خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۷۱

دوشنبه 25 خرداد 1371 / 13 ذیحجه 1412 / 15 ژوئن 1992

 

مدیران جهاد سازندگی و نمایندگان تولیدگران از روستاها و عشایران و تولیدگران نمونه آمدند. گزارش دادند و خواسته‌هایشان را طرح کردند. من هم صحبت کردم.[1] آقایان [محمدکاظم] سیفیان و [محمد] رحیمیان آمدند و برای دانشکده هنرهای زیبا کمک خواستند. آقای [علی اکبر] ناطق نوری آمد. دربارة امور مجلس و دولت مذاکره شد. آقای [اسدالله] صالحی‌فروز، [مدیرعامل شرکت ملی گاز] آمد. گزارش وضع صنعت گاز را داد و نیازها برای رساندن تولید و انتقال به سطح نیاز مصرف را مطرح کرد.

[آقای تنیگر سیگوا]، نخست‌وزیر گرجستان و همراهان آمدند. تقاضا دارند که صدور گاز طبیعی ایران به گرجستان زود شروع شود که روسیه با دیدن رقابت ایران، دست از فشار و باج‌خواهی بردارد. خواستار توسعه روابط هستند. نامه [رییس‌جمهورشان]، آقای [ادوارد] شوارد نادزه را آورده بود؛ مرا به گرجستان دعوت کرده‌اند. توضیحاتی درخصوص شرایط و مشکلات‌شان دادند.

عصرآقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] آمد. در مورد مخالفت دیوان عدالت اداری با افزایش نرخ برق صحبت شد. شورای عالی اقتصاد جلسه داشت. دربارة قیمت سیمان و سیاست‌های تعدیل بحث بود.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در گذشته به روستایی، عشایر و تولیدگرهای دوردست توجه نمیشد. دولت جمهوری اسلامی این سیاست را به هم زد. قسمت اعظم روستاهای ما عقبافتاده هستند. ما مبالغ اضافهای در برنامه دیدهایم، برای اینکه آن فاصلهای که بین نقاط محروم و برخوردار به وجود آمده، در یک مدت چند سالی فاصله را پُر کنیم. امسال تقریباً حدود 25 میلیارد تومان برای این منظور اختصاص دادیم. قسمت عمدهاش هم به دست جهاد انجام میشود؛ یا تبدیل به جاده میشود یا چیزهای دیگر. در همان مناطق برای فرزندان شما مدرسه لازم است. نمیشود شما آنجا تولید بکنید و فرزندانتان نتوانند درس بخوانند. این‌ها حتماً باید درس بخوانند، دیگر آینده کشور ما به نیروهای مخصص نیاز دارد که از خود شما تربیت شده باشند. من یکی از نگرانیهایم برای عشایر همیشه این بوده که بچههای این مردم پاک و زحمتکش و صبور و مقاوم، ده سال دیگر، بیست سال دیگر همین تفاوتی که حالا دارند با دیگران داشته باشند و به خاطر این شرایط زندگی، از تحصیلات عالیه محروم بمانند یا کم تحصیل بکنند، این آثار خودش را بعداً نشان میدهد. این اشتباه گذشتهها آثارش را الان دارد نشان میدهد و در آینده بیشتر نشان خواهد داد. این سیاستی است که اجرا میشود. شما میدانید ما به حق مطرح کردیم که امروز درد بزرگ ما نداشتن تولید است و ما هر اقدام و کنترلی که بخواهیم بکنیم، برای اینکه قیمتها را کنترل بکنیم، توزیع را کنترل بکنیم، اگر تولید نباشد همه اینها به کانال فساد تبدیل میشود. چیزی که کم باشد، به هر حال بد توزیع خواهد شد. آن‌هایی که رابطهشان بیشتر است، امکاناتشان بیشتر است، وسایلشان بیشتر است، آن‌ها میروند و میبرند. اگر تولید زیاد شد، مساله حل میشود. باید دنبال تولید برویم و خوشبختانه بهترین میدان تحقق این شعار، تیپ شماها هستید که واقعاً تولیدکنندهاید.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393