خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

گزارش رسمی سیاسی از آلمان در مراسم عقد

  • تهران
  • چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۷۵

چهارشنبه 2 آبان 1375 | 10 جمادی‌الثانی 1417 23 سپتامبر 1996

 

تا ساعت هشت صبح کارهای دفتر را به روز رساندم. سپس به موزه گنجینه دوران اسلامی رفتیم. از بخش‌های مختلف موزه نوبنیاد بازدید کردم و افتتاح شد. با وزرای فرهنگ کشورهای ترکیه، پاکستان، آذربایجان، قرقیزستان و تاجیکستان ملاقات‏کردم. برای اجلاس اکو [= سازمان همکاری‏های اقتصادی] آمده‌اند. در مراسم افتتاح، پس از استماع صحبت‌های آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] دربارة اهمیت فرهنگ و تاریخ اسلام و همکاری فرهنگی اکو صحبت کردم[1].

به دفترم برگشتم. [آقای نارا یانا]، معاون رییس‏جمهور هند آمد. مذاکرات تشریفاتی و صحبت از نفوذ فرهنگ و ادب ایرانی در هندوستان و لزوم همکاری بیشتر بود. همسرش هم در همان ساختمان، با عفت ملاقات داشت. عقد ازدواج دخترآقای [سیدحسین] موسویان، سفیرمان در آلمان را بستم. عفت هم شرکت کرد. آقای موسویان، گزارشی از وضع روابط‏مان با آلمان داد؛ به آینده خوش‌بین است.

[آقای حسین محلوجی]، وزیر معادن و فلزات و معاونان آمدند. گزارش برنامه توسعه صنعت فولاد را دادند. با طرح‌های مصوب و تأمین ارز شده، چهار میلیون تُن اضافه تولید خواهیم داشت؛ با هزینه ارزی 600 میلیون دلار.

عصر در جلسه هیأت دولت، دربارة لایحه فقرزدایی بحث شد و پیشرفت خوبی داشتیم. ظهر مصاحبه رادیو و تلویزیونی برای گزارش سفر به اردبیل داشتم[2]. آقای دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه]، گزارش سفر به ترکیه برای شرکت در اجلاس نشست کشورهای اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، نیجریه و مصر را داد که به پیشنهاد آقای [نجم‏الدین] اربکان، [نخست‏وزیر ترکیه] شروع شده و تشکر اربکان را از حمایت ایران آورد.

 

[1] - آقای هاشمی، در مراسم گشایش گنجینه دوران اسلامی که وزیران فرهنگ هفت کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) نیز حضور داشتند، با تأکید بر نقش فرهنگ در شکل‌گیری تمدن‏ها و ماهیت ملت‌ها یادآور شد: «امروز هیچ‌کس نمی‌تواند اصالت، غنا، عمق و سازگاری فرهنگ اسلام با فطرت بشر را انکار کند و ملت‌های مسلمان می‌توانند با تکیه بر فرهنگ اصیل اسلامی و ارزش‏های ملی منطقی خویش، حرکت تازه‌ای به‌ سوی کمال آغاز کنند. اصالت و ریشه تمدن‏ها بیشتر در مشرق زمین است که براساس طبیعت و جغرافیای ذاتی و مهم شکل گرفته و دوام یافته است.» ایشان دخالت انسان‏های کم خرد، احساسی و بی‌اطلاع از عمق و اساس معارف اسلامی را مانع شناخت چهره واقعی و حقیقت ناب آسمانی اسلام دانست و گفت: «سپردن امور به افراد مدعی ولی کم‌مایه که نظیر آن را اکنون در افغانستان شاهدیم، اسلام را بدنام و حقایق را مخدوش می‌کند و بهانه‌ای به‏دست دشمنان اسلام می‌دهد تا با هدف تحمیل فرهنگ بی‌هویت خود، ملت‏های اسلامی را غافل کند.» ایشان با اشاره به کهولت و پیری تمدن‏ها و فرازونشیب‌های فرهنگی ملت‌ها تأکیدکرد: «کشورهای اسلامی از جمله اعضای اکو، باید با تبادل تجربه‌ها، مرتبط ساختن امکانات و مکمل قراردادن منابع یکدیگر و پرهیز از تعصب‌های ناسیونالیستی مزاحم هرگونه همکاری، از جغرافیای باارزش و فرهنگ متعالی و پویای اسلامی برای استقرار صلح، ثبات، آرامش و دوستی بهره گیرند.» آقای هاشمی با قدردانی از حرکتی که برای ایجاد مؤسسه فرهنگی اکو و گنجینه دوران اسلامی انجام شده است، اظهار داشت: «این مؤسسه می‌تواند با گردآوری آثار غنی فرهنگ اسلامی و پناه گرفتن از گذشته پُرافتخارمان، ملت‌ها را در برابر تهاجم فرهنگی دیگران مصون و کوشش اصلی خود را برای ترسیم آینده‌ای بهتر برای نسل‏های آینده متمرکز کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.