خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • سه شنبه ۸ آبان ۱۳۷۵

سه‌شنبه 8 آبان 1375 //16 جمادی‌الثانی 1417 //29 سپتامبر 1996

 

خانم‌های مسئول ورزش بانوان آمدند. خانم [طاهره] طاهریان، [مسئول ورزش بانوان]، گزارشی از رشد ورزش خانم‌ها بعد از پیروزی انقلاب داد و من هم دربارة اهمیت ورزش برای زنان و لزوم مراعات حدود شرعی صحبت کردم.[1] آقای [حسین] صادقی، سفیر جدید در امارات آمد. پیشنهاد داشت با حکام امارات، بیش از پیش گرم بگیریم. نگذاریم شیاطین آنها را از ما بترسانند و برای این منظور، خواست که من تلفنی از شیخ زاید [بن‏سلطان آل نهیان، حاکم امارات متحده عربی]، بعد از معالجه، احوال‏پرسی کنم و ارتباطات خانوادگی برقرارکنیم.

عصر ملاقات با [آقای جاندرا میشرا]، وزیرکشاورزی هند و وزیر امورخارجه ترکمنستان را داشتم که برای کنفرانس بررسی صلح در افغانستان آمده‌اند. نامه‌ای از آقای [صفرمراد] نیازاُف هم آورده بود. سپس در جمع اعضای کنفرانس، پس از گزارش آقای دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه]، صحبت کوتاهی در مورد مشکل افغانستان و ضرورت همکاری برای نجات افغانستان نمودم. با همه میهمانان، مصافحه و احوال‏پرسی نمودم.

شب شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. بحث دربارة مسائل کنکور و پیش‏دانشگاهی بود که باز هم ناتمام ماند. رییس دانشگاه اهواز را تعیین کردیم که مواجه با مخالفت بسیاری از باندهای قدرت استان بود. پیش از ظهر نیز [آقای محمد فروزنده]، وزیر دفاع و معاونان آمدند و در مورد صنایع زرهی و خودرویی ساصد [= سازمان صنایع دفاع]، توضیحات دادند. آقای [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] و [محمود] عسکری‏آزاد، [معاون امور اجتماعی سازمان برنامه و بودجه] آمدند و دربارة سازمان اجرایی لایحه فقرزدایی توضیح دادند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «نیاز مردان و زنان به ورزش یکسان است، اما ناسالم بودن محیط ورزش، نبودن مراقبت‏های اخلاقی و پیامدهای منفی فرهنگی و معنوی، ورزش بانوان را در جهان امروز با موانع بزرگی روبرو کرده است. دنیای اسلام به دلیل تعهدهای اخلاقی و محدودیت‏های اصولی و منطقی و ارزش‏های فرهنگی خاص، از ورزش بانوان به سبک غربی‏ها استقبال نکرده و آن را مردود می‏داند. از افتخارات ورزش بانوان ایران، این است که ورزش را همراه با تعهدهای دینی و اخلاقی در جامعه رشد داده است. خارج‏کردن ورزش زنان کشورهای اسلامی از انزوای بین‏المللی، خدمت بزرگی به جهان اسلام است و زنان مسلمان ورزشکار ایران، الگوی مناسبی برای جهان اسلام شده‏اند. باید فضای مناسب، مقررات، ابزارها وآموزش‏های لازم برای توسعه ورزش بانوان در کشور به وجود آید و رعایت حدود شرع مقدس و عرف عمومی در این زمینه، به سود همه افراد، به ویژه زنان است. تندروی و برخوردهای افراطی و بی‏توجهی به ارزش‏ها منطقی نیست و واکنش‏هایی به دنبال دارد که به اصل و هدف اساسی توسعه ورزش بانوان آسیب می‏رساند. جسم و روح سالم و با نشاط در بانوان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‏دهند، در تربیت فرزندان شایسته و توانا و کارآمد، بسیار مؤثر است. زنان جامعه اسلامی، شایستگی‏ها واستعدادهای درخشان خود را در تمام زمینه‏ها به ویژه تحصیل و آموزش که زیربنایی‏ترین اصل در تقویت شخصیت آنان است، ثابت کرده‏اند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.