خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • شنبه ۵ آبان ۱۳۷۵

 

شنبه 5 آبان 1375 | 13 جمادی‌الثانی 1417 // 26 سپتامبر 1996

 

آقای [جلیل] بشارتی، [رئیس دفتر مناطق محروم نهاد ریاست‏جمهوری] آمد. گزارش عملکرد دفتر مناطق محروم[1] را داد و مقدار رفع محرومیت از روستاها را توضیح داد و برای تقویت بودجه سال 1376 استمدادکرد. در مراسم افتتاح [چهارمین] کنگره سازمان تأمین اجتماعی شرکت کردم. بعد از گزارش آقای [محمد] عباس‏زادگان، [دبیر کنگره]، در خصوص تحقیقات بیمه‌های اجتماعی و گزارش عملکرد توسط آقای [مهدی] کرباسیان و خیرمقدم توسط دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]، من دربارة اهمیت تأمین اجتماعی و موفقیت‌های ایران در فقرزدایی و محرومیت‏زدایی و تأمین عدالت و ضرورت اقدامات کارشناسانه و انتقال تجارت به دیگران، صحبت مفصلی کردم.[2] سپس با رؤسای هیأت‌های شرکت‏کننده از اعضای اوپک، احوال‏پرسی و از شرکت‌شان تشکر کردم.

آقای خسرو حبیبی آمد. گزارشی داد و برای مسکن و درجه استمداد کرد. آقای دکتر اکبرزاده آمد. از پیشرفت تحقیقات مواد اولیه سم‌سازی گزارش داد و برای بودجه ساخت کارخانه برای تولید، استمداد کرد.

دکتر حبیبی برای امور جاری آمد و مجدداً گفت نامزد انتخابات [ریاست‏جمهوری] نخواهد شد. عصر دکتر [کمال] خرازی، [نماینده دائم ایران در سازمان ملل] آمد. از تغییر سیاست آمریکا در مورد ایران گفت و نظر داد که از این تحول مثبت، استفاده شود. شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة افغانستان و دربارة ادامه طرح خرید خدمت سربازان غایب و تقسیم بودجه مبارزه با استکبار و مسائل کردستان عراق بحث کردیم و تصمیم گرفته شد. برای خواب در دفترم ماندم.

 

[1] - با توجه به نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به روستاها، خصوصاً روستاهای واقع در مناطق دورافتاده و محروم کشور و عزم مسئولین در ارائه خدمات زیربنایی در این مناطق، آقای هاشمی رفسنجانی در سال 1368، بعد از انتخاب و استقرار به عنوان رییس‏جمهور، دستور داد که دفتر امور مناطق محروم در نهاد ریاست‏جمهوری زیرنظر مستقیم خود ایشان ایجاد شود و با بودجه مناسب به اجرای برنامه‌های محرومیت‏زدایی بپردازد. در دوران (Äسازندگی، اقدامات عدیده‏ای توسط این دفتر به انجام رسید و در سال‏های بعد نیز ادامه یافت. این بخش، اکنون با عنوان معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، در حال خدمت‏رسانی به محرومین کشور است.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «حرکت سنجیده علمی و کارشناسانه در بخش تأمین اجتماعی، خدمتی بزرگ و شایسته انسانی است. با توجه به فقیربودن بخش قابل توجهی از مردم دنیا، حتی در کشورهای پیشرفته، هرگونه پژوهش و تلاش جمعی برای شناخت و اجرای شیوه‌های کاربردی‌تر در بخش تأمین اجتماعی، یک ضرورت است. تجربه‌های خوب و موفق جمهوری اسلامی ایران در بخش تأمین اجتماعی، محرومیت‏زدایی و حمایت اصولی از نیروی کار، زمینه‌ای مناسب برای پژوهش‌های عالمانه محققان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. ایران اسلامی در سال‏های پس از جنگ و در قالب برنامه‌های اول و دوم تأمین اقتصاد سالم و درست را برای اصلاح ساختار اجتماعی کشور، اصل قرار داده و با اجرای طرح‏های زیربنایی و مادر، در شهرها و روستاهای دورافتاده محروم، تلاش کرده و در مسیر حفظ شرافت و کرامت انسانی و تحقق عدالت اجتماعی، گام‌های مهمی برداشته است. برخورداری 58 درصد جمعیت شهری و یک سوم جمعیت کل کشور از بیمه‌های تأمین اجتماعی، از نکات برجسته توجه خاص دولت در محرومیت زدایی و حمایت از نیروهای کار است. با اجرای برنامه‌های گسترده عمرانی و در کنار آن حمایت از محرومان و نیز برنامه‌ریزی درازمدت، در آینده نزدیک، ایران به‏عنوان کشوری نمونه در تمام زمینه‌ها در صحنه جهانی مطرح خواهد شد. نیروی کار و مولد، امروز در جامعه اسلامی ما احساس امنیت می‌کند و بدون شک هماهنگی محیط کار با مدیریت‌ها در ایران و در جهان در حال توسعه بی‌نظیر بوده و این امر سلامت جامعه را تضمین کرده است. جمهوری اسلامی ایران، علاقه‏مند و آماده است، تجربه‌های مفید خود را در اختیار کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو و دوستان خود قرار دهد.» رجوع ‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.