خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • پنجشنبه ۸ شهریور ۱۳۷۵

پنج‏شنبه 8 شهریور 1375 | 13 ربیع الثانی 1417 29 آگوست 1996

 

 پیش از ظهر، بیشتر وقت به انجام کارها و مطالعه گزارش‏های مربوط به سفر به آفریقا گذشت. ساعت یازده صبح، وزرا جمع شدند و به مناسبت هفته دولت، به دفتر آیت‏الله خامنه‌ای رفتیم. ابتدا من صحبت کوتاهی از دستاوردهای دوران کار دولت نمودم[1] و سپس رهبری هم صحبت مفصلی از کارهای باارزش دولت و مدیریت من نمودند و ستایش کردند و تذکراتی هم دادند.[2] سپس مذاکرات غیررسمی داشتیم و با میوه و شیرینی پذیرایی کردند. عکس دسته جمعی هم گرفتیم؛ مجموعاً برنامه خوبی بود.

جالب است که اتفاق نظری در رسانه‌ها و تریبون‌ها و اظهارات مسئولان در موفقیت دولت و مدیریت دولت من به وجود آمده که بی‏سابقه است. عصر یاسر آمد و راجع به مشکل کانون مسابقات اتومبیل‏سواری و اختلاف با تربیت بدنی استمداد کرد. به خانه آمدم. از استخر استفاده کردم و مقداری از کتاب «سوداگری مرگ»، مربوط به نحوه مسلح‏شدن عراق را مطالعه کردم.[3] اکنون که خاطرات را می‌نویسم، در جماران رعد و برق و رگبار و باران داریم که جالب است.

 

 

[1] - آقای هاشمی با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، در گزارشی از فعالیت‏های دولت سازندگی گفت: «مهم‏ترین ویژگی دوره هشت‌‌ساله اخیر، فعالیت‏های برنامه‌‌ریزی شده بوده است که این کار به دلیل طبیعت جنگ، در آن زمان مقدور نبود، اما اکنون کشور در پرتو اجرای برنامه‌‌های توسعه، زیرساخت مستحکمی پیدا کرده است. تجربه فعالیت برنامه‌‌ریزی شده، تجربه خوبی برای انقلاب و نظام است و ارزیابی فعالیت‏های انجام شده، نشان می‏دهد که اهداف مورد نظر با تلاش همه‌‌جانبه محقق شده است.» ایشان با قدردانی از مردم به دلیل حضور در صحنه‌‌های مختلف و فهم ضروریات توسعه، از جمله تحمل برخی مشکلات، افزود: «روال سازندگی امروز در جامعه، به صورت یک ارزش درآمده و امیدواریم با توجه به استحکام بنیانی کشور، آثار فعالیت‏ها و سرمایه‌‌گذاری‏های زیربنایی، در آینده بیشتر آشکار شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آیت ‌‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، ضمن تجلیل از فعالیت‏ها و تلاش‏های آقای هاشمی رفسنجانی و هیأت وزیران، خروج از معضلات و تنگناهای دوران بعد از جنگ را هنر بزرگ دولت و مسئولان برشمردند و در تبیین این امر بسیار مهم گفتند: «جنگ جدا از دستاوردهای عظیم معنوی، از لحاظ شهادت بهترین جوانان کشور و خسارات و ویرانی‏های به بار آمده و همچنین گرفتن فرصت سازندگی و بازسازی، زیان‏های بزرگی بر کشور تحمیل کرد. اما در سال‏های اخیر برای جبران این خسارت‏ها و سازندگی کشور کارهای بسیار بزرگی شده است، به گونه‌‌ای که می‏توان گفت، ایجاد زیر ساخت مستحکم اقتصادی که در سال‏های نه چندان دور تنها یک آرزو به شمار می‏آمد، اکنون تحقق یافته و این افتخار ناشی از کار خستگی‏ناپذیر و بی‏وقفه و مدیریت‏های علاقه‏مند به‏ویژه مدیریت قوی و بسیار خوب شخص رییس‏جمهور است که بدون آن، دستاوردهای اخیر قابل حصول نبود.» ایشان با اشاره به دو دیدگاه موجود در مورد سازندگی و حفظ ارزش‏ها، یعنی دیدگاهی که با تکیه صرف بر ارزش‏ها، توسعه را دارای اهمیت کمی می‏داند و نیز دیدگاهی که سازندگی را در درجه اول اهمیت برمی‏شمارد، تصریح کردند هیچ کدام از این دو نظریه در محتوای خود لزوماً رد حرف دیگر نیست. کشور باید از همه ابعاد ساخته شود، اما در هر حال ارزش‏های معنوی باید در نظر باشد؛ چرا که در غیر این صورت، توسعه به مفهوم واقعی تحقق نمی‏یابد و نخواهد توانست، قدرت دین و احکام الهی را در اداره جوامع بشری به دنیا نشان دهد.» منبع: پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای، بخش بیانات 1375.

[3] - در مورد شخصیت صدام، سرگذشت حزب بعث و علل بروز و روند جنگ ایران، کتاب‏های متعددی منتشر شده است که هر کدام تا حدودی به آگاهی عمومی در این باره یاری رسانیده‏اند، اما کمتر نوشته‏ای همچون کتاب «سوداگری مرگ؛ ناگفته‏های جنگ عراق با ایران»، نوشته کنت آر تیمرمن، افشاگر اسرار پشت پرده و در عین حال مستند، در این زمینه‏ بوده است. نویسنده کتاب، محققی است دقیق که با دسترسی به انبوه اسناد و مدارک محرمانه در مورد جنگ ایران و عراق، روند بروز جنگ، اشغال شهرها و بالاخره خاموشی آن را از نخستین روزهای ورود صدام به عرصه سیاست پیگیری کرده است. آنچه به کتاب جذابیت می‏بخشد، همان نبوغ و حیله‏های خاص صدام در دستیابی به آن همه امکانات بوده است، از قبیل پیدا کردن اولین مخترع توپ‏های جنگی و نخستین طراح هواپیماهای نظامی در ارتش نازی هیتلر و یا دسترسی به شرکت‏ها و کارخانه‏های گمنامی که می‏توانسته‏اند او را در به دست‏آوردن مواد ممنوعه شیمیایی و یا تکنولوژی غیرقابل صدور سوخت موشک‏ها و حتی کلاهک‏های اتمی یاری رسانند. این کتاب، افشاگر بسیاری از نکات ناگفته دربارة جنگ ایران و عراق است و نکته ظریف و قابل تأمل اینکه نویسنده با استفاده از انبوه اسناد و مدارک، نشان می‏دهد که با توجه به اهداف صدام از جنگ با ایران و نیز تلاش پیگیر او در دستیابی به مهلک‏ترین جنگ‏افزارهای پیشرفته تا حد موشک‏های با کلاهک اتمی، این جنگ - به‏خصوص پس از سوءاستفاده از بمب‏های شیمیایی در حلبچه و جزایر مجنون - عاملی بوده است که چهره واقعی صدام و حامیان جهانی‏اش را قبل از اینکه او بتواند به بمب اتم و نیروی هسته‏ای دست یابد، افشا کرده است. منبع: مقدمه کتاب سوداگری مرگ، ترجمه احمد تدین انتشارات رسا، 1395.