خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

راز حفظ ارتش در روزهای اول انقلاب

  • تهران
  • چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۷۵

چهارشنبه 29 فروردین 1375 | 28 ذیقعده 1416 17 آوریل 1996

 

برای مراسم رژه روز ارتش، از منزل به میدان آزادی رفتم. دربارة اهمیت تصمیم امام در خصوص تثبیت و تحکیم ارتش، در شرایطی که جو سنگینی علیه ارتش بود، سخنرانی کردم.[1] رژه نیروها را تحویل گرفتم و برای رژه سواره نماندم. تا ظهرکارهای دفترم را انجام دادم. [آقای فیلیپ بوردن]، وزیر تجارت زلاندنو آمد. مذاکرات تشریفاتی و بر محور توسعه همکاری و ترانزیت از ایران به آسیای میانه دور می‌زد.

ظهر حسین [مرعشی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور]، با خوشحالی خبر داد که صحت انتخابات کرمان و سیرجان در شورای نگهبان تصویب شده است؛ این روزها خیلی تحت فشار و نگران از ابطال بود. عصر در جلسه هیئت دولت چند مصوبه داشتیم. شب آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد و از لزوم استعفای دستوری [آقای محمودعلی چهرگانی]، یکی از نامزدان [انتخابات مجلس پنجم] در تبریز که متهم به پان تُرکسیم است، خبر داد و از تحرکات انصار حزب‌الله، اظهار ناراحتی کرد.

 

[1] - آقای هاشمی، در ابتدا با اشاره به تصمیم تاریخی حضرت امام (ره)، مبنی بر ادامه حیات ارتش در آن شرایط سخت پس از پیروزی انقلاب که جو آن توسط ضدانقلابیون در داخل و خارج مسموم شده بود، گفت: «این تصمیم حضرت امام (ره) ضربه مهلکی بر پیکر ضدانقلاب وارد کرد و ارتش با تغییر روحیه کلی در اختیار فرماندهی کل قوا قرار گرفت و افتخار بزرگی نصیب نیروهای مسلح شد که زیر نظر ولی‌فقیه انجام‌وظیفه کنند. از آن روز تاکنون ما هزاران بار از این تصمیم امام (ره) ثمره گرفتیم و نقش مهم ارتش در جنگ یکی از این نتایج بود.» ایشان با اشاره به‌این مطلب که قاطعیت، مواضع نیرومند جهانی، سازندگی کم‌نظیر تاریخی و حرکت‌های علمی و فرهنگی کشور از آثار توجه به‌قرآن و اسلام است، گفت: شما برادران نیروهای مسلح به خاطر پایبندی به‌اسلام و قرار گرفتن در زیر سایه و فرمان مستقیم ولایت‌فقیه در جایگاهی محکم قرار دارید. اگر این بنیه محکم نظامی وجود نداشت، تحقیقاً مورد تهاجم و تجاوز نیروهای شروری مثل آمریکا قرار می‌گرفتیم و وقایع و حوادث اطراف کشور ما مانند ترکیه، جمهوری‌های تازه استقلال یافته شوروی سابق، افغانستان، منطقه خلیج‌فارس و عراق حاکی از این مسأله است. کشوری با این وضع با نیروهای مسلحی مثل بسیج و سپاه و ارتش که آزمایش افتخارآمیزی را پشت سر گذاشته‌اند، توانسته است شرایط امنی را در کشور ایجاد کند. شما ارتشی‌ها و نیروهای مسلح از طرف مردمی پشتیبانی می‌شوید که در راه انقلاب جان و سر دادند و در صحنه‌های مختلف انقلاب فعال هستند. شما باید پیروان خوبی برای شهیدان و قدردان این مردم باشید. رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.