خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

گزارش درآمدهای دفتر رهبری به هاشمی!!

  • تهران
  • شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۷۵

 

 شنبه 10 شهریور 1375 // 15 ربیع الثانی 1417 // 31 آگوست 1996

 

مدیران بانک‌ها آمدند. دکتر نوربخش، [رییس‏ کل بانک مرکزی]، گزارشی از پیشی‏ گرفتن رشد جذب سرمایه‌ها، از رشد نقدینگی و نیز کم شدن اسکناس و سکوک در دست مردم و قرار گرفتن تمامی معاملات خارجی در بانک‌های کشور و بالارفتن اعتماد داخلی و خارجی نسبت به بانک‌ها داد. من هم در موفقیت بانکداری اسلامی و فراوانی سرمایه‌گذاری بانک‌ ها در طرح‌های عمرانی صحبت کردم و بر کمک بیشتر برای صدور کالاها و خدمات و دادن امکانات به بخش خصوصی و کم‏کردن بوروکراسی حاکم تأکید نمودم.[1]

آقای جعفری اصفهانی آمد. برای جلوگیری از مخالفت شورای نگهبان با نامزدی‌اش در انتخابات اصفهان استمداد کرد و برای مشکلات زندگی کمک خواست. آقای [مسعود] سلطانی ‏فر، استاندار معزول استان مرکزی آمد. از عمل وزارت کشور و امام‏ جمعه اراک گله داشت؛ دلداری دادم.

دکتر [محمدحسین] عادلی، [سفیر ایران در کانادا] آمد. در مورد آمادگی کانادایی‌ها برای فروش لکوموتیو، علیرغم مخالفت آمریکا گزارش داد و برای ساخت مسجدی برای شیعیان در آنجا استمداد کرد و گفت 700 دلار هم از عفت برای مسجد کمک گرفته است. من هم 50 هزار دلار حواله کردم.

آقای [سیدعلی‏اصغر میر] حجازی از دفتر رهبری آمد. گزارش هزینه ارزی و ریالی دفتر را در مورد حوزه‌های علمیه شیعه در خارج و طلبه‌های شیعه خارجی در ایران و درآمدهای دفتر از بنیادهای جانبازان و پانزده خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام[2] را داد. [سیدعبدالحسین میرحجازی]، برادرش آمد. گزارش اقدامات وزارت ارشاد در ساماندهی مساجد را داد و برای ساخت مرکز اسلامی اتریش استمداد کرد. سلمانی برای اصلاح آمد.

عصر سفیرمان در هلند آمد. از اوضاع بعد از من و به خصوص در ارتباط با سیاست خارجی، اظهار نگرانی کرد. [آقای محمدرضا مرشدزاده]، سفیرمان در رومانی آمد. برای توسعه همکاری‌ها پیشنهادهایی داشت و از فراوانی ایرانیان مقیم آنجا گفت. [آقای محمد طاهری]، سفیرمان در لهستان آمد و برای تقویت روابط‌ کسب نظر کرد. تا ساعت نُه شب کارها را تکمیل کردم و به خانه آمدم.

 

[1] - آقای هاشمی، با اشاره به‌اهمیت نقش نظام بانکی در سازندگی و توسعه کشور بر ضرورت فعال‌تر شدن بانک‏ها در پشتیبانی از حضور ایران در بازارهای جهانی تأکید کرد و افزود: «با توجه به ‌اعتماد روزافزون مردم به ‌نظام بانکی کشور و افزایش میزان سپرده‌گذاری نزد بانک‏ها، باید از شرایط مطلوب موجود برای صدور خدمات فنی، علمی و خدماتی از ایران به‌کشورهای نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی شود. انجام تمام مبادلات و معاملات خارجی از طریق نظام بانکی، نشانه تقویت اعتبار جهانی نظام بانکداری اسلامی و موفقیت‌های آن در گردش سالم پول و سرمایه است. فعال شدن بانک‏های کشور در امور بازرگانی خارجی بار دیگر شکست امریکا را در تلاش‏هایش برای مخدوش کردن اعتبار بین‌المللی ایران از جمله نظام بانکی اسلامی، اثبات می‌کند. دوران زورگویی و سلطه‌گری امریکا که تاکنون در ظواهری آراسته و زیبا و فریبنده به‌مردم جهان تحمیل شده پایان یافته است و افکار عمومی دنیا حاضر نیست، دروغ‌های دولت آمریکا را بشنود. در حالی که برای همه جهانیان کارشکنی‌های اسراییل بر سر راه صلح در خاورمیانه اثبات شده است. در نتیجه برخوردهای چندگانه و تبعیض‌آمیز آمریکا، هرگز صهیونیست‏ها سرزنش و محکوم نشده‌اند. آمریکا به‌ خاطر انتقام‌های شخصی و کینه‌های ریشه‌دار با انقلاب اسلامی، تنها اظهارنظرهای ایران را مانع اصلی صلح دانسته و به‌همین دلیل جمهوری اسلامی را تحریم می‌کند. به رغم فشارهای آمریکا، شاخص‏های خوب عملکرد نظام بانکداری اسلامی برخی کشورها را به مطالعه و بررسی چگونگی اجرای نظام بانکداری اسلامی مورد نظر ایران واداشته است. جهان سوم امروز با شناخت بهتر از هدف‏های انقلاب و نظام اسلامی و دور بودن آن از سلطه‌گری و زیاده‌خواهی، مایل است از تجربه این نظام الهی در سازندگی و توسعه و بازسازی بهره گیرد. نظام بانکی کشور باید با ارائه تسهیلات خدماتی سریع‌تر و روان‌تر، در صدور خدمات ایران به‌دیگر کشورها پشتیبانی کند و به ‌اعتبار و اعتماد جهانی خود بیفزاید. مشارکت فعال بانک‏ها در سازندگی از جمله در اجرای بیش از پنجاه طرح بزرگ ملی و افزایش ارزش پول، از دستاوردهای خوب و افتخارآمیزی است که نشان می‌دهد شیوه ایران در نظام (Äبانکداری سالم و موفق است و می‌تواند برای یک چهارم جمعیت جهان یعنی مسلمانان الگو باشد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - ستاد اجرایی فرمان امام، وظیفه مدیریت اموالی را که طبق اصل ۴۹ قانون اساسی و دیگر قوانین، در اختیار ولی فقیه می‌باشند، برعهده دارد و در دو حوزه اصلی امور خیریه و بخش اقتصادی فعالیت می‌نماید. شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام نیز در زمینه‌هایی چون خدمات مالی و بانکداری، املاک و مستغلات، صنعت نفت، مخابرات و دامپروری فعال هستند. امام خمینی (ره) در ششم اردیبهشت سال ۱۳۶۸ حدود یک ماه قبل از رحلت، حکمی صادر کرد و آقایان حبیب‌الله عسکراولادی، مهدی کروبی و حسن صانعی را مأمور ساخت، برای در اختیارگرفتن وجوه و اموال مجهول‏المالک بلاصاحب، ارث بلاوارث و اموالی که بابت تخمیس و خروج از ذمه و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی و دیگر قوانین در اختیار ولی‏فقیه قرار گرفته‌ است، اقدام کنند. آن‌ها اختیار داشتند تا به هرگونه صلاح می‌دانند، در تمامی ابعاد فروش، نگه‏داری و اداره آنها اقدام کنند و یا قسمتی از این اختیارات را در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی قراردهند. به این ترتیب، ستاد اجرایی فرمان امام به وجود آمد و این ستاد موظف شد، کلیه درآمدهای حاصله را در موارد مقرره شرعیه، بنیاد شهید، بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد مسکن، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، طرح شهید رجایی و بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی و موارد دیگر مورد نظرشان مصرف نماید.