خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ سردار سازندگی

بی سر و سامانی هاشمی در کیش

  • پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۷۵
در بحرین هم درگیری رو به افزایش است. افغانستان و عراق هم کانون‌های چرکین دیگری هستند. بوسنی و هرزگوین هم هنوز مشکلات زیادی تا صلح واقعی دارد. الجزایر، قره‌باغ، تاجیکستان، گرجستان و سمالی هم خون‌چکانند. اختلاف ایران و آمریکا هم رو به شدت است.

پنجشنبه 2 فروردین 1375     | 1 ذیقعده 1416                    21 مارس 1996

 

هوای کیش خوب بود. بیشتر به استراحت و قدم زدن گذشت. به خاطر اینکه تعمیر بعد از طوفان در دست انجام است، سامانی نداریم. ساعتی به گشت در جزیره گذراندیم. از مرکز آموزش، مرکز پیام، موزه و ساختمان عظیم دردست ساخت برای امور تجاری و هتل و خدماتی از بخش خصوصی بازدید کردم.

عصر آقای [عبدالمجید] معادیخواه، [رییس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی] آمد. مصاحبه‌ای در مورد خاطرات قبل از انقلاب انجام شد.[1] خبر رسید، [محمد روحانی]، پسر دکتر [حسن] روحانی، [نایب رییس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی]، در اثر حادثه‌ای فوت کرده است. با ایشان تلفنی صحبت کردم. خیلی متأثر بود و گفت، دیشب در خانه با گلوله‌ای کشته شده است. ظواهر نشان می‌دهد که احتمالاً در حال ور رفتن با اسلحه، از دست‌خودش در رفته، ولی احتمالات دیگری هم مطرح است؛ در حال بررسی هستند. پیام تسلیتی برای پخش فرستادم.[2]

صبح و ظهر و شب در سواحل دریا قدم زدم. در مجموع گزارش‌های جهانی، سال را پُرحادثه می‌بینم. بین آمریکا و چین، بر سر تایوان، تشنج روزافزون است. صلح خاورمیانه [میان اسراییل و فلسطین]، به نفس افتاده و حیثیت آمریکا در معرض خدشه است. در روسیه، کمونیست‌ها در پارلمان اکثریت دارند و اعلان هدف بازگشت به شوروی سابق، خیلی‌ها را نگران کرده و علاوه بر آن، فکر گسترش ناتو به سمت شرق هم مایه نگرانی شدید روسیه است.

در بحرین هم درگیری رو به افزایش است. افغانستان و عراق هم کانون‌های چرکین دیگری هستند. بوسنی و هرزگوین هم هنوز مشکلات زیادی تا صلح واقعی دارد. الجزایر، قره‌باغ، تاجیکستان، گرجستان و سومالی هم خونچکانند. اختلاف ایران و آمریکا هم رو به شدت است. اکثر این موارد در سال گذشته هم بوده و کهنه شده است. مسایل کشمیر، دو کره، لیبی، سودان، رواندا، لیبریا، سیرالئون و جنوب فیلیپین را هم باید اضافه کرد. چچن، ایرلند، کوبا و اخیراً کراچی پاکستان هم مسایل جدی دارند.

 

[1] - کتاب «هاشمی رفسنجانی؛ کارنامه و خاطرات دوران مبارزه»، بر اساس پرونده ساواک آیت‏الله هاشمی‏رفسنجانی و همچنین مصاحبه‏های متعدد، زیر نظر محسن هاشمی، در دو مجلد و 1660 صفحه، تنظیم شده و به همت دفتر نشر معارف انقلاب، تاکنون به چاپ‏های متعدد رسیده است.

[2] - متن پیام چنین است: «جناب حجت‏الاسلام والمسلمین آقای حسن روحانی، نایب‏رییس محترم مجلس شورای اسلامی  و دبیر شورای عالی امنیت ملی، خبر درگذشت فرزندتان آقای محمد روحانی، موجب تأثر و تأسف اینجانب گردید. این مصیبت را به جنابعالی و خانواده محترم تسلیت گفته، از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم. اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهوری اسلامی ایران.»