خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

شب میهمان رهبری بودم. دربارة وزارت ارشاد، بنیاد شهید، مسائل قره‌باغ، مسائل ارزی و ریالی بودجه و استانداران مذاکره کردیم.

  • یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۷۱

 

 یکشنبه 3 خرداد 1371 | 21 ذیقعده 1412 / / 24 می 1992

 

آقای [اصغر] ابراهیمی، مدیرعامل مترو [تهران] آمد. گزارش نتیجه بررسی و مقایسه صنایع واگن متروی شوروی، چین، کره و اروپایی‌ها را داد. امتیاز را از چین می‌داند. برای تصویب خرید و دادن نیازهای ارزی و ریالی استمداد کرد.

 آقای دکتر [هادی] منافی، [معاون رییس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست] آمد. گفتم با تأسیس کارخانه ساخت کاغذ اسکناس در مازندران مخالفت نکنند. آقای [ابوالفضل] توکلی، [مشاور رییس‌جمهور در امور اصناف]، برای امور اصناف و کسبه آمد و تذکراتی داشت.

[آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نیرو و مدیران برق آمدند. گزارشی از وضع تولید و شبکه‌های انتقال برق دادند. پیشنهاد واگذاری توزیع برق به بخش خصوصی را داشتند. از آقای [محمد] سعیدی کیا، [وزیر راه و ترابری]، دربارة علت تصادف دو قطار در راه اهواز توضیح خواستم.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. سفر آقای [حسن] حبیبی به برزیل، [برای شرکت در اجلاس محیط زیست زمین]، مورد تأکید قرارگرفت. به‌خاطر اینکه گفته شده، سخنرانی رسمی را به رؤسا و نخست‌وزیران اختصاص داده‌اند، تردید در سفر پیدا کرده بود. در این جلسه، نیاز پولی خرید گندم کشاورزان تأمین شد و پرداخت بودجه سال 1371 دستگاه‌ها را با هشت درصد کمتر تصویب کردیم.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة وزارت ارشاد، بنیاد شهید، مسائل قره‌باغ، مسائل ارزی و ریالی بودجه و استانداران مذاکره کردیم. ایشان از آثار سفر من به استان خراسان خیلی اظهار خوشحالی نمودند. محافظه‌کاران، فشار زیادی بر وزارت ارشاد و صدا و سیما می‌کنند. دیر وقت به خانه رسیدم. محسن آمد و برای سفر به بلژیک و ثبت نام در دوره دکترا خداحافظی کرد.