خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • دوشنبه ۸ تیر ۱۳۷۱

دوشنبه 8 تیر 1371 / 27 ذیحجه 1412 / / 29 ژوئن 1992

 

مهندس [سراج الدین] کازرونی، [وزیر مسکن و شهرسازی] آمد و گزارش سیاست‌های مسکن را داد. در مورد شهرک دیپلماتیک و لواسانک هم گزارش داد. نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس آمدند. گزارش نیازهای استان را دادند و کمک خواستند؛ مدعی‌اند این استان، در بسیاری از شاخص‌ها از سایر استان‌ها عقب است.

عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. شب نمایندگان مجلس، وزیران، معاونان و

مشاورانم میهمان بودند. نماز جماعت خوانده شد. آقای [علی‌اکبر] ناطق [نوری، رئیس مجلس شورای اسلامی] کمی صحبت کرد و من صحبت مفصلی دربارة سیاست‌ها و اوضاع کشور و تعدیل و توسعه و بازسازی نمودم و به چند سئوال جواب دادم.[1] شام خوردند. نمایندگان مراجعات زیادی برای امور حوزه‌های انتخابیه‌شان داشتند. دیر وقت به خانه رسیدم.

  

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مجلس چهارم حرکت منطقی و متینی را آغاز کرده و می‌تواند با این آهنگی که می‌بینیم، مجلس کار و خیلی جدی در همه مسئوولیت‌ها باشد. خداوند این وضع را مثل همه هدایای الهی، باز به ما هدیه کرد که در این مرحله، مشکلی که داریم، با هماهنگی عبور کنیم و بتوانیم انقلاب را از این مرحله به خوبی عبور بدهیم و کوچک‌ترین نگرانی نداشته باشیم که نداریم. من معمولاً در سخت‌ترین شرایط هم هیچ وقت نگران نمی‌شدم و حالا که خوش‌بین‌تر از همیشه فکر می‌کنم به راه‌مان ادامه می‌دهیم. من مفید می دانم که وضع کشور را برای شما صحبت بکنم. دربارة سیاست خارجی، شیوه کار ما این است که معمولاً مسائل اساسی را با رهبری در میان بگذاریم. کارهای مهم را در شورای عالی امنیت ملی که رؤسای سه قوه، نماینده‌های رهبری و عناصر مؤثر در کارهای کشور هستند، به شور می‌گذاریم و نتیجه را به رهبری گزارش می‌کنیم. ایشان اگر تأیید کردند، اجرا می‌کنیم. بنای‌ما بر این است که در موارد غیرضروری، در سطح دنیا دشمن‌تراشی نکنیم و بی‌خود برای کشور مسأله درست نکنیم. من برای خودم لحظه به لحظه احساس مسئوولیت می‌کنم. هر وقت می‌خواهم حرف بزنم، هر وقت می‌خواهم مصاحبه بکنم، هر وقت می‌خواهم کاری بکنم، فکر می‌کنم که باید جوابگوی نسل‌های آینده این انقلاب و خون شهدا و تلاش‌های مسلمان‌ها باشم. نمی‌شود به آسانی منافع یک انقلاب را دچار موج‌های هوا و هوس و شعار کرد. در عین حال این طرف قضیه هم بسیار ظریف است. نمی‌شود احساسات و عواطف نیروهای انقلابی را نادیده گرفت و فکر کرد که آنها هر چه می‌خواهند فکر بکنند، ما راه خودمان را برویم. در مورد کارهایی که در داخل کشور در دست عمل داریم، مبنایمان برنامه پنج ساله است. برنامه یک میدان بسیار وسیعی است. یک محور برنامه بازسازی کشور است. یکی توسعه است و دیگری تعدیل است که هر سه کار بسیار اهمیت دارد.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393