خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

گزارش فرمانده بسیج به هاشمی

  • تهران
  • پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۷۵

پنج‏شنبه 3 آبان 1375 | 11 جمادی‌الثانی 1417 24 سپتامبر 1996

 

دانش‌آموزان بسیجی آمدند. سرودی توسط دختران دانش‌آموز و گزارش آقای [علیرضا] افشار، [فرمانده بسیج مستضعفین] و اهدای جوایز چند دانش‌آموز ممتاز و صحبت‌های تشویق‌آمیز من[1] در برنامه بود. با وزیر و معاونان وزارت بهداشت و درمان و مدیران سازمان برنامه و بودجه جلسه داشتیم. کمبودهای اعتبارات سال‏جاری را توضیح دادند. سرانجام قرار شد نزدیک به 40 میلیارد تومان به اعتبارات سال‏جاری اضافه کنیم و نیازهای سال آتی را در بودجه سال 1376 ببینیم.

آقای مجید عباسپور، [مشاور فنی رئیس‏جمهور] و آقایان [محسن] نوربخش، [رئیس‏کل بانک مرکزی] و [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] آمدند. نیازهای صنایعش.م.ر [= پدافند شیمیایی، میکربی و رادیواکتیو] و نحوه پرداخت آن را مشخص کردیم؛ برای تسهیل در استفاده از بودجه، با توجه به سختگیری‌های جهانی. آقای نوربخش در مورد انتخابات ریاست‏جمهوری صحبت‌هایی داشت.

اصلاح سر و استفاده از استخر هم داشتم. عصر [آقای استانسکو]، وزیر صنایع رومانی آمد. گزارش توافقات را با آقای نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] دادند. دو سالی است که سطح همکاری‌ها پایین آمده و برای توسعه همکاری، برنامه‌ریزی شده است. نزدیک غروب به خانه آمدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ارزش‏های بسیج، باید مانند جواهری‏گران‏بها درگنجینه خاطره‏ها نگه‏داری شود تا جاودان بماند. بسیج به اسلام، تاریخ ایران و مردم انقلابی دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی تعلق دارد و نباید دستخوش جریان‏های گروهی و سیاسی شود، بلکه باید همچنان منسجم باقی بماند. بهترین راه برای حفظ ارزش‏های خاص بسیجی، تلاش برای تقویت روحیات ایثارگرانه و اخلاص و معنویت در نسل جوان و یادآوری مکرر حماسه‏های دوران دفاع مقدس است. دو فضای مقدس و سازنده بسیج و مدرسه، اعتباری افزون‏تر برای دانش‏آموزان بسیجی ایجاد می‏کند. دانش‏آموز بسیجی همواره پیام‏آور خوبی‏ها و ایثارهای مبتنی بر ایمان و اخلاص و تربیت یافته محیط‏های معنوی است که می‏تواند بهترین الگو برای نسل آینده باشد. حماسه‏ای که نوجوان چهارده ساله ما در یک مقطع خاص و با اراده‏ای مصمم آفرید، برای همیشه در تاریخ کشور و اسلام به یادگار و همچنان الهام‏بخش خواهد ماند. تصمیم‏گیری معنادار شهید فهمیده، بهترین سرمشق برای مدافعان اسلام و کشوراست و باید با وصیت‏نامه، خاطرات و گرامیداشت یاد او، نسل‏ها را پرورش داد. رویداد حماسه‏هایی چون دفاع مقدس در تاریخ اندک است و همه مردم ما باید آن را نظیر وقایعی چون بدر، اُحُد و کربلا، گرامی بدارند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.