خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ سردار سازندگی

چرا عکاسان وقت هاشمی رفسنجانی را گرفتند؟!!

  • تهران
  • پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۷۵

 پنج‌شنبه 16 فروردین 1375 | 15 ذیقعده 1416 4 آوریل 1996

 

جمعی از بهورزان و نمایندگان سازمان ملل آمدند. آقای دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]، در مورد توفیقات فراوان بهداشتی با ایجاد خانه‌های بهداشت در روستاها و مراکز بهداشتی در شهرها و انجام واکسیناسیون کامل برای بیماران واگیردار در سراسر کشور و توسعه استفاده از نمک یددار و پایین‌آوردن مقدار مرگ و میر کودکان و مادران باردار توضیح داد. من هم صحبت مفصلی در موفقیت‌های ایران پس از انقلاب در سایه تعلیمات اسلامی در امر بهداشت نمودم[1] که می‌تواند نمونه خوبی برای کشورهای جهان سوم باشد و از همکاری‌های سازمان‌های بین‌المللی بهداشت تشکر کردم.

جمعی از عکاسان از صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی و... آمدند؛ برای تهیه عکس رسمی از من که مدت‌هاست تهیه نشده بود. ساعتی وقتم را گرفتند و ده‌ها نوع عکس برداشتند.

آقایان [غلامحسین] محمدی گلپایگانی و [سیدعلی‌اصغر] حجازی از دفتر رهبری برای دیدار عید آمدند. به آیت‌الله خامنه‌ای پیغام دادم که دربارة مسأله ابطال انتخابات اصفهان، برای جلوگیری از آثار سوء سیاسی، فکری بشود.

آقای [محسن] نوربخش، [رئیس بانک مرکزی] آمد. گزارش وضع ارز و ریال را داد و برای کیفیت مدیریت سپرده‌های ارزیمان در بانک‌های خارج و نیز طلاهای موجود در خارج - به خاطر احتمال مزاحمت‌های آمریکا با طرح‌های تحریمی که دارد- مشورت کرد.

عصر به خانه آمدم. شب همشیره طیبه آمد. از سفر سوریه برگشته است. آشیخ محمد [هاشمیان] و احمدآقا و آشیخ حسین نیز آمدند. برای غلبه بر مشکلات ناشی از شکست آشیخ حسین [هاشمیان] در انتخابات رفسنجان و رفع مشکلات شرکت پسته که در این شرایط مشکل‌تر شده، استمداد کردند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جمهوری اسلامی ایران، امروز یکی از کشورهای نمونه در زمینه توسعه برنامه‌های بهداشتی در جهان است و این مهم ناشی از اهمیتی است که اسلام برای رعایت اصول بهداشت جسم و روح انسان و حفظ محیط‌زیست و نظافت قائل است. برنامه‌های زیربنایی و اساسی دولت در فراهم کردن امکانات بهداشتی در روستاها و مناطق محروم از جمله تأمین آب بهداشتی، برق، راه‌سازی و ارتباطات، شرایط زندگی در این مناطق را متحول کرده و با احداث بیش از 13 هزار خانه بهداشت روستایی و 1400 مرکز بهداشتی در کارخانه‌ها، زمینه پیاده‌کردن برنامه‌های بهداشتی و درمانی و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در سراسر کشور فراهم شده است. حمایت جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌های انسانی و بهداشتی، درمانی مجامع بین المللی به کشورهای محروم جهان بسیار مهم است و ایران آمادگی دارد، در جهت تحقق هدف‌های انسانی این مراکز با آنها همکاری کند.» رجوع‌کنید ← کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.