خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خودسری ماموران وزارت اطلاعات در اروپا

  • تهران
  • یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۷۵

یکشنبه 24 تیر 1375 / 27 صفر 1417 14 جولای 1996

 

پیش از ظهر فقط جلسه ستاد [پشتیبانی برنامه] تنظیم بازار داشتیم. به وضع کاغذ و سهمیه روزنامه‌های بزرگ و اختلاف بین دبیرخانه ستاد با وزارت ارشاد، همچنین تأمین غذای دام و طیور و نیز وضع قیمت‌ها، رسیدگی کردیم. آقای [محسن] نوربخش، [رئیس‏کل بانک مرکزی] گزارش داد که در ماه خرداد هم تنزل قیمت‌ها را داشته‌ایم.

عصر آقای [علی‏اکبر] اشعری از وزارت ارشاد آمد. برنامه تبلیغات هفته دولت را توضیح داد و اعتبار خواست. در جلسه هیئت دولت، چند مصوبه داشتیم و اصلاح اهداف کمّی برنامه دوم را بررسی کردیم که با تغییر ارقام اعتبارات در مجلس، باید اهداف هم اصلاح شود.

تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم. آقای فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. راجع به عزل امام‏جمعه کرج و نیز تنبیه مأموران متخلف که در اروپا، خودسر دست به کار غیرقانونی زده‌اند - در موضوع [رضا] مظلومان و بردن مواد به آلمان- صحبت شد. برای مراسم عزاداری به قصر فیروزه رفتیم. در حسینیه پادگان سپاه، سخنرانی مفصلی درباره مصائب پیغمبر (ص) و مصائب و صبر امام حسن (ع) و امام رضا (ع)، با توجه به مصلحت‏دیدن سازش با معاویه و مأمون نمودم و وضعیت انقلاب را تشریح کردم.[1] به خانه آمدم. فائزه، مونا، حسن، مهدی، فرشته و فوأد منتظرم بودند. شام خوردیم و خوابیدم.

 

[1] - آقای هاشمی با بیان مصایبی که بر پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) و نیز امام حسن مجتبی (ع) گذشت، به ‌الهی بودن انقلاب اسلامی و حرکت مردم در جهت تثبیت نظام جمهوری اسلامی اشاره‏کرد و گفت: «امروز اگر خداوند به‌ مردم ما این نعمت را ارزانی داشته که در مقابل آمریکا این‏گونه مقاومت کنند، به ‌خاطر آن است که در راه خدا بوده‌اند.» ایشان، اختلاف‌نظر بین اروپا و آمریکا را موضوع بسیار مهمی دانست و گفت: «آمریکا به سبب حقی که برای خود در پیمان ناتو قائل است، حق طبیعی خود می‌دانست که اروپاییان همراه با این کشور در منزوی‏کردن جمهوری اسلامی ایران حمایت‏کنند، اما دیدید که این‏گونه نشد و اروپاییان، زورگویی آمریکا را تحمل نکردند؛ در واقع آنها دارند به نوعی حرف‏های ما را تکرار می‌کنند.» آقای هاشمی، سپس به‌ اجرای صدها طرحی که در شرایط دشوار، در کشور انجام شده است، اشاره کرد و خطاب به برادران سپاهی گفت: «شما که نوک حملات قرار داشتید، خوب درک می‌کنید که این برنامه‌ها با چه مشکلاتی اجرا شده است. شما که از بدو انقلاب مسئولیت مقابله با فتنه‌های ضدانقلاب را برعهده داشتید، در جنگ این همه فداکاری کردید و این همه شهید دادید و امروز نیز در سازندگی کشور کمک می‌کنید، امروز هر جا و در هر شهری می‌رویم، نقش سپاه در سازندگی پیداست.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.