خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ سردار سازندگی

مصاحبه ای تاریخی در سفری نوروزی برای مقاطع تاریخی: آمدن امام به ایران ، سقوط دولت بختیار ،تشکیل دولت موقت، تشکیل حزب جمهوری اسلامی و شورای نگهبان

  • شنبه ۴ فروردین ۱۳۷۵
امروز دریا طوفانی است.مطالعه گزارش‌ها و تمرین با کامپیوتر همراه و نوشتن خاطرات...

شنبه 4 فروردین 1375 | 3 ذیقعده 1416 23 مارس 1996

 

امروز دریا طوفانی است. ساعتی در کنار ساحل راه‌پیمایی کردم. دوش گرفتم. مطالعه گزارش‌ها و تمرین با کامپیوتر همراه و نوشتن خاطرات هم بود. پیش از ظهر در اتاقم ماندم. آقای [محسن] دعاگو، [نماینده ولی‌فقیه در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه و امام‌جمعه شمیرانات] آمد. گزارشی از سفر به کشورهای آسیایی در ارتباط با مسئولیت نمایندگی رهبری در امور دانشجویان ایرانی داد و اظهار خوشحالی کرد که به این بهانه از زیر اداره رئیس دفتر رهبری بیرون آمده و راحت شده است. از نتیجه انتخابات تهران اظهار خوشحالی کرد و اینکه رأی بالای مردم به فائزه[1]، تذکری برای روحانیت است.

ظهر جمعی از مسئولان و آشنایان در اینجا میهمان بودند. مدیریت سازمان کیش، آبگوشتی تهیه کرده بود. آقایان [مهدی] کروبی، [عبدالمجید] معادیخواه، [محسن] دعاگو، [محمدرضا] عباسی فرد، [محمدرضا] نعمت‌زاده، [یحیی] آل‌اسحاق، [حسین] محلوجی، [غلامرضا] آقازاده، [ابوالفضل] توکلی‌بینا و جمعی دیگر، برای تعطیلی‌شان به کیش‌آمده‌اند. اجتماع خوبی بود. با اعضای خانواده‌ها آمده بودند. زن‌ها جدا بودند که فائزه پذیرایی می‌کرد؛ نوعاً از نتیجه انتخابات اظهار رضایت می‌شد. [2]

عصر آقای معادیخواه، برای ادامه مصاحبه خاطرات [دوران مبارزه] آمد. بیشتر درباره مقطع تاریخی‌آمدن امام به ایران و سقوط دولت بختیار و تشکیل دولت موقت، تشکیل حزب جمهوری اسلامی و شورای نگهبان بود.

 نزدیک غروب در دریا شنا کردم. هوا طوفانی بود. بخشی از وقت هم صرف احوال‌پرسی بستگان شد که به کیش آمده‌اند.

 

 

[1] - فائزه هاشمی رفسنجانی، در انتخابات مجلس پنجم، با کسب 852 هزار و 609 رأی از مجموع دو میلیون و 444 هزار و 415 رأی مأخوذه - 8/34 درصد آرا- به‌عنوان نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات انتخاب شد.

[2] - پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، با حضور چهار طیف سیاسی ائتلاف خط امام، جامعه روحانیت مبارز، کارگزاران سازندگی و جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، در روز هجدهم اسفندماه ۱۳۷۴ برگزار شد. این انتخابات، در فضای اجتماعی متفاوتی نسبت به دوره‌های پیشین برگزار شد. نرخ مشارکت مردم در انتخابات مجلس پنجم ۷۱ درصد، بالاترین میزان مشارکت در تمامی انتخابات مجلس در نظام جمهوری اسلامی بود. تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات در این دوره ۳۴ میلیون و ۷۱۶ هزار نفر اعلام شد. تعداد رأی‌دهندگان ۲۴ میلیون و ۶۸۲ هزار نفر، با نرخ مشارکت حدود ۷۱ درصد بود. میزان مشارکت نسبت به دوره قبل ۱۴ درصد افزایش داشت و در هیچ‌کدام از استان‌ها کمتر از ۵۰ درصد گزارش نشد.