خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

• پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۷۱

پنج‌شنبه 6 فروردین 1371 / 21 رمضان 1412 / 26 مارس 1992

تا ساعت دو بعد از ظهر در منزل مطالعه می‌کردم؛ منجمله برای بحث جدید نمازجمعه با عنوان «عدالت اجتماعی در ارتباط مردم و دولت».[1]

برای بازدید از شهرک‌های در دست احداث و فرودگاه پیام [واقع در غرب تهران]، از [کاخ] سعدآباد با هلی‌کوپتر پرواز کردیم. اطراف منطقه شهر هشتگرد پرواز کردیم و آقای [سیدمحمدعلی] کامروا توضیح داد. در هفت هزار هکتار و با حدود صد هزار واحد آپارتمانی یا ویلایی با همه مراکز لازمه خدماتی و فضای سبز و منجمله منطقه صنعتی در جنوب اتوبانِ [قزوین- تهران] و با استفاده از آب رودخانه کردان، به اضافه آب‌های زیر زمینی در دست احداث است. تاکنون برای حدود دوازده هزار واحد، عمدتاً به تعاونی مسکن‌ها، یا انبوه سازان و با نرخ متری دوهزار و پانصد تومان واگذار شده و قرار است متروی تهران به آنجا هم برود[2]؛ 60 کیلومتر از تهران دور است.

سپس بر بالای شهر اندیشه در جنوب کرج پرواز کردیم. با سرعت در حال ساختمان است. آنجا هم در نهایت به صد هزار واحد مسکونی خواهد رسید. راه آن از جاده قدیم کرج و اتوبان کرج منشعب می‌شود.

در فرودگاه پیام [متعلق به وزارت پُست و تلگراف و تلفن]، واقع در شمال مرکز ماهواره فرود آمدیم. آقایان [حسین] شهاب [الدین] و [مجید] ملکی‌تبار دربارة توسعه پُست و مخابرات توضیحات خوبی دادند؛ تشویقشان کردم.

از دو نوع هواپیمای کوچک که برای انتقال محموله‌های پستی تهیه شده است، بازدیدکردیم. سپس در برج فرودگاه دستور پرواز داده شد. در مدت کوتاهی، ده هواپیما به اطراف کشور پرواز کردند.

با هلی‌کوپتر به فراز شهر پرند در جنوب شهریار، کنار اتوبان ساوه آمدیم. بناست آب را با یک لوله 48 کیلومتری، از چاه‌هایی که در شهر تهران حفر شده است، به آنجا ببرند. با این آب، وضع آب منطقه که اکنون دچار مشکل است، اصلاح می‌شود. منطقه پرند در جنوب غربی فرودگاه عظیم بین‌المللی امام خمینی (ره) واقع شده و هنوز مورد توجه و استقبال مردم قرار نگرفته است، ولی می‌تواند موفقیت خوبی داشته باشد؛ آنجا هم منطقه صنعتی دارد.

از فضا موقعیت فرودگاه را مشاهده کردیم. سد کوچک فشافویه را هم که برای تأمین آب منطقه گاوداری‌های در دست احداث و تغذیه آب منطقه احداث شده است، دیدیم. سپس در کنار شهرک واوان فرود آمدیم. مدیر شهرک توضیحات داد. اکنون چهارهزار و پانصد واحد مسکونی فعال دارد و در توسعه تا بیست هزار واحد خواهد رسید؛ آب هم دارند و برای توسعه از لوله آب مربوط به پرند می‌گیرند. خواستار تسریع در لوله‌کشی گاز و برقراری خط اتوبوس شرکت واحد بودند. مردم جمع شدند و ابراز احساسات کردند.

به سمت فرودگاه [مهرآباد] تهران پرواز کردیم. با ماشین از شهرک اکباتان بازدید کردیم. حدود چهارده هزار واحد در سه فاز ساخته و واگذار شده؛ جالب است. سپس به شهرک غرب رفتیم و مهندس مسئول توضیح داد. سه بخش مشخص ساخته شده است؛ برج‌های بلند و ویلاها، بلوک‌های متوسط و خانه‌های متفرقه که در اراضی واگذاری دادستان شهرداری تهران ساخته شده است.[3] گفتند بهترین‌ها، مربوط به تعاونی‌هاست و یکصدو هفتاد هزار متر زمین باقی است که برنامه ساخت دارند. فعلاً در اختیار بنیاد جانبازان است.

از آنجا آمدیم و برای اولین بار در سال نو به دفترم رفتم. بیشتر وقتم صرف مسائل انتخابات شد. بعضی هم برای تبریک عید می‌آمدند. با [آقای عبدالله نوری]، وزیرکشور و همچنین شورای نگهبان، برای مسائل جاری صحبت کردم و همچنین در رابطه با ردصلاحیتها در این مرحله، با توجه به اینکه وزیرکشور از جناح ردصلاحیت شدگان است؛ گرچه البته اختیارات شورای نگهبان، در مواردی وزارت کشور را خلع سلاح می‌کند. افطار بچه‌ها میهمان فائزه بودند و من در خانه تنها بودم.

[1] - مجموعه مباحث «عدالت اجتماعی در اسلام» که در سال‌های دهه 60 تا اوایل دهه 70 در خطبه‌های نماز جمعه عنوان شده بود، در کتاب‌هایی گردآوری و انتشار یافته است. برای مطالعه بیشتر رجوع کنید ← کتاب «عدالت اجتماعی؛ بخش اقتصاد»، اکبر هاشمی رفسنجانی، انتشارات امام المنتظر، قم، 1379

[2] - متروی گلشهر- هشتگرد، از متروهای اقماری تهران است که مراحل ساخت و راه اندازی آن توسط وزارت مسکن و شهرسازی در حال انجام است.

[3] - آقای سید مهدی طباطبایی شیرازی، در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، حاکم شرع مستقر در شهرداری تهران بود و زمین‌های بلاصاحب را براساس تشخیص به فقرا و مستضعفینی که بی‌خانه بودند، واگذار می‌کرد.