خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • شنبه ۸ فروردین ۱۳۷۱

 

شنبه 8 فروردین 1371 / 23 رمضان 1412 / 28 مارس 1992

 

ساعت نُه و نیم صبح به دفترم رسیدم. گزارش‌ها را خواندم. با [آقای عبدالله نوری]، وزیر کشور و [آقای محمدی گیلانی، دبیر] شورای نگهبان، دربارة مسائل انتخابات تماس گرفتم؛ گزارش‌هایی از رد صلاحیت افرادی دیگر در شورای نظارت استان‌ها می‌رسد.

آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد. گزارشی از وضع سیرجان داد. محصول پسته وضع مالی مردم را بالا برده و خودیاری‌ها شبیه رفسنجان، دارد معمول می‌شود.[1]

آقای [مرتضی] الویری، [نماینده تهران] آمد. از احتمال کناره‌گیری مجمع روحانیون مبارز از انتخابات به خاطر حذف‌ها و اظهارات دیروز رهبری در نمازجمعه، اظهار نگرانی کرد و برای حل مشکل استمداد نمود. گفتم در توصیه‌های رهبری به شورای نگهبان، امتیازاتی در جهت کم شدن حذف‌ها انجام شده که مصلحت‌شان نیست کناره‌گیری کنند.

عصر آقای [مهدی] کروبی در جلسه شورای عالی امنیت ملی به من اطلاع داد که پس از پخش اظهارات دیروز رهبری، مجمع روحانیون مبارز مصمم شده که در انتخابات کاندیدا معرفی نکند؛ گفتم به صلاح‌شان نیست.

در جلسه شورای عالی امنیت ملی، آقای [محمود] واعظی، [معاون وزیر امورخارجه]، گزارش اقدامات و پیشرفت کار میانجی‌گری در منطقه قره‌باغ را داد و اظهار رضایت نمود؛ قرار شد پیگیری کنند و سعی نمایند که در تلفات آذربایجان، مردم را قانع کنند که این اقدام ایران برای آنها، از طرفداری صریح و مخالفت صریح با ارامنه بهتر است. مدعی بود که مردم آذربایجان همین را درک کرده‌اند. قرار شد در جواب نامة آقای [محمد] نجیب‌الله، رییس‌جمهور افغانستان به من، کاردارمان با او ملاقات کند و توضیحاتی دربارة پیشنهادهای او در نامه بخواهد. او پیشنهاد کرده است که حکومت موقت تشکیل شود و از خطر پیروزی سنی‌های افراطی و ضد شیعه و ضد پارسی زبان‌ها [= طالبان] اظهار نگرانی نموده است.

بعد از افطار به دیدن آیت‌الله خامنه‌ای رفتم. دربارة احتمال کناره‌گیری مجمع روحانیون مبارز از انتخابات مجلس صحبت و تصمیم‌گیری شد که باید مانع گسترش اختلافات شویم. دربارة سرود ملی جدید که اخیراً تهیه شده و ایشان آن را تأیید کرده است، صحبت کردیم.[2] گزارش تصمیمات جلسه امروز شورای عالی امنیت را دادم. دیر وقت به خانه رسیدم.

 

 

[1] - خودیاری، بخشی از هزینه یک پروژه است که توسط مردم تأمین می‌شود. شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی، گاهی برای تأمین بودجه مورد نیاز مشکل دارند و مردم مایل هستند، برای تسریع در اجرای پروژه، پرداخت درصدی از هزینه را تقبل کنند. به این مبالغ پرداختی مردم، خودیاری گفته می‌شود.

[2] - موسیقی این سرود را دکتر حسن ریاحی، مدیرکل واحد موسیقی صدا و سیما ساخته و شعر آن با مطلع «سر زد از افق مهر خاوران»، کار مشترک چند تن از شاعران است. مدت اجرای این سرود 59 ثانیه است و کلمات امام خمینی (ره)، استقلال و شهیدان، در شعر آن استفاده شده است. این سرود برای اولین بار در سوم خرداد 1371 در صدا و سیما پخش شد. سرود قبلی با مطلع «شد جمهوری اسلامی به پا»، به دلیل طولانی بودن و دارا نبودن واژه‌های مهم از اهداف نظام جمهوری اسلامی، تغییر کرد.