خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

از اوضاع طالبانی در عراق تا اوضاع طالبان در افغانستان

  • تهران
  • چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۷۵

 

چهارشنبه 4 مهر 1375 | 11 جمادی‌الاول 1417 //25 سپتامبر 1996

 

ساعت نُه و نیم صبح، مدیران بیمه درمانی آمدند. دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و دکتر خالق‌نژاد، [مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی] گزارش دادند و من دربارة اهمیت بیمه و ضرورت تکمیل کار صحبت کردم.[1] شورای‌عالی استاندارد جلسه داشت. با چند مصوبه. عصر [علی] آقامحمدی، [رئیس کمیته عراق] آمد. توضیحاتی از وضع [جلال] طالبانی، [رهبر اتحادیه میهنی کردستان] و [مسعود] بارزانی، [رهبر حزب دموکرات کردستان] داد و از عملکرد سپاه انتقاد داشت و پیشنهاد داشت که به طالبانی کمک کنیم، به کردستان عراق برگردد. آقای [مصطفی] پورمحمدی نیز از [وزارت] اطلاعات آمد. از عملکرد منفی سپاه و وضع کردستان عراق و احتمالات انفجار ریاض و سوءظن سعودی‌ها گزارش داد.

در جلسه هیأت دولت چند مصوبه داشتیم. گزارش سرشماری عمومی را شنیدیم. سرشب شورای عالی امنیت ملی، جلسه فوق‌العاده داشت. گزارش پیشرفت طالبان به سوی کابل و احتمال سقوط کابل داده شد و روی مقابله [ژنرال عبدالرشید] دوستُم، [رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان] و [محمدکریم] خلیلی، [رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان] با طالبان و نحوه کمک بحث شد. روی گزارش تحرکات عراق در جنوب عراق و وضع شمال عراق نیز بحث و پیشنهاد کمک به طالبانی برای برگشت به عراق در دستور بود که به خاطر ابهامات، به جلسه بعد موکول شد. شام خوردیم.

به خانه آمدم. عفت در منزل فاطی است که بچه‌هایش تنها نباشند؛ فاطی برای دیدار با آوارگان کرد، به کردستان رفته است.[2] در گزارش‌ها، شدت بیماری آقای [بوریس] یلتسین[3]، [رئیس‌جمهور روسیه]، پیشرفت طالبان به سوی کابل و انتخابات بوسنی مورد توجه است.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «دولت با درک و شناخت از آثار فراگیر بیمه، سرمایه‌گذاری کلانی برای تحت پوشش قراردادن تمام افراد جامعه کرده است. برای کشوری که در یک دوره کوتاه، امکانات درمانی، بیمارستان‌ها و نیروی انسانی موردنیاز بخش پزشکی را چندین برابر کرده و به نقطه قابل قبولی رسانده است، احساس امنیت خاطر مردم نسبت به آینده دوران پیری و از کارافتادگی و حل مشکلات درمان جامعه بسیار شیرین است.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - در جنگ داخلی کردستان عراق، دو جریان حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان با یکدیگر به درگیری نظامی پرداختند. پس از گذشت دوره‌ای، نیروهای نظامی حکومت‌های عراق و ترکیه نیز در این درگیری‌ها دخالت کردند و سپس نیروهای آمریکایی نیز به درگیری‌ها پیوستند. بین سه تا پنج هزار شبه‌نظامی و غیرنظامی در این جنگ کشته‌شدند. تعدادی هم آواره شدند و برای فرار از درگیری‌ها به ایران پناه آوردند و در مناطق مرزی مستقر گردیدند.

[3] - بوریس یلتسین، در سال ۱۹۹۱ میلادی، اندکی پیش از فروپاشی اتحاد شوروی، به ریاست جمهوری روسیه انتخاب شد. یلتسین در فروپاشی شوروی نقش مؤثری داشت. او در سال ۱۹۹۳ به تانک‌های ارتشی دستور داد تا پارلمان را که در کنترل کمونیست‌های تندرو بود مورد حمله قرار دهند. یلتسین در سال ۱۹۹۶ برای دومین بار به ریاست جمهوری روسیه انتخاب شد و تا سال ۱۹۹۹ در این مقام باقی‌ماند. او در تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ از قدرت کناره‌گیری کرد و اداره امور کشور را به نخست‌وزیر وقت، ولادیمیر پوتین سپرد. یلتسین سابقه بیماری قلبی داشت و یک بار در سال ۱۹۹۶، مورد عمل جراحی قلب قرار گرفته بود. یلتسین همچنین اعتیاد شدید به مصرف الکل داشت و همین اعتیاد از دیرزمان به قلب او آسیب وارد ساخته بود. او سرانجام در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۰۷، در اثر بیماری قلبی درگذشت.