خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

اخلال‌های وزارت اطلاعات در سیاست وزارت امور خارجه!!

  • سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۷۵

سه‌شنبه 23 مرداد 1375 | 27 ربیع‌الاول 1417 13 آگوست 1996

 

آقای [سیدحسین] موسویان، سفیرمان در آلمان آمد. اصرارکرد که با فرستاده ویژه آقای [هلموت] کهل، [صدراعظم آلمان]، ملاقات کنم و از اخلال‌های وزارت اطلاعات در سیاست وزارت امور خارجه گله کرد و از بالا بردن سطح بیمه هرمس در آلمان، بعد از مبادله جنازه‌ها در لبنان و اسراییل خبر داد. آقای [حمیدرضا] آصفی، سفیرمان در فرانسه آمد. گزارشی از تغییرات مثبت در سیاست فرانسه نسبت به ایران و حل شدن مشکل بدهی‌های ایران به شرکت پژو را داد. از کارهای بی‌حساب وزارت اطلاعات گله داشت.

مدیران مناطق آزاد آمدند. برای رفع مشکلات مقررات و صدور اجازه استقرار بانک‌های خارجی استمداد کردند. آقای موحدی، فرمانده سپاه حفاظت آمد و برای امور رفاهی پرسنل استمداد کرد. عصر شورای عالی اداری جلسه داشت. مصوباتی دربارة انتخاب کارمند نمونه و بحث ناتمامی در سازمان دادن به وضع گمرکات در مناطق مرزی داشتیم.

در باشگاه نهاد [ریاست‌جمهوری]، در جمع سُفرا و نمایندگی‌های خارج از کشور شرکت کردم. دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه]، گزارش کار داد. من صحبت مفصلی دربارة وضع کشور، استحکام انقلاب، پیشرفت‌های کشور در برنامه‌های اول و دوم در همه بخش‌ها، به منظور آگاهی و تقویت روحیه آنها در مقابل تبلیغات منفی خارجی‌ها نمودم.[1] با نماز و شام پایان یافت.

 

[1] - آقای هاشمی، در این سخنرانی، موفقیت‌های بزرگ نظام را مرهون عنایات خداوندی و رهبری الهی و برخورداری از منابع غنی طبیعی و نیروی انسانی متعهد و توانمند و استحکام زیربنایی کشور دانست و با اشاره به بیگانگی محافل دیپلماسی غرب با طبیعت انقلاب اسلامی گفت: «هنوز ابعاد گوناگون این انقلاب برای جهانیان شناخته شده نیست و آمریکا، بدون توجه به ناکامی‌های گذشته‌اش، همچنان با استفاده از تمام امکانات خود مذبوحانه درصد ضربه زدن به‌انقلاب اسلامی است. حقانیت انقلاب و نظام اسلامی، اکنون جهان را به رقابت در مخالفت با سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا واداشته که این در حقیقت حمایت از جمهوری اسلامی ایران است.» ایشان نقش مؤثر دیپلماسی فعال ایران در سیاست خارجی را در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و اثبات واقعیت‌های نظام اسلامی مهم و اساسی دانست و با اشاره به ناتوانی آمریکا از درک حقایق موجود در ایران تأکید کرد: «بهانه‌جویی‌ها و جنجال‌های آمریکا و مرتبط‌کردن هر واقعه هر چند کوچک به ایران، تلاشی ناجوانمردانه برای مخدوش‌کردن چهره این نظام الهی است که نشان می‌دهد، آمریکا نمی‌داند ایران دارای جایگاهی ارزشمند و ریشه‌دار در قلب مسلمانان جهان است. ایران در شرایطی نیست که آمریکا بتواند آن را در معادلات جهانی نادیده بگیرد و به‌آن ضربه بزند. اقتدار مدیریت و توانمندی فنی و مهندسی متخصصان داخلی در بهره‌برداری از منابع غنی، طبیعی و موقعیت ممتاز و استراتژیک جغرافیایی امنیتی و ترانزیتی ایران به عنوان چهارراه مهم ارتباطات و مبادلات تجاری جهان شرایطی را فراهم کرده است که مطمئناً قطع رابطه و تحریم کشورمان به نفع هیچ کشوری نیست و نیازمندی‌های اقتصادی کشورها با یکدیگر را نمی‌توان در تجارت و اقتصاد جهانی نادیده گرفت. ایران به رغم سپری‌کردن هشت‌سال جنگ تحمیلی، توانست در عرصه‌های صنعتی، کشاورزی، اقتصادی و سیاسی موفقیت‌های بزرگی به دست‌آورد و امروز وضعیت اقتصادی و ارزی کشور بسیار مستحکم و مطلوب است.» رجوع‌کنید ← کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.