خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۷۱

یکشنبه 10 خرداد 1371 / 28 ذیقعده 1412 / 31 می 1992

 

در راه برای بازدید از نمایشگاه صنایع سنگین، به نمایشگاه بین‌المللی رفتم؛ خیلی وسیع برگزار شده است. حدود دو هزار واحد صنعتی شرکت کرده‌اند. از غرفه‌های زیادی در بخش طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ و ریخته‌گری و قالب‌سازی و قطعه‌سازی و خودرو بازدید کردم. با مینی‌بوس روباز از فضای باز نمایشگاه عبور و بازدید کردم و به مطالب صنعتگران گوش دادم. مشکل مهمی ندارند؛ شاداب و با رونق‌اند. مصاحبه‌ای انجام شد. سه ساعت طول کشید.

 به دفترم آمدم. اوضاع مشهد را پرسیدم. گفتند دیشب شرارت تا ساعت یک و نیم بعد از نیمه شب ادامه داشته و با دخالت سپاه تمام شده و جمعی را بازداشت کرده‌اند. خرابی‌های زیادی بار آورده‌اند.

[آقایان عبدالله احمد بداوی و فرناندو سولانا]، وزیران امور خارجه مالزی و مکزیک جداگانه آمدند. صحبت‌ها بر محور توسعه روابط بود. آقای [سیدحسین] موسویان، سفیرمان در آلمان آمد و خواست که با [آقای اشمیت باور]، وزیر امنیت آلمان که به ایران می‌آید، ملاقات کنم. مدعی است مأموریت او رفع موانع توسعه روابط است و پیام صدراعظم را دارد. عصر آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، برای تقاضای همین ملاقات آمد. همچنین حوادث مشهد را شرح داد.

در جلسه هیأت دولت، وقت زیادی صرف مسأله مشهد و کیفیت برخورد با آن به منظور جلوگیری از تکرار این‌گونه حوادث مذاکره شد. رهبری هم امروز با احضار وزرای مربوط، دستور سخت‌گیری داده‌اند. موضوع توزیع و قیمت سیمان مطرح بود که ناتمام ماند.

شب میهمان رهبری بودم. درباره مسأله مشهد و برخورد با متخلفین و مسائل

فرهنگی مذاکره شد. ایشان خبر داد که جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]، نامه‌ای در انتقاد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما نوشته‌اند.