خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

رئیس سازمان انرژی اتمی به هاشمی

  • تهران
  • یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۷۵

 یکشنبه 13 آبان 1375 | 21 جمادی‌الثانی 1417 // 3 نوامبر 1996

 

جمعی از همسران جانبازان آمدند. آقای [محسن] رفیق‌دوست، [رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان] گزارش داد. من هم دربارة کار ثواب آنها که همسری جانبازهای بالای هفتاد درصد را انتخاب کرده‌اند و از مشکلات زندگی با جانباز استقبال می‌کنند و صبر دارند، صحبت کردم[1] و جوایزی دادم؛ من جمله نشان ایثار به یک خانم جانباز[2]. بعد از جلسه، آقای رفیق‌دوست اطلاع داد که ساخت بزرگراه تهران- چالوس، ماه آینده آغاز می‌شود.

آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد. گزارش‌کار داد و خواست که برای بازدید از مرکز هسته‌ای الموت بروم. [آقای علی‌محمد بشارتی]، وزیرکشور و معاونان آمدند. خبر داد که برادرش سکته مغزی کرده و از حیاتش مأیوس‌اند. از مسأله استیضاح ناراحت بود. قرار شد، برای انصراف استیضاح‌کنندگان تلاش شود. عصر در جلسه هیأت دولت، لایحه فقرزدایی را تکمیل‌کردیم. شب میهمان رهبری بودم. دربارة تذکر آمریکا که گفته اگر به منافقین حمله شود، انتقام می‌گیرد و نیز مسائل افغانستان و پاکستان و اصلاح بودجه و فقرزدایی و ترمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت‌کردیم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مردم صبور ایران اسلامی در دوران انقلاب و دفاع مقدس، مشکلات را برای رسیدن به تعالی و کمال معنوی و عزت و اعتلای دین انتخاب کردند که این اصل باارزش در حرکت‌های مردمی، مانند بسیج کاملاً نمود دارد و اسلام و انقلاب را در جهان امروز نیرومند و جامعه را با صلابت و مقاوم کرده است. بینش‌های عمیق همسران جانبازان در انتخاب آگاهانه و با انگیزه مشکلات و صبر در برابر آن، برای اندیشه‌های سطحی انسان‌های ظاهربین و مادی‌گرا قابل درک نیست. صبر، شجاعت و مقاومت همسر جانباز از زوایای (Äنامکشوف روحیه انسان، از مهم‌ترین عوامل سازنده و افتخارآمیز و از شیرین‌ترین خدمات در نزد خداوند است که به‌عنوان سرمایه جاودان و سرمشقی ماندگار برای نسل‌های آینده خواهد بود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - در این دیدار، خانم مهناز دارایی، جانباز هفتاد درصد جنگ تحمیلی، دانشجوی نمونه کارشناسی ارشد رشته حقوق و شاعر و پژوهشگر موفق از آقای هاشمی، نشان ایثار دریافت کرد. همچنین به پنج نفر از همسران نمونه جانبازان بالای هفتاد درصد از استان‌های مختلف کشور، هدایا و جوایزی اهدا شد.