خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

نگرانی مسئولان از پایان دوره ریاست جمهوری هاشمی

  • تهران
  • پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۷۵

 

پنج‌شنبه 10 آبان 1375 | 18 جمادی‌الثانی 1417 31 سپتامبر 1996

 

 از منزل به محل برگزاری اجتماع ائمه‌جماعات تهران رفتم. قبل از شروع مراسم، آقای [محی‌الدین] انواری، [رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد] و همکارانش، گزارش خدمات را دادند و برای برنامه‌های آتی در جهت اصلاح وضع مساجد و خُدام و ائمه‌جماعات استمدادکردند. در جمع حضار دربارة نقش روحانیت در بسیج و وحدت مردم و اثبات قدرت حاکمیت دین در عصر حاضر با موفقیت‌های انقلاب اسلامی ایران سخنرانی کردم[1].

به دفترم رفتم. آقای [نورالله] طبرسی، امام‌جمعه ساری آمد. از وضع کشور بعد از من ابرازنگرانی کرد و برای ساخت مرکز فرهنگی در مصلای ساری استمداد نمود. آقای [علیرضا] الهی، داماد مرحوم آیت‌الله اراکی و فرزندش آمدند. ایشان هم برای اظهار نگرانی از مدیریت کشور پس از من آمده بود و اصرار داشت که با تغییر قانون اساسی مخالفت نکنیم که قبول نکردم. ایشان هم از استدلال‌های من، برای عدم جای نگرانی قانع نشد. چهار جلد تفسیر راهنما به فرزندش دادم.

آقای [حسین] رضایی، مسئول [سازمان] حج آمد. گزارش وضع عُمره را داد و نیز برای مذاکره دربارة حج آینده، نظرم را خواست. همچنین گزارش مذاکره با عراقی‌ها، برای شروع زیارت عتبات عراق را داد؛ در مورد پولی که عراقی‌ها مطالبه می‌کنند، به توافق نرسیده‌اند، ولی در موارد دیگر توافق شده است. اجازه دادم که با 400 دلار برای هر زائر موافقت کنند.

عصر آقای [محمد] امامی کاشانی، [دبیرکل جامعه روحانیت مبارز]، تلفنی اطلاع داد که در جلسه دیشب [جامعه] روحانیت مبارز، آقای [علی‌اکبر] ناطق نوری، به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شده است. نگران بوده‌اندکه چون من حضور نداشته‌ام، رأی را نپذیرم؛ گفتم جلسه رسمی بوده و رأی معتبر است. تا ساعت چهارو نیم بعد از ظهر، کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

[1] - آقای هاشمی، با تأکید بر ضرورت شناخت درست روحانیت از زمان، نیازها و درک موقعیت انقلاب و نظام اسلامی و کاربرد ابزار و شیوه‌های نوین تبلیغی در چارچوب اصول و احکام شرع مقدس، گفت: «مهم‌ترین ویژگی روحانیت ارتباط نزدیک و صمیمی با مردم و توجه به‌افکار عمومی است که در کنار اقدام‌ها و برنامه‌های گسترده فرهنگی دولت نیروی توانمند، آگاه و کارآمد جامعه را شکل و انسجام داده است. با توجه به عظمت هدف‌های متعالی اسلام، برای رسالت مهم روحانیت در راه تحقق این هدف‌های مقدس پایان متصور نیست. روحانیت در هر شرایطی، خالصانه و بدون توجه به دنیاطلبی در انجام وظیفه خود در برابر خدا و مردم پیشتاز بوده است. حرکت امروز روحانیان بر روی دیگر ادیان الهی تأثیر گذاشته و قدرت دین را در اداره جوامع بشری احیا و مطرح کرده است. افکار عمومی موافق حاکمیت دین تحولات و پیشرفت‌های سریع جمهوری اسلامی را ملاک ارزیابی قدرت تفکر دینی در حکومت می‌داند. موفقیت‌های شگفت‌آور نظام اسلامی، اندیشمندان جهان را به نگرشی تازه درباره دین به‌ویژه اسلام و تشیع وادار ساخته و قضاوت‌های جهانی را نسبت به اندیشه‌های اسلامی تغییر داده است. مواضع پاپ، رهبران مسیحی و دیگر ادیان الهی در خصوص مسائل سیاسی جهان، از جمله تحریم اقتصادی کوبا و ایران، نمونه‌ای از تحرک‌های تازه در بینش‌های دینی و ایفای نقش آشکار و مؤثرتر دین در صحنه سیاست جهانی است. ایران در توسعه و سازندگی، الگوی جهان سوم و کشورهای در حال توسعه شده و راه موفق و درستی که امروز نظام اسلامی در برابر بشر معاصر قرار داده، دستاورد مهم حرکتی در مسیر دین و استقلال‌خواهی برمبنای اصول قرآن است. مهم‌ترین اصل در تفکر ما، نفی سلطه و گسستن رشته‌های وابستگی به بیگانه در تأمین نیازهای روز جامعه است و همه این افتخارات بزرگ، بر محور روحانیان استوار است. ولایت فقیه، نقطه مرکزی و محور حرکت نظام است و دولت با اجرای سیاست‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، می‌کوشد مساجد را به‌کانون‌های جامع تربیتی تبدیل سازد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.