خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

این جمله را بخوانید و به انبوهی از طرح ها فکر کنید که بعد از ریاست جمهوری هاشمی، دچار همین سرنوشت شدند:برای تسریع در اجرای طرح انتقال آب زاینده‌رود به یزد که نگران‌اند، اگر در زمان مسئولیت من تکمیل نشود، بعداً دچار تعویق گردد.

  • تهران
  • شنبه ۱۹ آبان ۱۳۷۵

 

شنبه 19 آبان 1375 | 27 جمادی‌الثانی 1417 // 9 نوامبر 1996

 

مدیران [وزارت] جهاد سازندگی ذیربط با کارهای خارج از کشور آمدند. آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهارسازندگی] گزارش داد. در نُه کشور دنیا، دفتر و کارهای عمرانی دارند. من هم در سخنان مفصلی آنها را تشویق کردم و خواستم به گونه‌ای عمل کنند که درآمد طرح‌ها، بتواند برای اقدامات بیشتر به‌کار رود[1]. با حُسن‌عمل در کشورهای‌آفریقایی، موفقیت خوبی به دست آورده‌اند.

[آقای اکبر تُرکان]، وزیر راه [و ترابری و] معاونان ناجا [= نیروی انتظامی] آمدند. از اُفت‌کار در پلیس‌راه، پس از ادغام و انحلال پلیس‌سراسری و ایجاد پلیس‌های منطقه‌ای، گزارش دادند و اجازه خواستند که به تدریج به پلیس متمرکز سراسری راه برگردیم؛ پذیرفتم.

[آقای محمدعلی صدوقی]، امام‌جمعه، [آقای غلامعلی سفید]، استاندار و نمایندگان یزد آمدند. برای کارهای عمرانی استان استمداد کردند و به‌خصوص برای تسریع در اجرای طرح انتقال آب زاینده‌رود به یزد که نگران‌اند، اگر در زمان مسئولیت من تکمیل نشود، بعداً دچار تعویق گردد. آقای صدوقی، خصوصی گفت، مناسب نیست آشیخ حسین [هاشمیان]، مجدداً نامزد [انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس] رفسنجان بشود. عصر و شب در دفترم ماندم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کمک‌رسانی به مسلمانان و انسان‌های محروم با روح اسلام و افکار جهان‌شمول انقلاب اسلامی سازگار است. جمهوری اسلامی ایران، با هدف‌های انسانی و اسلامی، تجربه‌های ارزنده خود را در اختیار دیگر ملت‌ها قرار می‌دهد و هرگز دنبال منافع مادی و اقتصادی نیست. ایران در حال حاضر به عنوان کشوری موفق در سازندگی و دفاع از استقلال خود در نزد افکار عمومی جهان، جایگاه مهمی دارد که باید با بهره‌گیری از این فرصت مناسب، حُسن‌نیت نظام جمهوری اسلامی را در تحقق هدف‌های اساسی و بلندمدت بیشتر ثابت کنیم. خدمات ارزشمند و بدون چشمداشت جمهوری اسلامی در جهان سوم به‌ویژه آفریقا، بهترین مبلغ برای اسلام و قرآن و اثبات روحیات انسان دوستانه دولت و ملت ایران است. جمهوری اسلامی ایران با اجرای طرح‌های مهم عمرانی، آموزشی و فرهنگی در کشورهای مختلف تجربه گران‌بهای خود را در محرومیت‌زدایی با اندیشه خوداتکایی به‌ملت‌ها عرضه کرده است. جهادسازندگی با مجموعه‌ای از انسان‌های دلسوز، مخلص، بی‌ادعا و گمنام نه تنها در روستاها و مناطق محروم کشور حضور فعالانه و مؤثری داشته، بلکه برای خدمت به نیازمندترین انسان‌ها در گوشه و کنار جهان پیشگام است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.