خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • شنبه ۶ تیر ۱۳۷۱

شنبه 6 تیر 1371/ 25 ذیحجه 1412 / / 27 ژوئن 1992

 

آقای [سیدحسن] طاهری خرم‌آبادی آمد. گزارش پیشرفت کار بنیاد کمک به شیعیان پاکستان را داد و از عدم همکاری کیفی مسئولان گله داشت؛ از بعضی‌ها هم راضی است. پیشنهاد داشت برای تأمین نیازهای مادی، مرکز تجارتی برای واسطه‌گری در معاملات ایران و پاکستان و جهت دادن معاملات به سوی شیعیان ایجاد شود. برای تعویض استاندار لرستان هم مطالبی گفت.

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارش پیشرفت ساخت پالایشگاه‌ها و مراکز صنعتی پتروشیمی را داد و گفت صنایع شیمیایی می‌توانند سود را به قیمت جهانی بگیرند و بدون سوبسید سودده باشند. قرار شد در همکاری با اوکراین و جمهوری آذربایجان، با فعال کردن شرکت، برای احداث لوله گاز سرعت بخشند. گفت آذربایجانی‌ها کارشکنی می‌کنند. قرار شد اتمام حجت شود که اگر نپذیرفتند، از شرکت حذف شوند. عصر اطلاع داد که پس از اتمام حجت، امضا کرده‌اند. قرار شد برای اجرای موافقت‌نامه عشق‌آباد، احداث لوله نفت و گاز از مسیر ایران پیگیری شود؛ با وجود اینکه آمریکایی‌ها به شدت کارشکنی می‌کنند.

دکتر [سید محمدرضا] هاشمی [گلپایگانی] برای دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. در مورد نحوه همکاری نیروهای نظامی و انتظامی در برخورد با شرارت‌ها بحث شد. مسأله تصمیم آمریکا بر ربودن افراد سایر کشورها و بُردن به آمریکا برای محاکمه و کیفر نیز مورد بحث بود.[1]

شب میهمان رهبری بودم. دربارة وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید، ماشین نماینده‌ها[2]، مسائل آمریکا و امور جاری کشور مذاکره کردیم. امروز آقای محسن رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] هم به ملاقات آمد و گزارش سفر به مراسم حج را داد؛ از برخورد گرم سعودی‌ها، خیلی راضی است و از تلخی‌های بعثه ناراضی است.

 

 

[1] - دولت ایالات متحده آمریکا، برای اولین بار بر خلاف عُرف بین الملل، مانوئل نوریگا، رییس‌جمهور کشور پاناما را به اتهام قاچاق مواد مخدر، در عملیاتی دستگیر کرد و به برای محاکمه به آمریکا بُرد.

[2] - روزنامه کیهان، روز یکشنبه 7 تیر 1371 در سرمقاله خود با عنوان «مساله حیاتی پاترول»، از تخصیص خودروی نیسان پاترول به نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قیمت دولتی انتقاد کرده بود.