خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • دوشنبه ۱ تیر ۱۳۷۱

دوشنبه 1 تیر 1371 / 20 ذیحجه 1412 / / 22 ژوئن 1992

 

تب و کسالتم برطرف شده است؛ دیشب را راحت خوابیدم. بعد از نماز صبح، کارهای مانده را تمام کردم. ساعت نُه صبح برای افتتاح مراسم هفته قوه قضایی رفتم. سخنرانی کوتاهی کردم[1] و به دفترم برگشتم.

[آقای سید مطهر کاظمی]، نماینده خلخال آمد و برای امور عمرانی استمداد کرد. آقای [اسماعیل] فردوسی‌پور، نماینده طبس و فردوس آمد. از آثار و کمک سفر اخیر من به خراسان تشکر کرد و نظراتی درباره مسائل اخیر مشهد ارائه داد؛ از ضعف مدیریت [آقای علی جنتی]، استاندار و آقای [عباس واعظ] طبسی، [تولیت آستان قدس رضوی] گفت و کمک بیشتر خواست.

آقای [آتور] خنان‌شو، نماینده سابق آشوری‌ها در مجلس آمد. برای تهیه زمینی برای امور اجتماعی آشوری‌ها استمداد کرد و از فشار مراکز قضایی و امنیتی در مورد روابط خارجی خودش گله نمود.

عصر دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد و گزارش سفر به برزیل و آفریقا را داد. در جلسه شورای اقتصاد شرکت کردم. مقررات مناطق آزاد در دستور بود. شب به خانه رفتم. کسالتم به کلی رفع شده است.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مراکز جهانی قدرت و بعضی از مراکز منطقه‌ای، انتظار نداشتند کشوری با این همه گرفتاری که برایش درست کردند، جنگ، شرارت‌ها و بایکوت، رفتارها و تبلیغات، به عنوان با ثبات‌ترین و سالم‌ترین نظام منطقه باشد. آن‌ها خواب آشفتگی برای کشورمان دیده بودند، خواب اضمحلال دیده بودند. خواب فروپاشی دیده بودند، اما مشاهدات‌شان، عکس خواسته‌هایشان را نشان می‌دهد. بحمدالله در سایه حضور مردم، در سایه معنویت اسلام، با برکتی که اسلام به زندگی می‌دهد و رابطه‌ای که بین متصدیان و مردم برقرار می‌کند و اعتمادی که از ناحیه حضور رهبری و ولایت فقیه در مردم هست و حضور روحانیت، خداوند یک حالت ثبات و آرامش در کشور ما، هدیه کرده است که دیگران رشک می‌بردند. وقتی آنها برنامه‌های سازندگی کشور را بررسی می‌کنند، نگرانی‌شان بیشتر می‌شود. ایران به عنوان یک الگوی اسلامی، زیر میکروسکوپ است. هر ناظری که به مسائل اساسی مکتب و فکری دنیا توجه دارد، امروز منتظر است که ببیند مسائل در ایران به کجا می‌رسد. آیا اسلام پاسخگو است؟ آیا جامعه‌ای که بر اساس اسلام دارد، خودش را شکل می‌دهد و راه جدیدی که پیش پای مردم دنیا ارائه شده، آیا این موفق است؟ عملی است، اجرایی است یا یک خیال است؟» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393