خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

هاشمی و بحث های مفصل برای تغییر نظام آموزش و پرورش

  • تهران
  • سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۷۵

سه‌شنبه 24 مهر 1375 | 2 جمادی‌الثانی 1417 // 15 سپتامبر 1996

 

عفت برای ادامه معالجه به لندن رفت و من به دفترم. اعضای مجمع فدراسیون بورس‌های آسیا و اروپا آمدند. دکتر نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی] گزارش داد و رییس مجمع که از ترکیه است، از من تشکر کرد. من هم صحبت کوتاهی دربارة نقش بورس‌ها و پیشرفت بورس تهران و اهمیت همکاری بورس‌ها ایراد کردم.[1] [آقای سیدهاشم بنی‌هاشمی]، استاندار قم آمد و برای طرح میدان آستانه و تأسیس منطقه حراست شده در سلفچگان استمداد کرد.

[آقای قاضی احمد]، رییس دیوان عالی قضایی هندوستان آمد. صحبت‌ها تشریفاتی بود. توضیحاتی دربارة رسوم قضایی هند و مسائل مسجد بابری[2] و پرونده آقای [ناراسیما] رائو، نخست‌وزیر سابق داد. [آقای برزان تکریتی]، فرستاده صدام حسین، رئیس جمهور عراق آمد. رییس سازمان امنیت [= استخبارات] است. سفر غیرعلنی‌کرده است. پیام شفاهی صدام را داد، با توضیح مشکلات‌شان در اثر تحریم‌های اقتصادی و پیشنهاد رفع اختلافات و همکاری ایران و عراق را داد. من هم اصل مفید بودن همکاری را پذیرفتم، ولی تأکید کردم، مسأله اُسرا و قطعنامه و قرارداد [الجزایر] سال 1975 را باید اجرا کنیم که راه همکاری هموار گردد.

دکتر [حسن] حبیبی آمد. در مورد مسائل جاری و مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت کردیم. شب شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. بررسی و تصویب ایام و هفته‌های معمول در طول سال را تکمیل کردیم. بحث مفصلی نمودیم، دربارة مشکلاتی که از ناحیه تغییر نظام آموزش و پرورش پیش‌آمده‌که تمام نشد. شب را در دفترم ماندم. امروز برف در ارتفاعات البرز و باران مفصل داشتیم.

 

[1] - آقای هاشمی، در دیدار با شرکت‌کنندگان در دومین اجلاس فدراسیون بورس‌های منطقه آسیا و اروپا، آثار همکاری کشورها از طریق بورس را در امنیت و آرامش منطقه‌ای، فراگیر و مهم ارزیابی کرد وگفت: «شکل‌گیری چنین مجموعه باارزشی در منطقه ما، حرکتی تازه برای آغاز و گسترش همکاری‌های گسترده‌تر در بخش تبادل سرمایه و تجربه‌های مؤثر در توسعه است که جمهوری اسلامی ایران، آن را پدیده‌ای مثبت می‌داند.» ایشان با اشاره به نقش بورس در زندگی سیاسی و اقتصادی مردم کشورهای جهان سوم و در حال توسعه و نیز برقراری روابط سالم و اصولی میان بازار و سرمایه اظهار داشت: «بورس به عنوان صندوق مطمئن، می‌تواند با تنظیم معادلات اقتصادی، از بی‌ثباتی محیط کار، تجارت و بحران‌های ناشی از سرمایه‌های سرگردان و گردش ناسالم آن در شبکه‌های اقتصادی و مالی جلوگیری کند.» آقای هاشمی، با تأکید بر ضرورت تقویت فدراسیون بورس‌های منطقه آسیا و اروپا اظهار داشت: با توجه به‌آثار مطلوب این فدراسیون در تبادل تجربه‌ها و سرمایه، به ویژه میان اعضای سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، باید بیشتر تلاش کرد تا این همکاری‌ها فرامنطقه‌ای و جهانی شود. ارتباط عمده‌ترین مراکز اقتصادی کشورها و تلاش گروهی برای حفظ منافع مشترک و ملی، پیوند خوردن منابع مالی و اقتصادی، ملت‌ها را به دنبال دارد و سبب ایجاد محیطی امن و عاری از تشنج و تقویت همکاری‌های سیاسی دولت‌ها می‌شود. ایشان با اشاره به موفقیت‌های کشورمان در فعال‌کردن بورس تهران و گردآوری سرمایه‌ای به ارزش 32 هزار میلیارد ریال در این مجموعه خاطرنشان کرد: «مردم ایران به روشنی در دوران توسعه و سازندگی، نقش بورس را در پیشرفت اقتصادی خود درک کرده‌اند و بورس تهران توانسته است با جذب سرمایه‌های متراکم در جامعه، نسبت به پنج سال پیش، ده‌ها برابر فعالیت و سرمایه خود را افزایش دهد.» رجوع‌کنید کتاب »هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - مسجد بابُری، در شهر آیودیا، بخش فیض‌آباد ایالت اوتارپرادش هند؛ در اوایل سده دهم هجری/ شانزدهم میلادی، به دستور ظهیرالدین محمد بابُر، بنا شده بود و در سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱)، توسط هندوهای افراطی تخریب شد. آن‌ها معتقدند که مسجد در محل زادگاه خدای آنها راما - بنا شده بود و پیشتر معبدی در آن مکان قرار داشته که در زمان بابر تخریب شده است. از زمان تسلط انگلیسی‌ها بر شبه قاره هند تاکنون مسجد بابری موضوع درگیری‌های خونین میان هندوها و مسلمانان بوده‌است. پیش از تخریب مسجد، خشونت بر سر این اختلاف هر از گاهی فوران می‌کرد و مقامات مدنی آن را با وعده ساخت معبد یا استفاده از این مسجد به عنوان محل عبادت فرومی‌نشاندند، اما با تخریب مسجد بابری ناآرامی‌ها و درگیری‌های متعدد و شدیدی آغاز شد که ابعاد مذهبی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی پیدا کرده‌است و تاکنون حدود ۲۰۰۰ نفر که بیشتر آنان مسلمان هستند، در این درگیری‌ها جان باخته‌اند.