خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • شنبه ۲۱ مهر ۱۳۷۵

شنبه 21 مهر 1375 // 28 جمادی‌الاول 1417 // 12 سپتامبر 1996

 

صبح با سفیر ترکمنستان، مصاحبه تلویزیونی برای سالگرد استقلال‌شان نمودم.(1)  می‌خواهند در کشورشان پخش‌کنند. آقای [مصطفی] میرسلیم، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. جمعی از استاندارها و مدیران مربوط به مسأله بلایای طبیعی به مناسبت روز جهانی بلایای طبیعی آمدند. [آقای علی‌محمد بشارتی]، وزیرکشور گزارش داد و من هم صحبت مفصلی در مورد اقدامات ایران و تصمیمات مؤثرمان نمودم.[2]

دکتر [محمدرضا] تنکابنی آمد. گزارشی داد از سوابق خود و مؤسسات حقوقی که در داخل و خارج دارد و کمک‌هایی که در مشاوره حقوقی، در موارد متعددی از ادعای ما با خارجی‌ها نموده و توفیقاتی که به دست آورده و وضعی که اکنون در دعوای علیه زیمنس، در مورد نیروگاه اتمی بوشهر داریم که امیدوار است، حاکم بشویم و خسارت بگیریم. در خصوص کارشکنی‌هایی که در داخل علیه او می‌شود، به خاطر اینکه در رژیم قبل، نماینده مجلس بوده، استمداد کرد.

عصر دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‌جمهور] آمد. گزارش سفر به کرمان و پیشنهاد منطقه حراست شده ارگ جدید در بم را داد. دربارة مجمع تشخیص مصلحت جدید صحبت کردیم. شب آقای [سیدمحمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد و دربارة ماهواره توضیحاتی داد. شورای عالی امنیت ملی، دربارة مسائل افغانستان و شمال عراق جلسه داشت؛ همچنین دربارة پیام عربستان [سعودی] و جوابی که ما بدهیم، بحث و تصمیم‌گیری شد و نیز اجازه دادیم که ماهواره‌ای بخریم و یا بسازیم.

 


[1] -  ریاست محترم جمهوری، روز دوشنبه هفتم آبان ، در آستانه سالروز استقلال ترکمنستان، در مصاحبه‌ای با تلویزیون این کشور شرکت نمودند.

ریاست محترم جمهوری در این مصاحبه فرمودند: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بودکه استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و تاکنون نیز تمامی تلاش خودرا در جهت همکاری با دولت و ملت دوست ترکمنستان به کار بسته است.

آقای رئیس جمهور ضمن تبریک پنجمین سالگرد استقال کشور دوست و مسلمان ترکمنستان تأکید کردند،: روابط خوب و صمیمانه ایران و ترکمنستان بر پایه پیوندهای عمیق تاریخی، مذهبی، نژادی  وعواطف مشترک موجوددر میان دو ملت مسلمان استوار شده است  ومرزهای ایران و ترکمنستان ، مرز صلح ، دوستی و برادری  والگوی خوبی برای روابط همسایگی و حسن همجواری در منطقه است. آقای رئیس جمهور ، انجام طرحهای اقتصادی مشترک نظیر خط آهن استراتژیک مشهد- سرخس -تجن و احداث خط لوله گاز ایران ترکمنستان را حاکی از وجود امکانات و ظرفیتهای بسیار دو کشور برای توسعه بیش از پیش همکاریهای تجاری و اقتصادی ذکر کردندو افزدند: سیاست مستقل و بی طرفانه عشق آباد در مسایل منطقه‌ای و جهانی و روابط حسن همجواری باهمسایگان ، زمینه‌ساز ثبات ، توسعه و آبادانی در این کشور است.

 

2- در بخشی از این سخنرانی آمده است: «باید با استفاده از سنت‌های ملی و اسلامی، همکاری و امداد توانایی‌های علمی و فنی و فرهنگی کشور، در جهت آمادگی روحی و اجتماعی مردم، برای پیشگیری از حوادث طبیعی و آثار ویرانگر آن به‌کار گرفته شود. برای یک ملت دانشمند، پویا و فعال، کشف قواعد طبیعت و پیش‌بینی برخی از رویدادهای طبیعی و مقابله با آن، عاقلانه وامکان‌پذیر است. ساخت سدها، اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری، احیا و نگه‌داری جنگل‌ها و مراتع، درختکاری وگسترش فضای سبز از جمله حرکت‌های مهم و زیربنایی انجام شده است که نه تنها پشتوانه توسعه ملی و از منابع مفید اقتصادی است، بلکه عواملی اساسی در پیشگیری از برخی حوادث طبیعی، مانند سیل شمرده می‌شود. در سال‌های پس از جنگ که حرکت دولت با برنامه بوده است، به دلیل شناخت امکانات، ساماندهی منابع مالی و انسانی، رعایت اصول علمی در ساختمان‌سازی و ایمن‌کردن بناها و نیز داشتن تجربه‌های ارزنده در بازسازی و امدادرسانی به نقاط آسیب‌دیده از جنگ و حوادث طبیعی، بسیار پیشرفت‌کرده‌ایم. با توجه به بالابودن هزینه امدادرسانی و بازسازی ناشی از وقوع حوادث واز همه مهم‌تر ضایعات جبران‌ناپذیر انسانی، کمیته‌های ملی کاهش بلایای طبیعی، باید در مطالعه و شناخت شیوه‌های اجرایی و علمی ملی ومنطقه‌ای، بیشتر بکوشند.» رجوع‌کنید ← کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.