خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

از عیادت فاضل لنکرانی در صبح تا جلسه با رهبری در شب و روزی پر مشغله در تهران

  • تهران
  • یکشنبه ۸ مهر ۱۳۷۵

 

 یکشنبه 8 مهر 1375 | 15 جمادی‌الاول 1417 // 29 سپتامبر 1996

 

صبح برای عیادت آقای [محمد] فاضل لنکرانی که به خاطر سکته خفیف مغزی بستری شده‌اند، از خانه به بیمارستان قلب [شهید رجایی] رفتیم؛ دست و پای چپ، کمی سست و بی‌رمق شده. قبلاً عمل جراحی قلب داشته و قند [خون] بسیار بالاست.

برای افتتاح ترمینال غرب، به میدان آزادی رفتیم. آقای [غلامحسین] کرباسچی، شهردار تهران هم از خانه همراه من آمده بود. در راه، گزارش سفر به کویت را داد و گفت، کویتی‌ها از ترس صدام، خیلی نگران و مضطرب‌اند و امیر کویت تعادلش را از دست داده و از ما هم به خاطر کمک‌هایی که [در طول جنگ هشت‌ساله] به صدام کرده‌اند، شرمنده‌اند.

از بخش‌های مختلف ترمینال [غرب] بازدید کردم و گزارش شنیدم؛ خیلی عظیم است. فعلاً فاز اول با ظرفیت پذیرش روزانه بیش از هزار اتوبوس، با غرفه‌های تجاری، کتابخانه، نمازخانه، رستوران، سینما و فروشگاه تکمیل شده است. برایشان در اهمیت ساخت ترمینال‌ها و پایانه صحبت کردم.[1] دو مرکز آتش‌نشانی هم همزمان افتتاح شد.

 به دفترم رفتم. ستاد تنظیم بازار جلسه داشت، با چند مصوبه، منجمله تسهیل تجارت با نخجوان آذربایجان. عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. توضیحاتی برای وزرا دربارة اوضاع عراق و افغانستان دادم.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة مصوبات دیشب شورای عالی امنیت ملی، برای همکاری با دولت افغانستان، جلال طالبانی، مشکل جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروه آموزشگاه‌های غیرانتفاعی و مسائل انتخابات، مذاکره کردیم. در گزارش‌ها، مسائل حاد شده فلسطین و افغانستان و روسیه و عراق، مورد توجه است.

 

[1] - آقای هاشمی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهره‌برداری مطلوب از زمان را دستاورد مهم ساخت پایانه‌ها در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: «اگر نظم آهنین و دقیق بر حمل و نقل کشور حاکم شود، تأثیر عمده‌ای بر اقتصاد کشور به‌جای خواهد گذاشت. پایانه‌های مسافری امروز جزو کمبودهای محسوس است و یکی از ضرورت‌های کنونی در کشور ساخت پایانه‌ها است. در حال حاضر حدود 40 درصد ظرفیت حمل ونقل ایران در جاده‌ها، بدون مسافر و بار تردد می‌کنند که با یک برنامه‌ریزی جامع، می‌توان از تمامی ظرفیت حمل و نقل کشور به بهترین وجه بهره گرفت که لازمه این امر، توجه بیشتر به ساخت پایانه‌ها است.» ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ساخت آتش‌نشانی‌های مدرن، منظم و مجهز اشاره کرد و افزود: «ساخت این مراکز آتش‌نشانی که در خدمت آسایش و امنیت بیشتر مردم هستند، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. الگوی توسعه ایران اسلامی که در آن بهره‌گیری از نیروها و امکانات خودی، محور هر تلاشی واقع شده، مورد توجه کشورها قرار گرفته است.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.