خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۷۱

چهارشنبه 5 فروردین 1371 / 20 رمضان 1412 /25 مارس 1992

 

جمعی از نمایندگان فعلی مجلس، آقایان [سیدعلی] عوض‌زاده، [نماینده شیروان]، هادی غفاری، [نماینده تهران]، [صادق] خلخالی، [نماینده قم]، [نادر] کاووسی، [نماینده تویسرکان]، [سید ابوالحسن] حایری‌زاده، [نماینده بیرجند]، [غلامحسین] آقایی، [نماینده همدان]، برزنجی، [قادر] شریف‌زاده، [نماینده پیرانشهر]، [قاسم مهرزاد] صدقیانی، [نماینده سلماس]، [ماشاالله] حیدری مقدم، [نماینده دلفان و الشتر] و [حسین] نجفی، [نماینده خواف] که صلاحیت‌شان در هیأت اجرایی رد شده است، برای استمداد و رفع مشکل آمدند. هر یک خود را مظلوم می‌دانند و همه صحبت کردند. گفتم شکایت بنویسند تا من پیگیری کنم.

آقایان [مهدی] کروبی و [سیدمحمد] موسوی خویینی‌ها آمدند و از روند انتخابات اظهار نگرانی کردند. معتقدند جوی به وجود آمده که تصور این است، حاکمیت می‌خواهد جناح آنها را حذف کند. می‌گویند تحت تأثیر همین جو، هیأت‌های اجرایی اقدام به حذف کرده‌اند. نگران هستند که در مراحل بعدی، هیأت‌های نظارت و خود مجلس افراد بیشتری را حذف کنند. از من می‌خواهند که اقدامی برای علاج نمایم. رونوشت نامه‌ای را که برای رهبری نوشته‌اند، به من دادند. در آنجا گفته‌اند اگر این وضع اصلاح نشود، مجمع روحانیون مبارز در انتخابات شرکت نخواهد کرد؛ به آنها گفتم از موضع دلسوزی حرف بزنند و تهدید به کناره‌گیری نکنند.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. گزارش انتخابات و نظارت توسط [عبدالله نوری]، وزیر کشور و گزارش وضع میانجی‌گری در قره‌باغ توسط دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] داده شد. دربارة مشکل این میانجی‌گری، با توجه به توقع مردم آذربایجان که ایران حامی مسلمانان در مقابل ارامنه باشد و اینکه در صورت جانبداری از آذری‌ها، فرصت میانجی‌گری از دست می‌رود و ارامنه تحت حمایت غربی‌ها و به خصوص آمریکا قرار خواهند گرفت، مقداری بحث کردیم. افطار به خانه آمدم. بستگان و بچه‌ها مهمان‌مان بودند.