خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • دوشنبه ۷ آبان ۱۳۷۵

دوشنبه 7 آبان 1375 //15 جمادی‌الثانی 1417 28 سپتامبر 1996

 

صبح برای مراسم هفته کتاب، از منزل به تالار وحدت رفتیم. از نمایشگاه کتاب بازدید کردم. حدود شش هزار عنوان کتاب در سال جاری چاپ شده و رشد خوبی دارد. در مراسم خیرمقدم، آقای میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] و گزارش آقای [علیرضا] برازش، [رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب] و صحبت مفصل من[1] دربارة اهمیت کتاب و راه کارهای ترویج کتابخوانی در کشور انجام شد.

در دفتر کارها را انجام دادم. [آقای سید محمود ابطحی]، نماینده خمینی ‏شهر آمد و ضمن انتقاد از خط راست از احتمال عدم اجرای انتخابات در اصفهان اظهارنگرانی ‏کرد و برای عمران منطقه استمداد نمود. [آقای رضا عبداللهی]، نماینده ماه‌نشان زنجان آمد. گزارشی از توسعه صنعت روی در ماه‌نشان داد و از توجه من به سازندگی و توسعه زنجان تشکر کرد و طرحی برای اصلاح وضع آرد و نان داد.

آقای [غلامعباس] علیخانی، نماینده بویین‌زهرا، همراه آشیخ قدرت علیخانی آمد. از فرماندار و امام ‏جمعه شکایت داشتند و برای عمران منطقه استمداد کردند. آقای [ابوالفضل] توکلی‌بینا آمد. اجازه ترجمه تفسیر راهنما به زبان اردو(2) برای بنیاد پاکستان را خواست. عصر در هیأت دولت بحث بودجه سال 76 را داشتیم. پنج تبصره را تصویب کردیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اکنون به ‌مرحله‌ای رسیده‌ایم که بایستی در زمینه راه‌های کاربردی و شیوه‌های عملی و موفق در ترویج کتاب و کتابخوانی فکر شود. الحمداللّه در کشور ما کتاب و کتابخوانی رونق کافی دارد و مؤید این مسأله آن است که نمایشگاه‌های کتابی که برگزار شده، بیشترین بازدیدکننده را بر اساس آمار به‌ خود اختصاص داده است. حدود 20 درصد از جمعیت کشور را بی‏سوادان و 10 درصد را نیز کودکان زیر 10 سال تشکیل می‌دهند. آمار کتاب‏های درسی، بیش از 180 میلیون جلد کتاب می‌باشد و همه آنها نیز توسط دانش‌آموزان و حتی اولیای آنان خوانده می‌شوند و همچنین کتاب‏های دانشگاهی و حوزه‌های علمیه نیز بایستی به آمارکتابخوانی غیردرسی افزوده‏شود. بیش از دومیلیون معلم، استاد، روحانی و مربی، در همه عمرشان در حال مطالعه هستند. مسأله چاپ و نشر تقریباً وضعیت خوبی پیدا کرده است. اکنون مهم‏ترین مسأله، تشویق مؤلفان، مترجمان و ناشران می‌باشد. گذشته از کار فرهنگی، بایستی به‌ ارزش اقتصادی کتاب نیز توجه شود. باید ارزش لازم به‌ افرادی که در زمینه تألیف و ترجمه کار می‌کنند، داده شود. زیرا کــه اگر این قشــر نویسندگان و مترجمان، درآمد کافی داشته باشند، خلاقیت و نوآوری آنان افزایش می‌یابد. نبایستی به‌عوامل فشاری که در بیرون وزارت ارشاد هستند، توجه کرد و لازم است یک محیط آزاد در محدوده اصول اسلامی و فرهنگ اسلام ناب محمدی ایجاد کرد و مسأله نقد و انتقاد را در جامعه گسترش داد و این کار باعث رونق کتاب و کتابخوانی خواهد شد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

2- 

تفسیر راهنما: قرآنی موضوعات اور مفاهیم کی باری میس ایک جدید روش (به زبان اردو)

اکبر هاشمی رفسنجانی

ناشر: بوستان کتاب قم 
تاریخ نشر: 16 اسفند، 1384 
تعداد صفحه: 892 
شابک: 964-424-780-9 
قطع کتاب: وزیری 
نوع جلد: گالینگور 
وزن: 1385 گرم 

 

تصاویر ضمیمه