داشت. وضع صادرات سال 1374 را بررسی کردیم؛ به خاطر محدودیت‌های ایجادشده در تثبیت نرخ ارز، کمتر از سال 1373 شده است. برای تشویق صادرات غیرنفتی مصوباتی داشتیم.

عصر برای انجام کارهای مانده به جلسه هیئت دولت نرفتم. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. خبر داد که آیت‌الله منتظری، اخیراً به [دامادش] سید هادی هاشمی گفته که نظرش در مورد ولایت‌فقیه عوض شده و آن را باعث استبداد می‌داند و باید در حد شورای عالی باشد و دخالتی در امر حکومت جز امر قضا نکند و نیز گفت، بیت آقای سیدمحمد شیرازی، واسطه‌هایی برای حل مشکلاتشان با نظام فرستاده است، ولی وقتی‌که پیشنهاد شده اعلان پشیمانی و همکاری نماید، طفره رفته است.

آقای [علی] شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی] آمد. در مورد برنامه مبارزه با قاچاق در دریا توسط نیروی دریایی دستور گرفت؛ امکانات زیادی دارند و بهتر از ناجا [= نیروی انتظامی]، می‌توانند برخورد کنند. در مورد دخالت سپاه در انتخابات صحبت شد؛ گفتم به ضرر سپاه و انتخابات بود. او گفت، باید با تمام شدن انتخابات، پرونده این بخش‌های تفرقه‌انگیز بسته شود.

در گزارش‌ها، ادامه جنگ در لبنان و کشته شدن جوهر دودایف، رهبر استقلال‌طلبان چچن مورد توجه است. این روزها معمولاً باران هم داریم و بهار پُربارانی است.